Olen käsittänyt että ns. portit ei näy ulospäin eli palomuuri ei ole välttämätön.
Palomuuri on niin välttämätön että se tulee Ubuntu-asennuksen mukana ja valmiiksi konffattuna niin että portit ulos ovat suljettuja.
---------------------------------------
Kiitos, tarkistin äsken että pari palomuuriin viittaava ohjelmaa olisi asennettuna takaisin.
Toisessa laitoin käynnistyksen jälkeen reload varmuuden vuoksi, en ole mitään omia säätänyt tai ruksannut siis.
Tuo toinen ohjelma gufw-tyyppinen tosin mietityttää kun aina kun olen avannut sen, se on pois päältä?
Perusasetus estä tuleva , salli lähtevä.
Edit: nyt tosin kun avasin tuon uudelleen, näytti olevan ''päällä'' mutta tarkistan lisää jatkossa kun suljen ja avaan tietokoneen onko muuttunut.
Edit: Kyllä, kun käynnistin uudelleen tietokoneen ja avasin gufw.py palomuurin asetukset ohjelman, se oli ''pois'' taas? Mitä tuolla ohjelmalla tekee jos klikkaan palomuurin päälle niin aina kun avaan koneen uudelleen se onkin pois päältä? Onko kyse siitä että tuo disabled on siis oletusasetus jota ei tuolla ohjelmalla saa muuttumaan ellei aina käynnistä sitä erikseen?
Kun molemmat palomuuri ohjelmat on koneella, ainakin se lähtökohta on että ulospäin näkyviä avoimia portteja ei ole.
Minusta olisi hyvä että kun nuo on tuonkin verran kriittisiä ohjelmia, järjestelmä saisi varoittaa enemmän jos vahingossa poistaa palomuuri ohjelmat kun olen lukenut monesti että miksi palomuuri ohjelmaa tarvitaan kun portit on näkymättömiä?
Sitten ilmeneekin että se palomuuri ohjelmisto tekee sen näkymättömyyden eikä pelkkä ubuntu / linux systeemi siis riitä?
Jos ajatellaan että palomuuri ohjelmistoa ei olisi lainkaan, mitkä on riskit saada joku asiaton liikenne koneelleen,
mikäli käyttö on luokkaa thunderbird sähköpostin katselu ja sitten chrome selainta käyttää?
Mitä filezilla ohjelma tekee jos sillä siirtää jotain, onko tällöin ilman palomuuria jotain riskiä?
Oma tietämykseni on valitettavasti melko kapea tuohon ohjelmistoon liittyen, lähinnä muistan windows käyttäessäni joskus on saatettu lupaa pyytää tutulle ohjelmalle saako mennä ulos ja olen klikannut kyllä. Nyt semmoisia kyselyitä ei tässä ubuntu ole tullut, tosin windows10 aikana en muista enää että myöskään tuli kun viimeksi käytin.