Kirjoittaja Aihe: Windows ei avaudu doubleboot Kubuntussa kotikansion täyttymisen jälkeen. (RATKAI  (Luettu 3633 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2404
    • Profiili
Yritin avata grubin kautta Windowsin, jota käytän aika harvoin, mutta joka on yleensä avautunut ilman ongelmia. Sain aikaisemmin hyviä neuvoja tällä palstalla, kuinka saan Windowsin kansiot avautumaan käynnistäessäni Kubuntu 17.03:n,
#
https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=52251.0
#
Jotta sain sijainnit tai pikavalinnat Dolphinissa toimimaan myös Windows-kansioissa, muutin käyttäjänimeni siten, että kirjoitin W nimen ensimmäisen kirjaimen eteen. Saman toimenpiteen tein myös muille Windows-kansioille, joita halusin käyttää pikavalinnalla. Kaikki toimi. Mielestäni myös Windows käynnistyi normaalisti. Tosin siitä en ole aivan varma, tekikö se niin käyttäjänimen muuton jälkeenkin.

Ongelmia voi olla myös Kubuntussa. Sen jälkeen,kun kotikansioni täyttyi, se ei suostunut toimimaan kunnolla. Kaikki työpöytäasetukseni olivat kadonneet. Onneksi kuitenkin Dolphin toimi ja poistin kotikansiosta tiedostoja sekä tein reilusti tilaa Kubuntulle. Pikakäynnistys paneeleja ei enää ollut, ei myöskään aktiviteetteja ja työpöytien taustoja. Tein kuitenkin kaikki uudestaan, sillä ohjelmat olivat edelleen tallella päävalikossa.

Kuitenkin jotain kummallista ilmeni. Minulla on kolme aktiviteetia käytössäni: Kotitoimisto, kuva ja kolmantena Video. Kun avasin windows puolella olevan kuvakansion ja yritin asettaa sieltä yhden kuvan aktiiviteetin taustakuvaksi, niin kaikki kansion kuvat ilmestyivät taustalle edellisen taustakuvan päälle. Poistin ne, ja kuvakansio tyhjentyi myös. Palautin kuvat varmuuskopiostani kyseiseen kuvakansioon ja taas ne ilmestyivät työpöydälle. Vasta kun poistin koko kansion sain ne pois työpöydältä. Pääkansioon Pictures ilmestyi kuitenkin kuvatiedostoja ja kun avasin yhden, ei avautunut kuva, vaan tällainen listaus:
#
<plist version="1.0">
<dict>
<key>adjustmentBaseVersion</key>
<integer>0</integer>
<key>adjustmentData</key>
<data>
bVCxTsQwDP0Xzxl6bVW4bCcWbuEkkGBADC5xW6MmqRL3AFX9d5Irx8Rm+z2/9+wFOh8s yjOFyN6B3imwJGhQEPQCPjA5QblgTcIwCoV74n4Q0DdlcR29sJEB9L4pVgXnTe3oOp9F 2plH8zDblgJo2FWHqq5BAU7Tny2kfhpRcprU8ekpDeL7QBYf6cwbKUuj+Zij2BQqgn5d /olPDtuRDGgJMylgk7jc8cX7LvgpC5MIuz7mcF+nwD2n1arYK/jczqjLVEcJmO8kd3D9 SMlfwfeV3dwqGH7fUJXlur6tPw==
</data>
<key>adjustmentEditorBundleID</key>
<string>com.apple.PhotoLibraryServices</string>
<key>adjustmentFormatIdentifier</key>
<string>com.apple.photo</string>
<key>adjustmentFormatVersion</key>
<string>1.0</string>
</dict>
</plist>
#
Sellainen oli kyseisessä kansiossa, jonka poistin. Nyt niitä on useita pääkansiossa. Kaikki ongelmani alkoivat kotikansion täyttymisestä. Ehkä minun olisi pitänyt sen jälkeen asentaa Kubuntu uudelleen, mutta en viitsinyt, koska minulla on kiire erään työni kanssa. Minulle tämä on mystiikkaa, mutta ehkä siinä on jokin logiikka, mitä en vain ymmärrä. Tänään varoitettiin uutisissa windows-viruksesta. Siksi yritin avata Windowsin päivittääkseni Fsecuren. Pitäisikö minun palauttaa Windowsin oletusasetukset ja asentaa Kubuntu uudelleen? Siinä olisi aikamoinen homma.
« Viimeksi muokattu: 29.06.17 - klo:22.50 kirjoittanut Pontus12 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Mitä tarkalleen tapahtuu, kun yrität käynnistää Windowsin GRUB-valikon kautta?

Jos kyseessä on UEFI-kone, saatko Windowsin käyntiin biosin boottivalikon kautta?

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2404
    • Profiili
Kirjautumisruutu tulee esille ihan normaalisti, mutta kun kirjaudun, tulee toinen ruutu ja siinä lukee: "Palvelun käyttäjäprofiilipalvelu sisäänkirjautuminen epäonnistui." Käyttäjäprofiilia ei voi ladata.
Biosissa voisin kyllä laittaa päälle "Lenovo fast bootin", mutta silloin Ubuntu tuskin starttaisi ja jos Windows tekee vielä omia temppujaan, niin Kubuntu ei ehkä starttaa. Muuta tapaa en tiedä,miten biosista voisi käynnistää Windowsin.
Yksi vaihtoehto on, että annan Windowsin korjata itsensä, mutta silloinkin pelkään, mitä tapahtuu Kubuntulle, joka kuitenkin nyt toimii.
« Viimeksi muokattu: 29.06.17 - klo:10.22 kirjoittanut Pontus12 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Kirjautumisruutu tulee esille ihan normaalisti, mutta kun kirjaudun, tulee toinen ruutu ja siinä lukee: "Palvelun käyttäjäprofiilipalvelu sisäänkirjautuminen epäonnistui." Käyttäjäprofiilia ei voi ladata.

Kuulostaa siltä että profiilikansio on hukassa. Liittyisiköhän tähän operaatioon, joka jäi minulle hieman epäselväksi:

Lainaus
Jotta sain sijainnit tai pikavalinnat Dolphinissa toimimaan myös Windows-kansioissa, muutin käyttäjänimeni siten, että kirjoitin W nimen ensimmäisen kirjaimen eteen. Saman toimenpiteen tein myös muille Windows-kansioille, joita halusin käyttää pikavalinnalla.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2404
    • Profiili
Tuota epäilin itsekin. Sain muutetuksi nimeämäni Wjotaarkka kansion takaisin jotaarkaksi. Kubuntussa minulla on kaksi samannimistä käyttäjäkansiota, mutta se ei tunnu vaivaavan Kubuntua. Kun yritin käynnistää Windowsein sama viesti tuli edelleen.
Muut uudelleen nimeämäni windowskansiot ovat: Wdocuments, Wprojektit, Wyksityinen ja Wpictures. Mutta se, että Windows_OS hakemisto on tyhjä ja sen kaikki tiedot ovat Windows_OS1 hakemistossa, joka syntyi silloin, kun sain windows saatiin avautumaan suoraan Kubuntussa.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2404
    • Profiili
Poistin kaikki W:llä alkavat windowskansiot ja Windows avautui normaalisti. Kiitos.