Kirjoittaja Aihe: Sopiiko Ubuntu käyttööni  (Luettu 3355 kertaa)

pekkater

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Sopiiko Ubuntu käyttööni
« : 23.09.17 - klo:19.05 »
moi
Sain tämän koneen työnantajalta ja jään eläkkeelle jouluna. Koneeseen on asennettu Ubuntu 12.04 LTS ja windows on poistettu. Olen ollut windows käyttäjä yli kaksikymmentä vuotta ja nyt mietin, jatkanko tämän Linuxin kanssa vai ostanko win 10 tähän koneeseen. Linuxista en älyä mitään, kuitenkin tässä netti näyttää toimivan hyvin. Eläkepäivinä tarkoitus on tehdä movie makerilla videoita, jotka on kuvattu kännykällä ja ladata ne youtubeen. Olen tehnyt tätä windows koneella jo vuosia ja nyt pohdin, onko järkeä lähteä Linux maailmaan, oppiiko sen ja löytyykö movie makeria Linuxiin vai ostanko suosiolla win kympin. Jospa joku neuvoisi.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Sopiiko Ubuntu käyttööni
« Vastaus #1 : 23.09.17 - klo:19.18 »
Ubuntu kannattaa päivittää ajatasalle, sillä Ubuntu 12.04 LTS on jo vanha ei-tuettu versio.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Vs: Sopiiko Ubuntu käyttööni
« Vastaus #2 : 23.09.17 - klo:20.27 »
moi
Sain tämän koneen työnantajalta ja jään eläkkeelle jouluna. Koneeseen on asennettu Ubuntu 12.04 LTS ja windows on poistettu. Olen ollut windows käyttäjä yli kaksikymmentä vuotta ja nyt mietin, jatkanko tämän Linuxin kanssa vai ostanko win 10 tähän koneeseen. Linuxista en älyä mitään, kuitenkin tässä netti näyttää toimivan hyvin.

Tuskin kannattaa ostaa Windows 10:iä koneeseen, ellet saman tein osta uutta konetta, sillä vanha kone saattaa olla tehoton pyörittämään Windowsia. Linux ei ole kovinkaan paljoa erilainen normaalikäytössä kuin Windows. Lisäksi Linuxissa löytyy Windowsohjelmia vastaavat ohjelmat usein vapaasti ladattavina (siis ihan laillisesti).

Toisaalta jos osaat käyttää Linuxia sähköposteilla ja selaimella, niin perustarpeethan tulevatkin jo tehdyiksi.

Eläkepäivinä tarkoitus on tehdä movie makerilla videoita, jotka on kuvattu kännykällä ja ladata ne youtubeen. Olen tehnyt tätä windows koneella jo vuosia ja nyt pohdin, onko järkeä lähteä Linux maailmaan, oppiiko sen ja löytyykö movie makeria Linuxiin vai ostanko suosiolla win kympin. Jospa joku neuvoisi.

Linuxiin ei löydy movie makeria, koska se on Windows-ohjelma, mutta vastaavia ohjelmia kyllä löytyy (, ja lisäksi niissä ohjelmissa on usein enemmän ominaisuuksia kuin Movie Makerissä).

Valitettavasti en osaa neuvoa hyvää videoiden editointi-ohjelmaa, kun en sellaista itse ole tarvinnut. (Joskus kokeilin Kinoa, mutta se on yhtä ankea kuin Movie Maker, joten en voi suositella sitä.)

(Tämä keskustelu ei taida olla enää Yleist keskustelua-alueen tarkoitus:n mukaista keskustelua, niin modet voisivat siirtää tämän omaksi säikeeksi joko yleiseen keskusteluun tai multimediaan.)

Edit - Tässä taitaa olla aiheeseen sopiva säie...
https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=46531.msg357629#msg357629
« Viimeksi muokattu: 23.09.17 - klo:20.31 kirjoittanut kamara »

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Sopiiko Ubuntu käyttööni
« Vastaus #3 : 24.09.17 - klo:09.32 »
Tuossa muutama video editointi softa Linuxille. Kdenliveä taisin joskus aikoinaan käyttää ja se oli ihan ok.

http://www.omgubuntu.co.uk/?s=video+edit

Tosin Ubuntu pitää päivittää ajantasalle. Jos kyseessä vanhempi kone, niin silloin kannattanee asentaa vaikka kevyt Linux Mint Mate tai Ubuntu Mate.

A.Roima

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 21
    • Profiili
Vs: Sopiiko Ubuntu käyttööni
« Vastaus #4 : 24.09.17 - klo:12.01 »
Itse jäin eläkkeelle keväällä ja olen käyttänyt 12.04LTS:ää vuodesta 2013 alkaen. Toiminut loistavasti siihen asti kun kone "hukkasi" langattoman yhteyden.
Tästä hukatusta yhteydestä on keskusteluketjukin tuolla. Piden alunalkaenkin Linuxista enemmän kuin takkuavasta Windowsista. Tietokoneen käyttöni
on melko vähäistä ja siksi toimiva käyttöjärjestelmä on tärkeämpi kuin sen jatkuva tökkiminen ja buuttailu.
Olinkin tässä välillä sen toimimattoman yhteyden vuoksi ilman omaa konetta. Laskut ja muut tarvittavat välttämättömät asioinnit hoidin vaimoni Windows
koneella tämän aikaa.
Muutama viikko sitten otin oman koneeni esille ja asensin siihen kokeeksi Linux MInt 18.1 Serenan. Yllättäen tässä toimi langaton yhteyskin ongelmitta.
Tämä Mint toimii hienosti ja olen ollut siihen erittäin tyyytyväinen. Mutta kuten tuossa kirjoitin, koneen käyttöni on melko vähäistä, enkä tiedä videoiden
kanssa toimimisesta Linuxissa.
Minun tarpeisiin tämä riittää mainiosti ja suosittelen muutenkin Linuxeja ongelmattomien toimintojensa puolesta. Mukavaa näiden käyttö on, oppii aika
nopeasti niiden perustoiminnat.

LMJ2368

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Sopiiko Ubuntu käyttööni
« Vastaus #5 : 24.09.17 - klo:15.01 »
Minäkin olen ollut Windows- käyttäjä 80 luvulta saakka ja olen nykyäänkin esim. töissä. Siksi onkin ollut erityisen mukavaa tutustua kotikoneella Linuxien (Ubuntu, Mint Cinnamon) käyttöön. Vanha pöytäkone toimii paljon paremmin kuin Vistalla eikä hidastu ajan kuluessa ja käyttö ei ole yhtään vaikeampaa kuin Windowsillakaan. Täytyy lisäksi sanoa etten kokeilua aloittaessani tiennyt Linuxeista yhtään mitään, Vistan huonous vain pakotti kokeilemaan jotain muuta.

Lapseni (kaikilla omat Windows-läppärit) pitävät Linuxeja enemmänkin nörttien käyttöjärjestelmänä koska sitä ei käytä kukaan kaverikaan.