Minulla on paikallisen puhelinyhtiön valokuitunetti 100M/20M ja HP-pöytätietokone (Ubuntu 14.04 LTS) kiinni siinä Wi-Fi:llä. Outoa on, kun datan nopeus sisäänpäin on niin hidas, vain noin 5 Megabittiä, mutta ulospäin on kyllä ihan ok nopeus. Minulla on puhelinyhtiön toimittama Inteno -päätelaite viereisessä huoneessa.
Vertailun vuoksi kerrottakoon, että minulla on toinen HP:n tietokone, kannettava, jossa Windows 7 ja se saavuttaa ihan erilaiset tiedonsiirtonopeudet:
Wi-Fi:ssä nopeus sisäänpäin on 33,57 M ja ulospäin 19,31 M. Ethernet-kaapelilla siinä tietokoneessa nopeus sisäänpäin on 94,26 M ja ulospäin 19,35 M.
Joku minulle väitti, että ongelma ei ole tämän Ubuntu-tietokoneen WLAN-kortissa, vaan "jotakin" pitäisi säätää siinä Intenon päätelaitteessa pöytäkonetta varten. Jäin sitä kyllä ihmettelemään, sillä ei kaiketi päätelaitteessa ole erilaisille tietokoneille tai käyttöjärjestelmille jotain omia asetuksia?
Osaisiko joku sanoa jotain, että missähän sitä vikaa on ja onko sille jotain tehtävissä, vai onko varminta pyytää apua puhelinyhtiöstä, sillä en mieluusti alkaisi säätelemään mitään siinä päätelaitteessa? Tämän Ubuntu-koneen verkko/WLAN-korteille en ole koskaan tehnyt mitään.