Kirjoittaja Aihe: Kubuntu, Unity ja Gnome sekä valinnan vaikeus  (Luettu 2956 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Kubuntu, Unity ja Gnome sekä valinnan vaikeus
« : 05.06.17 - klo:21.01 »
Linux maailma tarjoaa uskomattoman suuren määrän hyviä ja mielenkiintoisia työpöytäsovelluksia eli distroja. Suora suomennos olisi tietenkin jakelu. Pelkästään Ubuntu pohjaisia on huomattava määrä enkä minä ole suinkaan kokeillut niitä kaikkia. Olin jo päättänyt keskittyväni Unityyn, kun tuli tieto, että seuraava versio onkin Ubuntu-Gnome eikä Unity. Silloin päätin opetella Gnome pohjaista Ubuntua. Ja se osoittautui monessa suhteessa ihan hyväksi vaihtoehdoksi. Tosin aika pian löysin myös ongelmia sen käytössä, mutta ainakin useimmat johtuivat vain siitä, että en osannut käyttää sitä kunnolla.

Minulta oli monitori levinnyt alakerran pöytäkoneesta pari vuotta sitten ja ostin uuden, aika halvan, vanhaa pöytäkonettani varten, jossa oli Kubuntu 14.04 lts. Ja sehän tuntui pitkästä aikaa tosi mukavalta. Päivitin sitä 16.04 versioon, mutta mokasin ja minun piti tehdä puhdas asennus.  Se onnistui, vaikka jouduin tietenkin asentamaan tarvitsemani ohjelmat uudelleen. Ihastuin niin paljon Kubuntuun, että rupesin jo miettimään, pitäisikö se sittenkin asentaa matkaläppäriini, jossa on Ubuntu-Gnome 17.04. Kokeilin Kubuntu 17.04 versiota virtuaalisena ja samoin jälleen kerran Neonia. Virtualboksissa Neon ei oikein toiminut minulla kunnolla ja Kubuntunkin kanssa oli vaikeuksia osittain käyttäjästä, osittain ehkä virtuaalikoneesta johtuen. Mutta pöytäkoneessa Kubuntu toimii mallikkaasti.

Kun luen netistä englanninkielisiä vertailuja  eri distroista, huomasin etteivät ne varsinaisesti auta minua päätöksenteossa. Ubuntu Unity 16.04 toimii isossa ja vanhassa Acerin läppärissä erittäin hyvin. En tee myöskään siinä paljon virheitä, koska olen käyttänyt Unitya jo monta vuotta. Kubuntu 16.04 alakerrassa toimii myös hyvin, mutta olen unohtanut jo pikanäppäimet ja montaa asiaa sen käytöstä. Silti olen erittäin ihastunut Kde-työpöytään ja aktiviteetteihin. Tein itselleni kolme aktiviteettiä: toimisto-, kuva- ja video-ohjelmia varten ja jokaiselle erilaisen taustan. Samoin tein niiden työpöydille linkit tarvittaviin ohjelmiin. Tein myös yläpaneelin ja siihen linkit  niihin ohjelmiin, joita tarvitaan periaatteessa kaikissa aktiviteeteissa. Tällaiset ominaisuudet painavat minulla eniten Kubuntun suuntaan. Neon saattaisi myöhemmin olla paras ratkaisu, kun opin käyttämään kde:tä paremmin.

Linuxin rikkaus on juuri siinä, että ihminen, jolla ei ole atk-taustaa, voi melko pitkälle muokata itselleen sopivan järjestelmän. Vaihtaminen Kubuntuun kuitenkin pelottaa, koska en esimerkiksi tiedä, kuinka paljon aktiviteetit vaativat muistia. Pöytäkoneessani on 16 gigaa, mutta matkaläppärissäni vain 8. Uskallanko asentaa Kubuntun myös siihen? Kuinka pian opin kunnolla käyttämän kde:tä? Neuvoja joudun varmasti kysymään usein, mutta omiin tarkoituksiini mainitsemani kolme aktiviteettia työpöytineen tekevät minulla Kubuntusta unelmadistron  varsinkin, jos onnistun vielä tekemään niille suorat pikanäppäin valinnat kuten näppäin +1 jne.

Tämä taisi tulla väärän otsikon alle ja moderaattori todennäköisesti siirtää tämän yleisen keskustelun palstalle. Olisin itsekin siirtänyt, mutta en osannut. Silti olisi hyvä kuulla muiden mieltymyksistä.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Kubuntu, Unity ja Gnome sekä valinnan vaikeus
« Vastaus #1 : 05.06.17 - klo:21.43 »
Olin jo päättänyt keskittyväni Unityyn, kun tuli tieto, että seuraava versio onkin Ubuntu-Gnome eikä Unity. Silloin päätin opetella Gnome pohjaista Ubuntua. Ja se osoittautui monessa suhteessa ihan hyväksi vaihtoehdoksi. Tosin aika pian löysin myös ongelmia sen käytössä, mutta ainakin useimmat johtuivat vain siitä, että en osannut käyttää sitä kunnolla.

Silloin kun itse käytin vähän aikaa Ubuntua Gnomella, siinä oli ihan jonkin verran ongelmia, jotka johtuivat erilaisten versioiden sekoittamisesta. Unity kun otti osan paketeista yhdestä Gnomen versiosta ja loput toisesta, niin sitten se asennettu Gnomekin oli sekoitus noita. Tämä oli aikana ennen Ubuntu GNOME -jakelua, joten en tiedä minkä verran se on korjannut tuota asiaa. Vaihdoin pois Ubuntusta siinä vaiheessa, kun päivitys uuteen versioon aiheutti sen etten päässyt enää työpöydälle (oli jäänyt kehittäjiltä testaamatta, kun eivät itse käyttäneet Gnomea Ubuntussa). Tästä toki alkaa olla jo aikaa.

Vaihtaminen Kubuntuun kuitenkin pelottaa, koska en esimerkiksi tiedä, kuinka paljon aktiviteetit vaativat muistia. Pöytäkoneessani on 16 gigaa, mutta matkaläppärissäni vain 8. Uskallanko asentaa Kubuntun myös siihen?

Olen itse käyttänyt KDE:tä pitkään neljällä gigalla muistia. Ei ole ollut ongelmaa muistin vähyyden vuoksi. Tosin jakeluna on ollut Fedora, enkä ole tehnyt videoeditointia tai muuta sellaista vaativampaa.

Tämä taisi tulla väärän otsikon alle ja moderaattori todennäköisesti siirtää tämän yleisen keskustelun palstalle. Olisin itsekin siirtänyt, mutta en osannut.

Tulkinnanvaraista, että tuliko väärälle alueelle vai ei. Ketjuja voivat siirtää vain moderaattorit, joten siitä syystä se ei onnistunut.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Eliask

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 98
    • Profiili
Vs: Kubuntu, Unity ja Gnome sekä valinnan vaikeus
« Vastaus #2 : 06.06.17 - klo:15.46 »
Linux maailma tarjoaa uskomattoman suuren määrän hyviä ja mielenkiintoisia työpöytäsovelluksia eli distroja. - - Pelkästään Ubuntu pohjaisia on huomattava määrä enkä minä ole suinkaan kokeillut niitä kaikkia.

Olen samaa mieltä. Väittäisin, että tunnetuimmilla työpöytäympäristöillä ja jakeluilla on kullakin omat vahvuutensa. Kuitenkin henkilökohtaiset mieltymykset kohdistavat (ainakin minulla) kiinnostusta juuri tietyn tyyppisiin jakeluihin. En ole itsekään kokeillut kaikkia Ubuntu-variantteja. Linux-työpöydistä minulla on pidempiaikaista kokemusta Unitystä, KDE:stä, MATE:sta ja XFCE:stä. Unityssä pidän viimeistellystä ulkoasusta. Huonona puolena näen rajoittuneet visuaaliset muokkausmahdollisuudet. Esimerkiksi yläpalkki on yksinkertainen ja vakaa, mutta sitä ei tietääkseni pysty muokkaamaan yhtään. Käsitykseni GNOME:sta on samankaltainen kuin Unitystäkin eli siisti ulkonäkö mutta huono kustomoitava. KDE tuo käyttäjälle laajat muokkausmahdollisuudet. KDE:ssä minua ärsyttää lukuisat eri pikkuohjelmien ilmoitukset. Esimerkiksi kdewallet on tässä suhteessa todella rasittava, kun se on yhtenään vailla salasanaa. Erilaiset ilmoitukset saa kait pois, joten ne eivät ole todellinen syy välttää KDE-jakeluita. Ketjun otsikon kolmesta työpöydästä valitsisin pienistä puutteista huolimatta KDE:n.

LXDE ja XFCE ovat hieman karun näköisiä, mutta keveitä. MATE on myös suhteellisen kevyt, mutta hieman viimeistellympi. Toki näihinkin saa piristystä ulkonäköön lataamalla netistä uuden teeman ja iconpackin.

Kun luen netistä englanninkielisiä vertailuja  eri distroista, huomasin etteivät ne varsinaisesti auta minua päätöksenteossa. Ubuntu Unity 16.04 toimii isossa ja vanhassa Acerin läppärissä erittäin hyvin. En tee myöskään siinä paljon virheitä, koska olen käyttänyt Unitya jo monta vuotta. Kubuntu 16.04 alakerrassa toimii myös hyvin, mutta olen unohtanut jo pikanäppäimet ja montaa asiaa sen käytöstä. Silti olen erittäin ihastunut Kde-työpöytään ja aktiviteetteihin. Tein itselleni kolme aktiviteettiä: toimisto-, kuva- ja video-ohjelmia varten ja jokaiselle erilaisen taustan. Samoin tein niiden työpöydille linkit tarvittaviin ohjelmiin. Tein myös yläpaneelin ja siihen linkit  niihin ohjelmiin, joita tarvitaan periaatteessa kaikissa aktiviteeteissa. Tällaiset ominaisuudet painavat minulla eniten Kubuntun suuntaan. Neon saattaisi myöhemmin olla paras ratkaisu, kun opin käyttämään kde:tä paremmin.

Erilaisista distrovertailuista on hyötyä ainakin silloin, kun aloittelijan pitää valita kevyt jakelu vanhaan koneeseen. Jos käytettävissä olevat resurssit eivät rajoita valintaa, niin mielenkiinto kohdistuu esimerkiksi ulkonäköseikkoihin. Ubuntu Unity toimii kokemukseni perusteella siedettävästi vanhahkoillakin koneilla, mutta esimerkiksi Unity-valikon avaamisen graafiset tehosteet saattavat tällöin nykiä. Kubuntu on Ubuntu-varianteista ehkä raskain. Onneksi sen efektejä saa karsittua tarvittaessa.

Linuxin rikkaus on juuri siinä, että ihminen, jolla ei ole atk-taustaa, voi melko pitkälle muokata itselleen sopivan järjestelmän. Vaihtaminen Kubuntuun kuitenkin pelottaa, koska en esimerkiksi tiedä, kuinka paljon aktiviteetit vaativat muistia. Pöytäkoneessani on 16 gigaa, mutta matkaläppärissäni vain 8. Uskallanko asentaa Kubuntun myös siihen? Kuinka pian opin kunnolla käyttämän kde:tä? Neuvoja joudun varmasti kysymään usein, mutta omiin tarkoituksiini mainitsemani kolme aktiviteettia työpöytineen tekevät minulla Kubuntusta unelmadistron  varsinkin, jos onnistun vielä tekemään niille suorat pikanäppäin valinnat kuten näppäin +1 jne.

Linux on hyvin käyttäjälähtöinen käyttöjärjestelmä. Toisaalta joidenkin Linux-jakeluiden kehitys tapahtuu yhtiön alaisuudessa, joten käyttäjän asema on periaatteessa hiukan huonompi, mutta käytännön vaikutus ei liene kovin suuri. On olemassa aloittelijaystävällisiä Linux-jakeluita, joista Ubuntu on hyvä esimerkki. Väittäisin kuitenkin, ettei atk-taustaa/kokemusta omaamaton henkilö ole ensimmäisenä muokkaamassa Linuxia omia tarpeitaan vastaavaksi. No, taidot riippuvat henkilöstä. Minulla on ollut Kubuntu asennettuna 500€:n perusläppärille, jossa on 8 Gt muistia. KDE-työpöytä toimi hyvin. Videoeditoinnissa ja muissa raskaammissa hommissa kokonaisuus ratkaisee, tuskin 8 Gt muisti on rajoittava tekijä.

Ymmärrän hyvin jakelun valintaan liittyvän valinnan vaikeuden. Tällä hetkellä ajossa on Debian XFCE ja olen ollut siihen todella tyytyväinen. Toistaiseksi ei ole tullut yhtään häiritseviä virheilmoituksia. Yhdistelmä on todella vakaa ja nopea.