Kirjoittaja Aihe: Sopivaa rautaa kuvankäsittelyyn (Ryzen?)  (Luettu 2978 kertaa)

holiz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Sopivaa rautaa kuvankäsittelyyn (Ryzen?)
« : 23.04.17 - klo:15.39 »
Hei

Ajattelin kasata uuden pöytäkoneen kuvankäsittelyyn. Lähinnä RAW-kuvien muokkausta Darktablella. Nuo uudet Ryzenit näyttävät hyvältä, mutta miten toimivat Linuxin kanssa? Olisiko jollakin jo kokemusta? Kaikki koneeni tähän mennessä ovat olleet Intel/Nvidia-pohjaisia, mutta nyt kiinnostaisi vaihtaa. Millainen näytönohjain sopisi kuvankäsittelyyn? Entä muisti, riittääko 16Gt vai pitäisikö olla 32? Käyttiksen laitan SSD:lle ja lisäksi tulisi iso kovalevy. En ole muutamaan vuoteen konetta rakennellut ja olen aika lailla pihalla näistä uusista systeemeistä!  ;D
Budjetti olisi n.1000€ ilman näyttöä.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Sopivaa rautaa kuvankäsittelyyn (Ryzen?)
« Vastaus #1 : 23.04.17 - klo:16.02 »
Nuo uudet Ryzenit näyttävät hyvältä, mutta miten toimivat Linuxin kanssa? Olisiko jollakin jo kokemusta?

Kerron kunhan saan omani. Saattaa mennä vielä parikin viikkoa, kun kyseisestä kaupasta pääsivät haluamani emolevyt loppumaan. Sikäli kun olen seurannut, niin tietääkseni noissa prosessoreissa ei mitään erityisiä Linux-spesifisiä ongelmia ole.

Meinasi unohtua: Varsinkin, jos ostat jotain nopeampia muisteja, niin kannattaa katsoa emolevyn materiaaleista ovatko kammat testattuja. Noilla on vaikeuksia tukea nopeampia muisteja (ainakin yli JEDEC-speksien). Tähän tosin ymmärtääkseni on tulossa jotain parannusta AMD:n puolelta ohjelmistopäivityksen muodossa toukokuun aikana.

Muokkaus: Pieni tarkennus.
« Viimeksi muokattu: 23.04.17 - klo:18.50 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16246
    • Profiili
Vs: Sopivaa rautaa kuvankäsittelyyn (Ryzen?)
« Vastaus #2 : 23.04.17 - klo:18.15 »
Millainen näytönohjain sopisi kuvankäsittelyyn?

Näytönohjainvertailua Darktablen OpenCL-laskennassa: http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=darktable-opencl-gpu&num=1

200 euron hintaluokassa Nvidia GeForce GTX 1060 ja AMD:n puolella Radeon RX 480 tai kohta markkinoille tuleva 580 ovat hyviä. Itse ehkä kallistuisin Nvidiaan yleisesti paremmin toimivien Linux-ajurien vuoksi.


Entä muisti, riittääko 16Gt vai pitäisikö olla 32?

16 Gt riittänee. Laita kaksi 8 gigan kampaa, niin voi tarvittaessa laajentaa myöhemmin.

holiz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Vs: Sopivaa rautaa kuvankäsittelyyn (Ryzen?)
« Vastaus #3 : 08.05.17 - klo:19.04 »
Kiitos vastauksista kaikille! Taidan kuitenkin kallistua Intelin puolelle.. Kannattaisiko ottaa prossuksi i7 vai riittaisiko i5? Ja onko valia onko Kaby-lake vai Skylake? Mika olisi hyva emolevy n.100e hintaluokassa? Samsungin SSD:n taidan laittaa kun niista olen kuullut paljon hyvaa. Anteeksi aakkosten puute!  :P

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Sopivaa rautaa kuvankäsittelyyn (Ryzen?)
« Vastaus #4 : 31.05.17 - klo:21.46 »
DarkTablen postituslistalle kannattaa liittyä ja kysellä siellä.
Paljonko tehoa vaaditaan riippuu tietysti kamerasta. Jos
joku Nikon D800 jossa täysi kenno ja paljon pikseleitä
niin sanoisin, että vähintään 8 ydintä. 4:llä ytimellä pärjää
ja käyttäähän monet lappäriäkin.

Lueskelin tuota testiä ja vähän tekisi mieli ajaa se omalla
koneella. Nopea prosu ja hidas näytönohjain yhdistelmällä
OpenCL ei välttämättä nopeuta. Itse olen vihreä ja en ole
hankkinut nopeaa näytönohjainta joka syö paljon virtaa.

16 Gt on itsellä riittänyt hyvin. Toki sen saa täyteen jos
isoja panoraamoja harrastaa.

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Sopivaa rautaa kuvankäsittelyyn (Ryzen?)
« Vastaus #5 : 10.06.17 - klo:10.31 »
AMD leikkaa Ryzenien hintoja entisestään, jos jo ennen tuota oli lyömätön hintasuhde ylihintaisiin intelin p@skoihin nähden, niin hinnan laskun jälken vielä paljon parempi  8)

Täytyy varmaan kesälomilla kasata Ryzen kone itsellekin.
« Viimeksi muokattu: 11.06.17 - klo:11.53 kirjoittanut spark »