Nää aliverkot on ihan yhtä epäselviä IPv4-verkossakin.
Joskus voivat olla, mutta tavallinen kotiverkon konfiguraatio on aika yksinkertainen, kun hieman tutkii ja opiskelee IPv4-verkon toimintaa.
Keskusteluista täällä on jäänyt sellainen epämääräinen käsitys päälle, että kun minulla on reitittimessä NAT, niin siitä automaattisesti seuraa että minulla on joku aliverkko käytössä, ja minun pitäisi tietää mikä aliverkko on kyseessä kun teen palomuurisääntöjä. Tuo 192.168.0.0/16 on ollut se arvaus joka on toiminut. Itse en ole mitään aliverkkoa määritellyt.
Se on tosiaan reitittimen asetuksissa määriteltävissä, tai kiinteästi määritelty. Linux-koneelta näet DHCP:llä saadut verkkotiedot reititystaulusta route- tai ip route -komennolla. Minulla on tuollainen 192.168.0.0/16-verkko käytössä ja ip route listaa tällaista:
ip route
default via 192.168.1.1 dev eth4 proto static
192.168.0.0/16 dev eth4 proto kernel scope link src 192.168.1.2 metric 1
Tässä 192.168.1.1 on default gateway eli reititin/NAT-boksi, 192.168.1.2 on koneen IP-osoite (joka on tämän palvelinkoneen tapauksessa staattisesti määritelty reitittimen asetuksissa MAC-osoitteen perusteella porttiohjauksia varten) ja 192.168.0.0/16 on lähiverkon osoitealue.
Alkuperäinen kysymys taisi olla väärä. Tarkoitin kait ennemminkin sitä millä tavalla Samba-yhteys avataan Ubuntu-koneen palomuuriin kotiverkon koneita varten silloin kun (ei ole tarvetta jakaa kotiverkkoa aliverkkoihin mutta) haluaa olla varma että palomuuri ei vahingossakaan ole auki WAN-liikenteelle, eli varautuu siihen että modeemi-reititin saattaa joskus (vaikka vaan lyhyen aikaa) olla esim. sillatussa tilassa?
Samba-yhteydet on paras hoitaa IPv4-osoitteilla, koska Netbios-osoitteenmääritysprotokolla ei tue IPv6:tta. Eli teet kuten tähänkin asti ja käytät sisäverkossa vain IPv4-osoitteita. Veikkaan, ettei reitittimesi edes tarjoa DHCPv6:tta eli et saa sen kautta IPv6-osoitteita lähiverkon koneille. (Paitsi siltaavassa tilassa, jolloin käytät operaattorin DHCP:tä).