Kirjoittaja Aihe: ongelmia ohjelmien asennuksissa  (Luettu 1931 kertaa)

jeisson

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 131
    • Profiili
ongelmia ohjelmien asennuksissa
« : 04.07.17 - klo:20.16 »
Asensin Ubuntu 16.04

nyt yritän asentaa ohjelmia, mutta ei anna. Ei sovellusohjelman kautta eikä terminaalin kautta.

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get update
Luetaan pakettiluetteloita... Valmis
E: Lukkoa /var/lib/apt/lists/lock ei saada - open (11: Resurssi ei tilapäisesti ole käytettävissä)
E: Unable to lock directory /var/lib/apt/lists/

muuta vihjettä en osaa antaa :(



nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16288
    • Profiili
Vs: ongelmia ohjelmien asennuksissa
« Vastaus #1 : 04.07.17 - klo:20.25 »
Asensin Ubuntu 16.04

nyt yritän asentaa ohjelmia, mutta ei anna. Ei sovellusohjelman kautta eikä terminaalin kautta.

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get update
Luetaan pakettiluetteloita... Valmis
E: Lukkoa /var/lib/apt/lists/lock ei saada - open (11: Resurssi ei tilapäisesti ole käytettävissä)
E: Unable to lock directory /var/lib/apt/lists/

Nähtävästi joku päivitysprosessi tai taustalle jumiutunut sovellusvalikoima varaa paketointijärjestelmän. Kokeilitko jo käynnistää järjestelmän uudelleen?

Huomaa, että saat tuon virheen myös silloin, jos sovellusvalikoima on auki samaan aikaan, kun yrität käyttää apt-getiä komentorivillä.

jeisson

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Vs: ongelmia ohjelmien asennuksissa
« Vastaus #2 : 04.07.17 - klo:20.34 »
kokeilin. käynnistysvaiheessa tulee ilmoitus ongelmasta. sudo apt..
antaa uuden virhe ongelman nytten.
Koodia: [Valitse]
E: dpkg was interrupted, you must manually run 'sudo dpkg --configure -a' to correct the problem.
Yritin seurata ohjetta, mutta antoi vaan uusia virheilmoituksia.
koska minulla on uusi ubuntu vailla tiedostoja ja ohjelmia, luulen että teen asennuksen vaan uudestaan. en kyllä tiedä että auttaako se.





nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16288
    • Profiili
Vs: ongelmia ohjelmien asennuksissa
« Vastaus #3 : 04.07.17 - klo:20.58 »
Yritin seurata ohjetta, mutta antoi vaan uusia virheilmoituksia.
koska minulla on uusi ubuntu vailla tiedostoja ja ohjelmia, luulen että teen asennuksen vaan uudestaan. en kyllä tiedä että auttaako se.

Auttaa varmaankin, jos vika johtui jostain keskeytyneestä latauksesta asennuksen aikana, eikä taustalla ole laitteisto-ongelmaa kuten levyvikaa. Kannattaa myös tarkistaa levyn SMART-status Levyt-ohjelmalla. Se näyttää punaisia tekstejä levyn tiedoissa, jos siellä on jotain vakavampaa havaittavissa.

jeisson

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Vs: ongelmia ohjelmien asennuksissa
« Vastaus #4 : 04.07.17 - klo:21.59 »
Ei näytä punaista. sanoo kuitenkin näin "Levy on OK, 56 virheellistä sektoria (35° C / 95° F)"

minulla nyt uusi ubuntu taas.
onnistuin asentamaan .deb paketin kautta ohjelman. latasin siis verkosta tämän ja tupla klikkaamalla se asensi sen. mutta sovellusvalikon kautta ei onnistu asentamaan Atom tekstieditoria. Ei herjaa mitään, jatkaa vaan ikuisesti.


nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16288
    • Profiili
Vs: ongelmia ohjelmien asennuksissa
« Vastaus #5 : 04.07.17 - klo:22.14 »
Ei näytä punaista. sanoo kuitenkin näin "Levy on OK, 56 virheellistä sektoria (35° C / 95° F)"

No on tuo hieman huolestuttava luku. Kannattaa seurata tilannetta ajoittain. Jos sektorien määrä lisääntyy, levy menee vaihtoon.

Kovin tärkeää dataa ei myöskään kannata säilyttää pelkästään tuolla levyllä.


onnistuin asentamaan .deb paketin kautta ohjelman. latasin siis verkosta tämän ja tupla klikkaamalla se asensi sen. mutta sovellusvalikon kautta ei onnistu asentamaan Atom tekstieditoria. Ei herjaa mitään, jatkaa vaan ikuisesti.

Varmista apt-getillä, että kaikki päivitykset on asennettu. Sovellusvalikoima oli buginen 16.04:n julkaisun jälkeen ja vaatii päivityksiä.

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade

Voit myös asentaa deb-paketit dpkg:llä:

Koodia: [Valitse]
sudo dpkg -i Lataukset/jokupaketti.deb