Taas kysylen tyhmiä mutta parempi kysyä ennakkoon ennekuin sotkee koko koneen.
Eli 16.04 64bit ja olen asentanut sovellusvalikoiman kautta winen kun näin pitää kuulemma toimia, mutta nyt on yhden windows ohjelman kanssa ongelma kun kaikki hiiri toiminnot ei toimi ja winen versio on 1.6.2 käytän myös toista windows ohjelmaa winellä ja tein nyt testin "harjoittelu koneella" 16.04 32bit asensin siihen winen suoraan täältä
https://wiki.winehq.org/Ubuntu ja on uudempi versio 2.0.1 ja kaikki toimii.
Miten on siis järkevin toimia, poistanko asennuksen sovellusvalikoimasta ja poistan synapticin kautta wine-mono, wine-gecko ja winetricks, sitten mennä ton sivun ohjeen mukaan, mites tämä sudo dpkg --add-architecture i386 onkohan se jo mulla koneella vai ei haittaa varmaan jos uudestaan asentaa ?
Pitääkö myös windows ohjelmat poistaa ja asentaa uudestaan vai toimiiko ne ihan ennallaan ?
Miksi sovellusvalikoiman kautta asennetut ohjelmat eivät päivity jos ne pitää järjestelmän vakauden takia sieltä asentaa ?
Toinen kysymys on äänikortin kun ohjelma tarvitsee näytteenottotaajuudeksi 192kHz ja nyt näyttää olevan ubuntussa asetuksena 48kHz, koneen äänikortista löytyy tuo 192kHz kun windowsin puolella sen olen tarkistanut, löysin koneelta etc/pulse/daemon.conf paikasta rivit ; default-sample-format = s16le; default-sample-rate = 44100; alternate-sample-rate = 48000 ilmeisesti näitä arvoja muuttamalla vai jotain muutakin ? mutta mitä ja miten, kun en muista edes miten tuonne sai käyttöoikeudet ja miten tämä nyt muutetaan ettei mene kone sekaisin ?