Ubuntu meni heittämällä "laadukkaaseen" Aceriin. Ja miltei heti perään tuli iso päivitys, jossa oli jotain ongelmia... mutta toimi kuitenkin. Kun olen aika noviisi Ubuntun kanssa niin kun annoin luvan ongelmien raportoimiseksi niin hakiko(han) ohjelma korjaavan päivityksen (jotain 170 kt) nimen omaan kyseiseen Aceriin vai olikohan joku "yleisongelma" ? johon tuli pikaiseen päivitys koko ohjelmaan ?
Ongelmien raportointi ei ole suoraan kytköksissä päivityksiin. Päivityksiä ei myöskään kohdisteta käytössä olevaan tietokoneeseen muuten kuin asennettujen pakettien perusteella. Ubuntun kernelissä on vakiona mukana kaikenlaisia ajureita 200 megatavun edestä, joten kernelipäivityksissä voi olla esimerkiksi Applen Macbookeja tai eri näytönohjaimia koskevia korjauksia. Tuohon vanhaan Acerin läppäriin tuskin tulee enää mitään korjauksia ellet itse kääri hihoja ja ryhdy kernelidevaajaksi.
Vikojen raportointiin on sitten hyvä suhtautua jossain määrin harkitsevasti. Suurin osa Apportin ilmoittamista virheistä etenkin sisäänkirjautumisen yhteydessä ovat käytännössä harmittomia prosessien uudelleenkäynnistymisiä, joista on turha raportoida ainakaan toistuvasti. Apportista on hyötyä lähinnä silloin, kun joku työpöytäsovellus oikeasti kaatuu ohjelmavirheeseen, ja haluat apua ongelmaan kehittäjiltä. Silloinkin neuvoja voi löytyä parhaiten googlettamalla apportin näyttämän virhekuvauksen perusteella.
Seuraava projekti on saada win XP-negatiiviskanneri toimimaan Acerissa
Minkä merkkinen ja mallinen skanneri? Uusi aihe on tosin paikallaan jos ja kun skanneri ei toimi suoraan. Tuollaiset niche-laitteet ovat usein aika huonosti tuettuja, ja on varsin todennäköistä, että joudut turvautumaan Windowsiin (vaikka VirtualBoxissa ajettuna).