Kirjoittaja Aihe: Epäselvyys näiden suhteen  (Luettu 2826 kertaa)

Madde1992

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 164
    • Profiili
Epäselvyys näiden suhteen
« : 19.03.17 - klo:17.35 »
Eli tämä ensinmäinen ohje on ilmeisesti sitä varten jos ip vaihtuu koneellani niin tämä osaa sitten sen dy.fi palveluun päivittää dns tunnukseni alle? eli tää:https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=48481.0

Sitten tämän mä olen tehnyt jo koneelleni ja tämä on ilmeisesti sellainen joka päivittää automaattisesti dns osoitteeseeni taas sen 7pv lisäaikaa?:https://wiki.ubuntu-fi.org/Dynaaminen_DNS


Eli voisko joku selventää mulle miten nämä eroavat vai käsitinkö jo oikein?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Epäselvyys näiden suhteen
« Vastaus #1 : 19.03.17 - klo:19.11 »
Ei tarvitse joka kerta avata uutta aihetta, kun tulee mieleen lisäkysymyksiä. Muutenkin maltti on valttia. Jos kysymykseen ei tunnu kuuluvan vastausta, vaikka olet ainakin pari päivää jo odotellut, niin sitten se on saattanut jäädä huomaamatta (kiire tms.), tarkoitus on vastata siihen vähän myöhemmin tai ehkä kukaan sen lukenut ei tiennyt vastausta, ja tällöin voi olla ihan hyvä idea laittaa samaan ketjuun kysymys, että eikö kellään olisi ideoita.

Mitä nyt siis olet tehnyt on se, että päivityskysely lähetetään kerran viidessä päivässä. Tuolla linkin skriptillä saat aikaiseksi sen, että haluamisi väliajoin tehdään tarkastus ettei IP-osoitteesi ole vaihtunut ja jos se on vaihtunut tai edellisestä päivityksestä on kulunut tarpeeksi aikaa, lähetetään päivityskysely. Hyvää tuossa on se, ettei IP:n vaihtuessa (sitä voi tapahtua) tarvitse odotella kuin korkeintaan noiden tarkastusten välin verran aikaa (ja se voi hyvin olla esimerkiksi kymmenen minuuttia), jotta IP osoitetaan oikein. Et tarvitse noista kuin toisen, sillä kumpikin huolehtii siitä ettei osoite pääse tuolla palvelussa vanhenemaan. Ylempi noista on parempi, vaikkakin hitusen monimutkaisempi ottaa käyttöön. Tietenkään se ei ole suurikaan vaiva siinä vaiheessa, kun Linuxin komentorivi on hyvin hallussa.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Madde1992

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 164
    • Profiili
Vs: Epäselvyys näiden suhteen
« Vastaus #2 : 19.03.17 - klo:20.43 »
Okei eli siis pärjään kyllä sitten ilmeisest jo tuolla olemassa olevalla ettei varmaankaan ole syytä alkaa tota toista tekemaan, silloin kun sinulta kysyin että voitko tehdä minulle ajan joka päivittää sen 5pv välein teit sen ja kopsasin sen omaan tiedostooni.