Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia 4G/3G reitittimistä?  (Luettu 20993 kertaa)

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Kokemuksia 4G/3G reitittimistä?
« Vastaus #20 : 13.10.17 - klo:20.40 »
On tämä kyllä vihoviimeinen rakkine. Ei yhtä ainutta kertaa saa yhteyttä päälle ilman resetointia tai virtojen katkaisua. Asetukset ei pysy sellaisena kun on configuroinut. Viimeisin B 10 päivitys asennettu. Ei mitään parannusta vaan pikemminkin päinvastoin. Uutta kuulemma luvassa ties milloin.
DNA:n sivuilta voi lukea muillakin olevan samoja kokemuksia.
Nyt menee koko operaattori vaihtoon.

Kai nyt olet sen purkin käynyt vaihtamassa? Niissä oli hitokseen viallisia liikenteessä. Minun purkki on toiminut moitteetta alusta asti.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Kokemuksia 4G/3G reitittimistä?
« Vastaus #21 : 07.01.18 - klo:08.02 »
MF286-reititin (Elisan versio B02), DNA:n prepaid-kortti:
Ubuntun päivitysten tarkistus toimii hyvin hitaasti, kestäen 5 - 30 min.
Syynä IPv6 reitityksen asettaminen etusijalle Xenial LTS:ssä.

Korjauksena muutin gai.conf-tiedostoa tuon ohjeen mukaisesti:
http://terokarvinen.com/2016/prefer-ipv4-on-ubuntu-16-04-lts-xenial-etcgai-conf-precedence-ffff0096-100


spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Kokemuksia 4G/3G reitittimistä?
« Vastaus #22 : 07.01.18 - klo:11.26 »
MF286-reititin (Elisan versio B02), DNA:n prepaid-kortti:
Ubuntun päivitysten tarkistus toimii hyvin hitaasti, kestäen 5 - 30 min.
Syynä IPv6 reitityksen asettaminen etusijalle Xenial LTS:ssä.

Korjauksena muutin gai.conf-tiedostoa tuon ohjeen mukaisesti:
http://terokarvinen.com/2016/prefer-ipv4-on-ubuntu-16-04-lts-xenial-etcgai-conf-precedence-ffff0096-100

Xenialin päivitykset on minulla ollut kaikissa koneissa helvetin hitaat jos otti suomipalvelimet käyttöön. Se korjautui minulla vaihtamalla palvelimet ulkomaisiin.

Ei nettiongelmia ainakaan DNA:n MF286:ssa ole ollut.

Päivittääkös Elisa sitä softaa ollenkaan, jos kerran vieläkin B02 sisässä? DNA:lla on B13 menossa.

DNA ryssi viallisella päivityksellä lukemattoman määrän MF286 purkkeja joita ei saa enää kuntoon, kuin vaihtamalla koko kapine.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Kokemuksia 4G/3G reitittimistä?
« Vastaus #23 : 07.01.18 - klo:15.31 »
Xenialin päivitykset on minulla ollut kaikissa koneissa  hitaat jos otti suomipalvelimet käyttöön. Se korjautui minulla vaihtamalla palvelimet ulkomaisiin.
Ei nettiongelmia ainakaan DNA:n MF286:ssa ole ollut.
Tuossa on ongelmana Canonicalin väärät määritykset palvelimille, ainakin sellaista väitetään bugi-ilmoituksissa*). Itse asiassa DNA:lla IPv6 toimii testin (https://test-ipv6.com/) mukaan 10/10, mutta Canicalin IPv6-palvelinta ei löydy. Jos vaihdan Elisan ADSL-liittymään, siinä testi antoi 6/10, mutta päivitysten tarkistus ei jämähdä, koska yhteys tippuu heti IPv4:ään. Näin olen ainakin ymmärtänyt viikkokausia vikaa ihmeteltyäni.
Tuohon ongelmaan tarjotaan muitakin konsteja, mutta minulla gai.conf tuntuu olevan ainoa toimiva.

Lainaus
Päivittääkös Elisa sitä softaa ollenkaan, jos kerran vieläkin B02 sisässä? DNA:lla on B13 menossa.
DNA ryssi viallisella päivityksellä lukemattoman määrän MF286 purkkeja joita ei saa enää kuntoon, kuin vaihtamalla koko kapine.
Mulla oli toissa jouluna DNA:n boksi kaksi viikkoa testissä, mutta palautin sen, kun eivät edes myöntäneet usb-jaon toimimattomuutta. Elisa ei ole (onneksi kai) vielä päivittänyt reititintä. Tässähän ei muuten suurempia ongelmia, paitsi lukittuminen tuleviin tekstiviesteihin ja se luvatun usb-jaon puute.

*) Tuosta oli joku launchpad-bugi-ilmoitus, jolle todettiin tehtävän ei mitään, koska ilmoitus oli tehty väärään paikkaan: vika ei siis ollut aptissa, vaan Canocalin palvelimissa.

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Kokemuksia 4G/3G reitittimistä?
« Vastaus #24 : 07.01.18 - klo:17.34 »
]Mulla oli toissa jouluna DNA:n boksi kaksi viikkoa testissä, mutta palautin sen, kun eivät edes myöntäneet usb-jaon toimimattomuutta. Elisa ei ole (onneksi kai) vielä päivittänyt reititintä. Tässähän ei muuten suurempia ongelmia, paitsi lukittuminen tuleviin tekstiviesteihin ja se luvatun usb-jaon puute.

B10:ssä olisi usb FTP ainakin korjattu. En ole kyllä kokeillut.

Lainaus
USB tuki (FTP-server) korjattu
https://www.dna.fi/dna-kotimokkula-4g-wlan-mf286

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Kokemuksia 4G/3G reitittimistä?
« Vastaus #25 : 09.01.18 - klo:08.22 »
Nyt tuli Elisalta versio ZTE_MF286_1B04, minkä muutoksista ei kerrota mitään tarkempaa tietoa.
Usb-jako ei näytä toimivan, mutta Zte mf286 Info -ohjelma näyttää Pcellin ja Scellin, mitä se ei ole koko aikana tehnyt tässä Elisan laitteessa. En ole resetoinut modeemia vielä, kun piti muutetun salasanankin tallessa.
Päivitysten tarkistukset Xenialille näyttäisivät toimivan taas ilman virityksiä, joten ehkä muutoksia Ipv6:een on laitteessa tehty, vaikkei ipv6 testin tulos ole mitenkään muuttunut. Tai jospa Canonicalin palvelimet on viimein konfiguroitu oikein, onhan tuosta ongelmasta valitettu jo ainakin 2 vuotta?

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Kokemuksia 4G/3G reitittimistä?
« Vastaus #26 : 09.01.18 - klo:08.36 »
...
Usb-jako ei näytä toimivan, ...

Kuinka tuon usb-jaon pitäisi toimia?
Joskus kokeilin, kai useammallakin laitteella mutta eivät ainakaan tikkujani (ext3 ja/tai ext4) tunnistaneet. 
Muita usb-laitteita en edes kokeillut.

Edit:
Nyt löytyi sellainenkin modeemi (TW-EAV510 v6) joka tunnistaa,

Tallenteen nimi    Tiedostojärjestelmä    Tila    Käytetty    Irrota tallenne käytöstä
disk1_1    ext3    3813    929

Mutta en kokeillut miten näkyisi verkon koneille.
« Viimeksi muokattu: 28.01.18 - klo:14.12 kirjoittanut jekku »

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Kokemuksia 4G/3G reitittimistä?
« Vastaus #27 : 09.01.18 - klo:08.51 »
Kuinka tuon usb-jaon pitäisi toimia?
Joskus kokeilin, kai useammallakin laitteella mutta eivät ainakaan tikkujani (ext3 ja/tai ext4) tunnistaneet. 
Muita usb-laitteita en edes kokeillut.
Käsittääkseni reitittimien tarjoama jako on aina Samba-jako, oli sitten printteri tai massamuisti. Vai onko reitittimissä muunlaisia jakoja? Joka tapauksessa sinun pitää ensin määritellä se jako (reitittimen hallintasuvulta?) ennen kuin sitä voi käyttää.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Kokemuksia 4G/3G reitittimistä?
« Vastaus #28 : 09.01.18 - klo:09.06 »
Tässä Elisan uudessakaan versiossa ZTE_MF286_1B04, ei usb-jaon asetusten määritys tee mitään:
EDIT: Rupesi ftp-jako toimimaan. Ehkä oli käynnistänyt reitittimen tarpeeksi monta kertaa uudelleen.
« Viimeksi muokattu: 09.01.18 - klo:21.58 kirjoittanut salai »

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Kokemuksia 4G/3G reitittimistä?
« Vastaus #29 : 09.01.18 - klo:14.41 »
Kuinka tuon usb-jaon pitäisi toimia?
Joskus kokeilin, kai useammallakin laitteella mutta eivät ainakaan tikkujani (ext3 ja/tai ext4) tunnistaneet. 
Muita usb-laitteita en edes kokeillut.
Käsittääkseni reitittimien tarjoama jako on aina Samba-jako, oli sitten printteri tai massamuisti. Vai onko reitittimissä muunlaisia jakoja? Joka tapauksessa sinun pitää ensin määritellä se jako (reitittimen hallintasuvulta?) ennen kuin sitä voi käyttää.

Pitääpä kokeilla kun seuraavan kerran tuollainen purkki käynnissä.

Vanhasta muistista olen ollut siinä uskossa että ensin on massamuisti tunnistettava ennen kuin sitä voi jakaa.
(Vielä siihen aikaan kun viimeksi samba -jakoja virittelin, vajaa parikymmentä vuotta sitten, oli noin - mutta eipä minulla ollut usb-massamuisteja, tavallisia kovalevyjä vain.)

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Kokemuksia 4G/3G reitittimistä?
« Vastaus #30 : 09.01.18 - klo:14.43 »
Kuinka tuon usb-jaon pitäisi toimia?
Joskus kokeilin, kai useammallakin laitteella mutta eivät ainakaan tikkujani (ext3 ja/tai ext4) tunnistaneet. 
Muita usb-laitteita en edes kokeillut.
Käsittääkseni reitittimien tarjoama jako on aina Samba-jako, oli sitten printteri tai massamuisti. Vai onko reitittimissä muunlaisia jakoja? Joka tapauksessa sinun pitää ensin määritellä se jako (reitittimen hallintasuvulta?) ennen kuin sitä voi käyttää.
Ilmeisesti MF286:ssa toimii vain ftp-yhteys, siis kai uusimmissa DNA:n versioissakaan.
https://bbs.io-tech.fi/threads/zte-mf286-kokemuksia.609/page-19#post-2168513


salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Kokemuksia 4G/3G reitittimistä?
« Vastaus #31 : 09.01.18 - klo:22.11 »
Kyllä se ftp-jako tässä Elisan ZTE_MF286_1B04-versiossa nyt toimi, kun kokeilin uudestaan toisella koneella.
Sain muutettua salasanan (admin/admin) toiseksi ja tikku (fat32) näkyi selaimella osoitteessa ftp://192.168.100.1:21/. En tiedä, vaikka olisi aina toiminut, koska verkossa näkyi Mf286, johon pääsi loggaamaan admin/admin-tunnuksella. Missään ei kuitenkaan kerrottu edes tuon ftp-palvelimen osoitetta, kuten nyt tässä uuden version Usb-jako-valikossa.
Ei tuolla taida minulle olla paljon käyttöä, kun on paljon nopeampi Lacien 2T verkkokovalevy ja Peppermint 8 -palvelin verkossa.
EDIT: Eli syynä usb-jaon toimimattomuuteen aamulla oli selaimen välimuistissa ollut vanha tieto. Aamuisen kuvani valikko"usb_share_setting" muuttui suomenkieliseksi ja toimivaksi, kun otin reitittimeen yhteyden Firefoxin yksityisessä ikkunassa.
« Viimeksi muokattu: 09.01.18 - klo:22.20 kirjoittanut salai »

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Kokemuksia 4G/3G reitittimistä?
« Vastaus #32 : 10.01.18 - klo:05.57 »
"ja tikku (fat32)" - oliskoos tuossa selitys miksi ei minun tikkuni näkyneet.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Kokemuksia 4G/3G reitittimistä?
« Vastaus #33 : 26.01.18 - klo:06.44 »
Pingi parantunut selvästi viime aikoina, eikä nopeudessakaan ole valittamista.
Elisan ZTE_MF286_1B04, DNA Super Prepaid, rajaton data 16,90/kk, tukiasemaan matkaa vajaa km.