Kirjoittaja Aihe: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703? [RATKAISTU]  (Luettu 12291 kertaa)

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #20 : 20.03.17 - klo:22.37 »
Nyt sain työpöytänäkymän kohilleen, MUTTA ollaan samassa ongelmassa mistä koko homma alkoikin.

Nimittäin tämä rakkine EI toista ääntä kuin kuulokeliitännän kautta. Lienee parasta aloittaa uusi aihe siitä?
Sit huomenna, tänään ei enää jaksa...

Voiko olla niin yksinkertaisesta kiinni kuin että sattuu se kaiuttimien kanava olemaan mykistettynä? Jos et löydä graafisella ohjelmalla tuota säätöä, niin sen voisi vilkaista alsamixeristä:
Koodia: [Valitse]
alsamixerm poistaa ja asettaa mykistyksen ja esc-näppäimellä pääsee pois. Vasemmalle ja oikealle nuolilla voi vaihtaa käsiteltävää kanavaa.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #21 : 20.03.17 - klo:22.52 »
Tuo La1703 taitaa vaatia kikkailua hda-analyzerilla:

http://puolanka.info/goto/if-sounds-not-working/
Lainaus
Tested using Fujitsu Amilo La1703 computer, which is well known about its audio problems with all operating systems


Vielä yhtenä murheenkryyninä tuossa läppärissä on sis163u wlan-piiri, ellei joku ole vaihtanut korttia paremmin tuettuun malliin? Sis163u:n saa toimimaan vain 32-bittisessä Linuxissa ndiswrapperilla 32-bittisellä Windows XP:n ajurilla.

Ei oikein maksa vaivaa taistella noin hankalan raudan kanssa, kun lopputulos ei ole edes kovin käyttökelpoinen huonon näytönohjaimen ja hitaan prosessorin vuoksi.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #22 : 20.03.17 - klo:23.27 »
Vielä yhtenä murheenkryyninä tuossa läppärissä on sis163u wlan-piiri

Paljonpas on hankalaa rautaa onnistuttu tunkemaan yhteen läppäriin.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #23 : 21.03.17 - klo:06.15 »
Vielä yhtenä murheenkryyninä tuossa läppärissä on sis163u wlan-piiri

Paljonpas on hankalaa rautaa onnistuttu tunkemaan yhteen läppäriin.

Näin sen pitäisi olla: Kaikki kelvoton vain muutamaan malliin - pysyy sulkulista lyhyenä ;)

Toistaiseksi minun listallani kaikki Fujitsut.
(ex-kollegoilla oli niitä ja usein jouduin kertomaan että vaihtakaa kone ja tulkaa uudelleen)

Memetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #24 : 21.03.17 - klo:09.27 »
Arvatkaa vaan onko tää 64 bittinen... Mietin pitkään kun olin sitä lataamassa että kumpi ja päädyin tähän.

Täytyy tutustua noihin äänensäätöihin paremmin jahka tästä herään. Koitin niitä viimeisenä eilen katsoakin mutten oikein tajunnut.

Nyt mä alan ymmärtää miksi tästä koneesta on luovuttu alunpenrinkin, eli miten se on päätynyt ed. omistajalle ja sit se pääty mulle...
Toisaalta ei hassumpi kekkale 15 eurolla...

Memetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #25 : 21.03.17 - klo:12.02 »
Pitääks toi tehä päätteeseen vai hakee nettiselaimella? Päättees oon nyt kahdesti koittanu ku eka kirjotin väärin ja sanoo yhä ei onnistu, ei löydy.

"1. Download hda_analyzer.py

wget -c wget -O run.py http://www.alsa-project.org/hda-analyzer.py"

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #26 : 21.03.17 - klo:12.09 »
Pitääks toi tehä päätteeseen vai hakee nettiselaimella? Päättees oon nyt kahdesti koittanu ku eka kirjotin väärin ja sanoo yhä ei onnistu, ei löydy.

"1. Download hda_analyzer.py

wget -c wget -O run.py http://www.alsa-project.org/hda-analyzer.py"
Näyttää kuin yksi ylimääräinen 'wget' tuossa ja vajaa määrä lainausmerkkejä?

Koetas:
Koodia: [Valitse]
wget -O run.py http://www.alsa-project.org/hda-analyzer.py

Memetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #27 : 21.03.17 - klo:12.46 »
Täs tullaan vaan siihen taas kerran että mulla loppuu äly noitten kans... Vaikka olis tavutetut ohjeet niin en ymmärrä että mikä tossa on oikein ja mikä väärin, nyt kun pääsin tohon analyyseriin. Monta monta mute:a siel oli ja ne klikkailin veke kokeeks mut mitään ei tapahtunut. Ja nyt en enää muista missä oli mute. Taisin tehdä ison mokan?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #28 : 21.03.17 - klo:12.57 »
Täs tullaan vaan siihen taas kerran että mulla loppuu äly noitten kans... Vaikka olis tavutetut ohjeet niin en ymmärrä että mikä tossa on oikein ja mikä väärin, nyt kun pääsin tohon analyyseriin. Monta monta mute:a siel oli ja ne klikkailin veke kokeeks mut mitään ei tapahtunut. Ja nyt en enää muista missä oli mute. Taisin tehdä ison mokan?

Asetukset eivät jää pysyviksi vaan häviävät viimeistään koneen uudelleenkäynnistyksessä.

Tarkkoja ohjeita on mahdotonta antaa ilman pääsyä vastaavalle koneelle. Kyse tuskin on pelkästä mute-säädöstä. Itse kokeilisin ensin tuon sivun kuvakaappauksen säätöjä: http://puolanka.info/goto/if-sounds-not-working/
Voi toki olla, etteivät ne liity kyseiseen koneeseen, mutta tuo on paras toivosi.

Mint-foorumilla voi ehkäpä kysellä lisätietoja administrollaattorilta: https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=201165

Memetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #29 : 21.03.17 - klo:13.09 »
Mä olin juur utelemassa olisko joku halukas vaikka auttaa teamviewerin kautta? Mä vaan roudaan ton koneen toho tietsikkapöydälle, kun se pätkii wifiä, niin lykkään tolla ainokaisella ylimääräsellä lyhyellä nettipiuhalla sen kiinni suoraan modeemiin jos pitäis yhteyden sitten paremmin...

Voi vaik pistää faceen viestiä jos on halukas auttaa ton teaviewerin kautta, mut löytää sieltä nimellä Mervi Tapaninen. Meit on kaks saman nimistä, mut mä oon tod.näk se ensimmäinen joka on vaihtoehtona. Se jolla on pörröset lyhyet blondit hiukset.

Memetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #30 : 21.03.17 - klo:15.29 »
Mul on nyt kyl vahva epäilys että tossa koneessa on muutakin vikaa...

Oli jotain 30min koskematta, meni virransäästö päälle, aktivoitui jonkin ajan päästä itsestään, meni uusiksi virransäästötila päälle ja ei reagoinut ulkoiseen hiireen eikä touchpadiin millään, vasta virtanamiskan kevyt painallus herätti koko koneen ja käynnisti sen uusiksi. Ja mä säädin sen maksimiin eli 60min että menee virrasäästötila päälle. Ja mielestäni pitäis olla virtapiuha kiinni molemmissa päissä kunnolleen. Akkuhan tossa on surkee, oli yks päivä 30min ilman virtapiuhaa ja -50% akun varauksesta siinä ajassa.

Emolevy menossa?

Tää taitaa alkaa olla kohta tilanne että tästä koneesta saa kaivaa sen SSDn veke ja lopulla koneella heittää vesilintua?

Lepotila zZ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 346
    • Profiili
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #31 : 22.03.17 - klo:01.05 »
Bugiraportin yhteydessä eräs käyttäjä neuvoi näin:
Lainaus
This is how I got it working, not so clear but loud at least; downloaded wget -O run.py http://www.alsa-project.org/hda-analyzer.py → kdesudo run.py, → Graph GUI visible → looking for nodes (on the left side of the pane) with something like EAPD, found a node (Node[0x26]) with magic letters EAPD, ticked EAPD on, likewise OUT and IN in Widget Control, and after 2...3 seconds my amilo's 1W amplifier is turned on.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #32 : 22.03.17 - klo:01.07 »
Bugiraportin yhteydessä eräs käyttäjä neuvoi näin:
Lainaus
This is how I got it working, not so clear but loud at least; downloaded wget -O run.py http://www.alsa-project.org/hda-analyzer.py → kdesudo run.py, → Graph GUI visible → looking for nodes (on the left side of the pane) with something like EAPD, found a node (Node[0x26]) with magic letters EAPD, ticked EAPD on, likewise OUT and IN in Widget Control, and after 2...3 seconds my amilo's 1W amplifier is turned on.

Jees, hyvä löytö. Täsmälleen sama näkyy siis näissä kuvakaappauksissakin:




Mul on nyt kyl vahva epäilys että tossa koneessa on muutakin vikaa...

Oli jotain 30min koskematta, meni virransäästö päälle, aktivoitui jonkin ajan päästä itsestään, meni uusiksi virransäästötila päälle ja ei reagoinut ulkoiseen hiireen eikä touchpadiin millään, vasta virtanamiskan kevyt painallus herätti koko koneen ja käynnisti sen uusiksi. Ja mä säädin sen maksimiin eli 60min että menee virrasäästötila päälle. Ja mielestäni pitäis olla virtapiuha kiinni molemmissa päissä kunnolleen. Akkuhan tossa on surkee, oli yks päivä 30min ilman virtapiuhaa ja -50% akun varauksesta siinä ajassa.

Olisikin suorastaan ihme, jos valmiustila toimisi ongelmitta tuossa koneessa. Parempi vaan kytkeä se kokonaan pois käytöstä, jos oireilee. Näytön pimennys saattaisi sentään toimia oikein.
« Viimeksi muokattu: 22.03.17 - klo:01.10 kirjoittanut nm »

Memetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #33 : 22.03.17 - klo:09.09 »
Katos joo, vois ottaa silmän käteen ja kattookki joskus mitä neuvotaan  ;D

Nyt mä en aamusta kerkii mut katotaan tossa illalla miten kerkiin ni katon ton koneen.

Memetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #34 : 22.03.17 - klo:21.02 »
Jes mä seurasin tota ohjetta ja sain äänet siihen! Vähän hitokseen särisee, mut muuten ok, lieneekö kaitiuttimessa jotain.

Vielä en oo kokeillu toimiiko äänet ku sammutin koneen ni sen jälkeen, mut uskoisin et toimii.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #35 : 22.03.17 - klo:23.41 »
Jes mä seurasin tota ohjetta ja sain äänet siihen! Vähän hitokseen särisee, mut muuten ok, lieneekö kaitiuttimessa jotain.

Kokeile säätää äänenvoimakkuuksia alsamixerillä päätteessä:

Koodia: [Valitse]
alsamixer
Toimii nuolinäppäimillä ja pois pääsee Escillä. Siellä voi olla useampi äänenvoimakkuussäätö, jotka yhdessä vaikuttavat kokonaisäänenvoimakkuuteen. Esim. Master ja PCM. Säädä niitä kaikkia alemmas maksimista.

Vielä en oo kokeillu toimiiko äänet ku sammutin koneen ni sen jälkeen, mut uskoisin et toimii.

hda-analyzerilla tehdyt säädöt eivät ole pysyviä. Ne voi ottaa ulos skriptiksi, kuten ohjeessa esitettiin: http://puolanka.info/goto/if-sounds-not-working/
Skripti viritellään sitten ajettavaksi käynnistyksen yhteydessä.

Memetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #36 : 15.04.17 - klo:15.24 »
Anteeks ihan kamalasti, oli kaikenlaista ja venähti tän koneen kanssa.

Äänet särisee vaikka niitä säätäis miten, olkot, hyvä että edes toimii. Varmaan skagelia kaiuttimissa?

Mutta se mikä sai mut kirjoittamaan muutakin on tämä;

"Traceback (most recent call last):
  File "./sound.py", line 21, in <module>
    FD = os.open("/dev/snd/hwC0D0", os.O_RDONLY)
OSError: [Errno 13] Permission denied: '/dev/snd/hwC0D0' "

Yritän nimittäin vääntää skriptiä kohdilleen että äänet toimisi aina kun koneen käynnistää ja toi tulee kerta toisensa jälkeen tämän kanssa;

"#!/bin/sh -e
# By default this script does nothing.
sleep 15
cd /home/mint172 && ./sound.py
exit 0"

Ollaan siis edelleen tässä linkissä http://puolanka.info/goto/if-sounds-not-working/

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #37 : 15.04.17 - klo:22.55 »
Anteeks ihan kamalasti, oli kaikenlaista ja venähti tän koneen kanssa.

Äänet särisee vaikka niitä säätäis miten, olkot, hyvä että edes toimii. Varmaan skagelia kaiuttimissa?

Koneen äänipiirin tai vahvistimen ominaisuuksia. Mahdollisesti ajuriongelma, mutta voi olla aika vaikea ratkaista, ellei netistä löydy valmiita ohjeita, eikä sellaisia ainakaan viimeksi selaillessa osunut silmään.

Yritän nimittäin vääntää skriptiä kohdilleen että äänet toimisi aina kun koneen käynnistää ja toi tulee kerta toisensa jälkeen tämän kanssa;

"#!/bin/sh -e
# By default this script does nothing.
sleep 15
cd /home/mint172 && ./sound.py
exit 0"

Ollaan siis edelleen tässä linkissä http://puolanka.info/goto/if-sounds-not-working/

Neuvona oli siis lisätä nuo komennot /etc/rc.local -tiedostoon. Sen sisältö suoritetaan järjestelmän käynnistyessä pääkäyttäjänä, jolloin havaitsemasi käyttöoikeuksien puute ei ole esteenä. Kannattaa kuitenkin testata sound.py-skriptiä sudottamalla:

Koodia: [Valitse]
sudo ./sound.py
Kun skripti on todettu toimivaksi, muokkaa rc.localia vaikka geditillä:

Koodia: [Valitse]
sudo -i gedit /etc/rc.local
Tiedosto näyttää siis tältä:

Koodia: [Valitse]
#!/bin/sh -e
# By default this script does nothing.
exit 0

ja ideana on lisätä sinne 15 sekunnin viive, jonka jälkeen suoritetaan kotihakemistossasi sijaitseva sound.py -skripti:

Koodia: [Valitse]
#!/bin/sh -e
# By default this script does nothing.

sleep 15
cd /home/TUNNUS && ./sound.py
 
exit 0

Korvaa TUNNUS omalla käyttäjänimelläsi, jonka voit selvittää vaikka komentamalla:

Koodia: [Valitse]
whoami
« Viimeksi muokattu: 15.04.17 - klo:23.02 kirjoittanut nm »

Memetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #38 : 16.04.17 - klo:17.39 »
Vai näin, kiitos taas, blondiutta liikkeellä niin kaikkea hiffaa  ;D  :D
Täytyypä ottaa kone tulille tossa jonkun ajan päästä ja väkertää jos nyt tajusin miten tuo tehdään...

Memetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #39 : 17.04.17 - klo:19.55 »
Nonni! Nyt toimii äänet! Kiitoksia! :)

Sit viel, oliks jotain kikkakolmosta pätkivälle wifille vai täytyyks vaan elää sen kans? Mulla on jotain ehkä 1,5m nettipiuhaa olemassa joka just ja just riittää kikkaloimalla modeemista tietsikkapöydältä lattialle kun pöydälle ei kone mahdu. Mulla on jo wifipalikka tässä koneessa kiinni ja pätkii silti nettiä minkä kerkii. Ja välimatkaahan tästä sohvapöydältä modeemille ei ole kuin ehkä 5m ja jo tältä matkalta pätkii wifiä. Muut laitteet jotka käyttää wifiä toimii moitteetta.