Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 6.06.1 ei tunnista/löydä verkkokorttia  (Luettu 3590 kertaa)

frst

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Asensin hiljattain toiselle koneelle ubuntun win xp pro:n rinnalle, mutta se ei tunnista/löydä verkkokorttia. Kortti ei näy verkkoasetuksissa eikä komento lspci näytä ko. korttia, myöskään ifconfig ei sitä näytä.
Verkkokortti on Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC. Olen myös kokeillut toisella kortilla Accton En1207D, mutta kone ei löydä sitäkään. Windowsissa molemmat kortit luonnollisesti toimivat..

Eli mitähän voisi tehdä, jotta saisi netin toimimaan eli kone löytäisi tuon kortin?

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Re: Ubuntu 6.06.1 ei tunnista/löydä verkkokorttia
« Vastaus #1 : 10.09.06 - klo:17.11 »
pistäpä näin aluksi päätteeseen seuraava komento:

Koodia: [Valitse]
lspci
eli Sovellukset-> apuohjelmat-> pääte ja sitten kirjoitat tuon

Kopioi se tuloste tänne.

frst

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Re: Ubuntu 6.06.1 ei tunnista/löydä verkkokorttia
« Vastaus #2 : 10.09.06 - klo:17.49 »
Kuten sanottua tuo komento lspci ei tee mitään, eli näytölle ei ilmesty tekstiä.  ???
Koodia: [Valitse]
admin@koti:~$ lspci
admin@koti:~$

Tuollainen tulee..


tobotti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 136
    • Profiili
Re: Ubuntu 6.06.1 ei tunnista/löydä verkkokorttia
« Vastaus #3 : 13.09.06 - klo:09.53 »
Itselläni RTL8139D meni heittämällä  ???

BIOS puolella on jossain valikossa kohta "PnP OS installed"  tai jotain sinnepäin,
en tiedä onko sen asetuksen muuttamisesta hyötyä mutta taisi jossain koneessa vaikuttaa
verkkokortin toimintaan juurikin tunnistamis tasolla. Eipä tuo ota jos ei annakkaan...
One man alone can be pretty dumb sometimes, but for real bona fide stupidity, there ain't nothin' that can beat teamwork.

Mike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: Ubuntu 6.06.1 ei tunnista/löydä verkkokorttia
« Vastaus #4 : 14.09.06 - klo:21.20 »
Samanlainen ongelma myös minulla, paitsi että verkkokortti on TW-IA300B. Olen myös kokeillut TW-EA100B ulkoisella modeemilla, mutta ei sekään löytynyt.

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Re: Ubuntu 6.06.1 ei tunnista/löydä verkkokorttia
« Vastaus #5 : 14.09.06 - klo:22.16 »
Samanlainen ongelma myös minulla, paitsi että verkkokortti on TW-IA300B. Olen myös kokeillut TW-EA100B ulkoisella modeemilla, mutta ei sekään löytynyt.


Heitä se sisäinen ADSL- hässäkkäsi minne haluat, mutta pois Ubuntun silmistä, ja osta ihan PCI- väyläinen verkkokortti, ja siiheb kiinni RJ45- liitäntäinen ADSL-boxi, esim Zyzell 660- sarjaa. Ei kai tuo EA100B ole joku USB- viritys? Tuskin sekään toimii, kertokoon kuka tietää.

Eli sinulla ei siis ole ollutkaan verkkokorttia koneessasi, vaan hmm, sanonko mitä?

Hig

Mike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: Ubuntu 6.06.1 ei tunnista/löydä verkkokorttia
« Vastaus #6 : 14.09.06 - klo:22.29 »
Samanlainen ongelma myös minulla, paitsi että verkkokortti on TW-IA300B. Olen myös kokeillut TW-EA100B ulkoisella modeemilla, mutta ei sekään löytynyt.


Heitä se sisäinen ADSL- hässäkkäsi minne haluat, mutta pois Ubuntun silmistä, ja osta ihan PCI- väyläinen verkkokortti, ja siiheb kiinni RJ45- liitäntäinen ADSL-boxi, esim Zyzell 660- sarjaa. Ei kai tuo EA100B ole joku USB- viritys? Tuskin sekään toimii, kertokoon kuka tietää.

Eli sinulla ei siis ole ollutkaan verkkokorttia koneessasi, vaan hmm, sanonko mitä?

Hig

Käsittääkseni TW-IA300B on PCI väyläinen verkkokortti. Ja kyllä, se EA-100B on usb viritys.

Eli sinulla ei siis ole ollutkaan verkkokorttia koneessasi, vaan hmm, sanonko mitä?

Sano vaan, koska en ymmärrä mitä haet takaa.

Ja ei huvittaisi ostaa uutta verkkokorttia, ennenkuin selviää varmaksi se ettei tuota nykyistä saa toimimaan ubuntussa, mitä kyllä epäilen vahvasti.

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Re: Ubuntu 6.06.1 ei tunnista/löydä verkkokorttia
« Vastaus #7 : 14.09.06 - klo:22.42 »

Käsittääkseni TW-IA300B on PCI väyläinen verkkokortti. Ja kyllä, se EA-100B on usb viritys.
Sano vaan, koska en ymmärrä mitä haet takaa.

Tämä on PCI- väyläinen USB- sovitin EI VERKKOKORTTI! Windows vain luulee sitä verkkokortiksi. Jos et usko, kts. google... Miten helvetissä se voi olla verkkokortti, jos siihen ei voi luullakseni edes tunkea kuin puhelinpiuhan?

Ja ei huvittaisi ostaa uutta verkkokorttia, ennenkuin selviää varmaksi se ettei tuota nykyistä saa toimimaan ubuntussa, mitä kyllä epäilen vahvasti.

Hyvä että epäilet.Sorry tiukat sanat, mutta se google...

Hig

Mike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: Ubuntu 6.06.1 ei tunnista/löydä verkkokorttia
« Vastaus #8 : 14.09.06 - klo:22.51 »

Käsittääkseni TW-IA300B on PCI väyläinen verkkokortti. Ja kyllä, se EA-100B on usb viritys.
Sano vaan, koska en ymmärrä mitä haet takaa.

Tämä on PCI- väyläinen USB- sovitin EI VERKKOKORTTI! Windows vain luulee sitä verkkokortiksi. Jos et usko, kts. google... Miten helvetissä se voi olla verkkokortti, jos siihen ei voi luullakseni edes tunkea kuin puhelinpiuhan?

Ja ei huvittaisi ostaa uutta verkkokorttia, ennenkuin selviää varmaksi se ettei tuota nykyistä saa toimimaan ubuntussa, mitä kyllä epäilen vahvasti.

Hyvä että epäilet.Sorry tiukat sanat, mutta se google...

Hig

Ei kai se sitten ole verkkokortti, en minä tiedä. Eli kun ostan VERKKOKORTIN niin pitäisi ubuntunkin tunnistaa se ja näin ollen saan netinkin toimimaan? Ihmettelen vain miksei ubuntussa toimi tämä PCI- väyläinen USB- sovitin...

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ubuntu 6.06.1 ei tunnista/löydä verkkokorttia
« Vastaus #9 : 14.09.06 - klo:23.03 »
Ei kai se sitten ole verkkokortti, en minä tiedä. Eli kun ostan VERKKOKORTIN niin pitäisi ubuntunkin tunnistaa se ja näin ollen saan netinkin toimimaan?

no ei ihan, verkkokortin lisäksi tarvitset tietysti ulkoisen modeemin.

Ihmettelen vain miksei ubuntussa toimi tämä PCI- väyläinen USB- sovitin...

tarkalleen ottaen se on PCI-väyläinen ADSL-modeemi ja se ei toimi ubuntussa koska:
a) kortin valmistaja ei ole tarjonnut kehittäjille tarpeeksi tietoja jotta he voisivat ohjelmoida sille ajurin
b) kortin valmistaja ei ole itse ohjelmoinut ajuria jota se tarjoaisi linux-käyttäjille
c) kehittäjiä ei kiinnosta ajurien koodaaminen sokkona koska kunnollisiakin modeemeja saa halvalla ja he voivat käyttää aikansa paremminkin kuin yrittää suurella vaivalla tukea huonoa tuotetta firmalta joka ei halua tukea linuxia.

« Viimeksi muokattu: 14.09.06 - klo:23.05 kirjoittanut janne »
Janne

``olli``

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Re: Ubuntu 6.06.1 ei tunnista/löydä verkkokorttia
« Vastaus #10 : 29.12.06 - klo:22.56 »
Minulla on saman tyylinen ongelma.
Kun olen käynnistän koneen ja kokeilen nettiä niin ei toimi,syynä näyttäisi olevan se että linuksi ei tunnista verkkokorttiani,mutta kun ajan komennot pon dsl-provider, route -n (ei anna mitään muuta kuin sen rivin missä lukee getaway jne.) ja uudestaan pon dsl-provider ,jonka jälkeen ping 72.14.207.99 , niin toimii,ja sittenkö katson asetuksiin niin se on tunnistanut verkkokortin.

Aluksi jos kokeilen lspci ja ifconfig niin ei anna mitään tietoa.

Olisiko Teillä paljon enemmän tietoa ja kokemusta omaavilla linuks eksperteillä tietoa miksi? :)

T: TYHMÄ
« Viimeksi muokattu: 29.12.06 - klo:23.03 kirjoittanut ``olli`` »