Kirjoittaja Aihe: Kubuntu 17.04 asetukset häviävt uuden käynnistyksen jälkeen (RATKAISTU)  (Luettu 7244 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Minulla on jatkuvasti ongelmia asetusten kanssa Kubuntu 17.04:ssä. Asetukset häviävät uuden käynnistyksen yhteydessä ja myös valmiustilasta palautuessa. Ehkä ne pysyisivät yhdellä monitorilla paremmin, mutta kun käytän kahta, joudun jatkuvasti tekemään ne uusiksi. Muutenkin kahden näytön kanssa on ongelmia.

Olen välillä joutunut menemään Windowiin. Ehkä doubleboot myös aiheuttaa ongelmia, mutta Ubuntun kanssa tällaisia ei ole ollut. Toisessa koneessa minulla on Ubuntu 16.04 ja se toimii hyvin.

Kubuntussa  läppärini resoluutio on 3200x 1800, mutta yleensä kahden näytön eli siis ulkopuolisen monitorin resoluutio on 1920x1080 tai 1200. Olen kokeillut molempia ja tulokset vaihtelevat ja myös läppärissä olen kokeillut oletusta 1080 tai 1200, mutta merkittäviä muutoksia en ole saavuttanut. Välistä läppärin näytön valikot siirtyvät ulkoiseen monitoriin, välillä taas ulkoinen monitori työntää näyttönsä läppärin näyttöön. Muuuten Kubuntu on erittäin miellyttävä distro.

Luultavasti asetuksissani on joai väärin.
« Viimeksi muokattu: 21.08.17 - klo:12.10 kirjoittanut Pontus12 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
xrandr-skripteillä homma haltuun. :) Ei noihin työpöytäympäristöjen omiin näyttöasetustyökaluihin aina voi luottaa etenkään yhden näytön peruskäytöstä poikkeavissa tilanteissa.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Samaa ongelmaa. Jos koneen käynnistää yksi näyttö päällä ja käynnistää toisen myöhemmin,
niin ikkunat ja valikot voivat siirtyä. Joskus määritin kaksi X:ää kun toisella näytöllä lähinnä
katrsottiin elokuvia. Silloin ei ikkunoita voi siirrellä näyttöjen välillä, mutta pysyvät oikeissa paikoissa.
Onneksi ikkunoita voi siirtää suhteellisen helposti. Vaikka toinen näyttö on pois päältä saa ne
siirrettyä näkyviin melko helposti.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kiitos, mutta mikä on xrandr-scripti ja miten sillä voi määritellä asetukset? Kysyisin myös onko Neonissa sama ongelma? Asetusten muuttumisen lisäksi Kubuntu ei aina määrittele oikein asetettua resoluutiota. Kun läppärin näytössä hakee vaikkapa LibreOfficessa tallenna nimellä, niin avautuva valikko näkyy ulkoisella näytöllä. Onko siihenkin olemassa joku poppakonsti?

juyli

  • Vieras
Kiitos, mutta mikä on xrandr-scripti ja miten sillä voi määritellä asetukset?
Kubuntu (KDE) saattaa toki tuottaa ihan omat ongelmansa :( , mutta ehkä kannattaa tutustua Wikiin xrandr:in osalta:
https://www.linux.fi/wiki/RandR
Vastaavia sivuja muilla kielillä on lähes rajattomasti niin Ubuntun kuin muidenkin Linux-jakelujen osalta.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kiitos tiedosta, vähän monimutkaista, mutta kokeilen myöhemmin. Miten on Neonin laita? Onko siinä samoja ongelmia kuin Kubuntussa? Ainakin Ubuntu 16.04 LTS toimii minulla ilman näitä ongelmia.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Kiitos tiedosta, vähän monimutkaista, mutta kokeilen myöhemmin. Miten on Neonin laita? Onko siinä samoja ongelmia kuin Kubuntussa? Ainakin Ubuntu 16.04 LTS toimii minulla ilman näitä ongelmia.
En usko, että Neon toimii paremmin, jos ongelma johtuu näytönohjaimesta ja/tai sen ajurista.  Jos haluaa ison yhtenäisen työpöydän niin muisti saattaa loppua. Sillä myös merkitystä käynnistääkö koneen molemmat näytöt päällä tai avaako toisen näytön myöhemmin.

Iseäni kiinostaisi tietää miten Areenan videon saisi pysymään samalla näytöllä. Nyt se ponnahtaa toiselle näytölle kun painan koko ruudulle nappia. En viitsisi Firefoxin lisäksi asentaa toista selainta

arieep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 254
    • Profiili
Pakota firefoxi haluamaasi ruutuun ikkunan lisäasetuksista, aktiivisessa ikkunassa Alt+F3(tai otsikkopalkki hiiren kakkosella), Lisää toimintoja, Ikkunakohtaiset asetukset(tai Sovelluskohtaiset).

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kiitos vastauksista. Eteen tuli kuitenkin muitakin ongelmia. Ehkä Kubuntuni oli liian raskas, kun innostuin etekmään erilaisia aktiviteetteja Ubuntu 16.04 on toiminut edelleen hyvin. Samoin Kubuntu vanhassa työpöytäkoneessani.

Vaihdoin pari päivää sitten järjestelmän Lenovo-läppärissä takaisin Ubuntu-Gnome 17:04 versioon. En tehnyt siitä varmuuskopiosta, vaan tein puhtaan asetuksen. Se  oli nyt jo paljon helpompaa kuin ensimmäisellä kerralla. Ajattelin että kohta on siirryttävä siihen kuitenkin, kun 18.04 LTS tulee.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vaihdoin pari päivää sitten järjestelmän Lenovo-läppärissä takaisin Ubuntu-Gnome 17:04 versioon. En tehnyt siitä varmuuskopiosta, vaan tein puhtaan asetuksen. Se  oli nyt jo paljon helpompaa kuin ensimmäisellä kerralla. Ajattelin että kohta on siirryttävä siihen kuitenkin, kun 18.04 LTS tulee.

No 16.04 on tuettu vuoteen 2021 asti...  :)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kiitos tiedosta. Harkitsen asiaa, kun se tulee ajankohtaiseksi. Ubuntu 16.04 toimii Acerissa, joka on pääasiallinen työkoneeni. Lenovossa aion pitää Ubuntu-Gnome 17.04 ja mahdollisesti siitä eteenpäin.

En osaa sanoa, mikä järjestelmä on paras, mutta toistaiseksi toimin näin. Jos satut muistamaan, miten sen kosketuslevyn sai konfiguroitua niin, että se tuli päälle viiveellä - vai oliko se vain kaksoisnapautus -  niin siitä olisi apua Ubuntu-Gnomessa. Olen yrittänyt etsiä kyseistä keskustelua, mutta en enää löytänyt. Sekunttimäärän sai asetettua jossain kosketuslevyä ohjaavassa tiedostossa.

arieep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 254
    • Profiili
Itsellä on kosketuslevyn asetukset oireilleet siten että tallennetut ei tule käyttöön käynnistyksen jälkeen, täytyy aina käydä asetuksista kuittaamassa Käytä, laitteena on Logitechin langaton touchpad.