Kirjoittaja Aihe: Ubuntu Gnome 17.04 ja käyttökokemukseni  (Luettu 4404 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Ubuntu Gnome 17.04 ja käyttökokemukseni
« : 19.05.17 - klo:14.39 »
Olen käyttänyt nyt ehkä kuukauden verran Ubuntu Gnomea ja olen saatuani ratkaisuksi muutamia esiin tulleita ongelmia suhteellisen tyytyväinen siihen. En kuitenkaan neuvoisi siirtymään siihen vielä ja minäkin pidän Ubuntu 16.04 lts version toisessa koneessani.

Ensinnäkin osa ohjelmista toimii englanninkielisinä, mikä tosin ei haittaa minua. Gnomen oma ohjelmakeskus ei enää avaudu koneessani ja olen siksi käyttänyt App Gridiä. Se on ihan ok, mutta varsinaisen ohjelmakeskuksen ongelmat kertovat, että kaikki ei ole vielä valmista. Langattoman verkon vaihtaminen ei suju automaattisesti ja se yrittää pitää kiinni aikaisemmasta. Minulla on verkon laajennus samalla nimellä. Ubuntussa se on helppo vaihtaa siirtyessäni toisen verkon alueelle, mutta Gnomessa ei. Lisäosat on hyvä asentaa heti ja niitä on paljon. Uskon seuraavan vuoden 2018 version olevan jo paljon valmiimpi eikä siirtyminen ehkä nosta niin paljon ongelmia kuin nyt. Toisaalta Ubuntun kanssa joutuu aina fiilailemaan varsinkin jos haluaa kokeilla uusia ohjelmia.

Silti Kubuntu tai ylipäänsä Kde puoli voi olla vakava vaihtoehto ensi vuonnakin. Minulla on vanhassa pöytäkoneessani Kubuntu 14.04 ja se toimii edelleen hyvin. Valinta on vaikea, koska molemmat ovat hyviä distroja. Täytyy vielä selvittää saisiko siihen liitettyä ssda-levyn.

Jos muilla on erilaisia kokemuksia Ubuntu Gnomesta olisi kiva kuulla. Uusi Kubuntu on ilmeisesti suhteellisen vakaa.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Ubuntu Gnome 17.04 ja käyttökokemukseni
« Vastaus #1 : 19.05.17 - klo:15.11 »
Uusi Kubuntu on ilmeisesti suhteellisen vakaa.

Kubuntu on aika heikossa jamassa nykyisin. Aktiivisia kehittäjiä on vähän ja ratkottavia ongelmia paljon. KDE Neon lienee suositeltavampi vaihtoehto.

Jyrge

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 60
    • Profiili
Vs: Ubuntu Gnome 17.04 ja käyttökokemukseni
« Vastaus #2 : 20.05.17 - klo:04.59 »
Mulla on melkeenpä päinvastaiset kokemukset. Koitin alkuun läppärissäni Kubuntua, mutta tuntui sen verran bugiselta ja viimeistelemättömältä että ei ollut mun juttu. Eli vaihdoin siis Gnomeen enkä oo päivääkään katunut. On tässäkin puutteensa, pystyn tosin elämään niiden kanssa. Laajennuksia piti ottaa kourallinen käyttöön, että alkoi olla siedettävä. Teema ja kuvakkeet meni saman tien vaihtoon. Muuten oon tykännyt Gnomen pelkistetystä ulkoasusta. Softat ovat olleet ainakin mulla aika vakaita eikä pahemmin takkuile (mitä nyt itse shell jäätyy silloin tällöin). GNOME Software on toiminut ihan moitteetta sikäli, kun oon sitä käyttänyt (yleensä tulee käytettyä suoraan aptia). Käännöspuutteita ei oo ollut mitenkään tavanomaista enempää.

WLAN on sitten ihan oma tarinansa. Ongelmia tuli sen verran, että piti luopua langattomuudesta. Nää tosin menee NetworkManagerin yms. piikkiin.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Ubuntu Gnome 17.04 ja käyttökokemukseni
« Vastaus #3 : 20.05.17 - klo:10.25 »
WLAN on sitten ihan oma tarinansa. Ongelmia tuli sen verran, että piti luopua langattomuudesta. Nää tosin menee NetworkManagerin yms. piikkiin.

Wlan-ongelmat johtuvat lähes aina ajurista. Mikä piiri kyseessä?

Jyrge

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 60
    • Profiili
Vs: Ubuntu Gnome 17.04 ja käyttökokemukseni
« Vastaus #4 : 22.05.17 - klo:23.06 »
Wlan-ongelmat johtuvat lähes aina ajurista. Mikä piiri kyseessä?

Realtek RTL8821AE. Ja siihen vissiin liittyy, löytyi näköjään bugiraporttikin: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/1685190. 16.10:n kanssa ei ollut mitään ongelmia.
« Viimeksi muokattu: 22.05.17 - klo:23.14 kirjoittanut Jyrge »

ubuntupep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Vs: Ubuntu Gnome 17.04 ja käyttökokemukseni
« Vastaus #5 : 25.06.17 - klo:00.27 »

Jos muilla on erilaisia kokemuksia Ubuntu Gnomesta olisi kiva kuulla. Uusi Kubuntu on ilmeisesti suhteellisen vakaa.

En ole käyttänyt kuin tässä illalla muutamia tunteja (gnome) mutta onhan tämä aika hyvän tuntuinen.
Tuttuja ohjelmia alkaa löytyä takaisin ja jotain turhia saa poistettua.

Ensin esim. sähköpostille käytin eri ohjelmaa mutta sitten bongasin thunderbird ja siihen takaisin.
Niin tuosta evolution-ohjelmasta ei gmail oikein tykännyt, piti hyväksyttää alempi tietoturvan taso jotenkin. No laitoin
sen takaisin korkeammalle googlen tilillä sitten kun thunderbird takaisin, mitä google ei katso siis yhtä huonosti luotettavaksi
kuin tuo evolution, jälkimmäinenhän ei yhtä hyvin automaattisesti löydä asetuksiakaan.

Kellon aika on keskellä ylhäällä ja sulkemistoiminnot oikealla, yllättävän siistiä kun tottunut windows ja aiemmin ubuntu peppermintos oli alhaalla nuo jutut.

Katselin tuossa videoita vähän, en ole varma onko tälläkään ihan eroon päässyt tearing-ongelmasta mutta melko hyvinhän nuo näkyy. Graafisesti melkein voisi väittää että tämä on silmälle miellyttävin järjestelmä mitä olen koskaan tavannut.

Näkee sitten pitemmän päälle milloin tämäkin paatti uppoaa mutta en ainakaan aio kovin paljon alkaa eksoottiseen päin itse enää asetuksia ruksailemaan.
« Viimeksi muokattu: 25.06.17 - klo:00.31 kirjoittanut ubuntupep »