Kirjoittaja Aihe: Pätkivä musikkii/ääni [RATKAISTU]  (Luettu 4786 kertaa)

Memetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Pätkivä musikkii/ääni [RATKAISTU]
« : 09.03.17 - klo:21.53 »
Mulla on läppäri jossa suomenkielinen ubuntu ja se alkoi tekemään jo ennen ubuntuksi laittoa sitä että rupes pätkimään musiikkia, niin youtube kuin mp3 musiikkia tuli jälkimmäinen sitten tikulta, cd:ltä tai suoraan kovalevyltä. Pätkii myös toisinaan kaikkia muitakin ääniä joita kone päästää oli sitten facen "pling" tai jokin muu.

Tässä koneessa on ollut varmaan 4 eri linuxia ongelman alettua ja pätkii musiikkia kaikilla. Kaikki alkoi sen jälkeen kun vaihdoin SSD kovoon, laitoin HDD kovon takaisin ja ongelma ei poistunut. Jos koneen asentaa uusiksi, mene muutama päivä, kun jokin ohjelma aiheuttaa sen, että musiikki alkaa taas pätkiä, en tiedä mikä, viimeksi se oli skype joka sai musiikin pätkimään. 

Ongelma saattaa korjaantua itsestään ja alkaa uudelleen jostain mystisestä syystä kuten kävi pari päivää sitten jälleen kerran. En tiedä mikä sen aloitti taas. Koneessa on fyysinenkin vika, oikeanpuoleinen kaiutin ilmeisesti rikki, sen ääni kuuluu juuri ja juuri kun taas vasemmanpuoleinen kuuluu hyvin. Tätä musiikin/äänien pätkimis ongelmaa on ratkottu nyt suunnilleen vuodenvaihteesta asti.

Olisiko teillä vielä jokin idea mistä lähteä tän koneen kanssa vai luovutanko mä suorilta että tällä koneella ei vaan edes katsota youtubea saatikka kuunnella musiikkia kun ääni pätkii?
« Viimeksi muokattu: 19.03.17 - klo:21.09 kirjoittanut Memetsi »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Pätkivä musikkii/ääni
« Vastaus #1 : 09.03.17 - klo:22.40 »
Mikä on koneen tarkka malli, ja mikä äänipiiri siinä on?

Koodia: [Valitse]
aplay -l

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Pätkivä musikkii/ääni
« Vastaus #2 : 10.03.17 - klo:07.13 »
Oletko kokeillut toimiiko kuulokkeilla paremmin? Rautavialle kyllä vahvasti viittaisi. Mikä on läppärin malli?

Memetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Pätkivä musikkii/ääni
« Vastaus #3 : 10.03.17 - klo:08.40 »
Läppäri on Asus x550ea, noin 2,5v. vanha. Sitä on aiemmin vian ollessa päällä testattu kuulokkeilla ja silloin ei niillä pätkinyt. Nyt vian jälleen uusittua en ole ehtinyt testata kuulokkeilla toimisko pätkimättä niillä.

Toi koodi sanoo tämmöistä:

**** Luettelo PLAYBACK laitteista ****
kortti 0: HDMI [HDA ATI HDMI], laite 3: HDMI 0 [HDMI 0]
  Alalaitteet: 1/1
  Alalaite #0: subdevice #0
kortti 1: Generic [HD-Audio Generic], laite 0: ALC3236 Analog [ALC3236 Analog]
  Alalaitteet: 1/1
  Alalaite #0: subdevice #0
« Viimeksi muokattu: 10.03.17 - klo:08.42 kirjoittanut Memetsi »

Memetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Pätkivä musikkii/ääni
« Vastaus #4 : 12.03.17 - klo:13.51 »
Nyt vasta ehdin testaamaan kuulokkeilla uudelleen vian ilmennettyä ja ei pätki yhtään musiikki kun kuuntelee kuulokkeilla, ilman niitä pätkii minkä kerkii.

Kertokaas, JOS tää on rautavika, onko se korjattavissa ja miten mahdollisesti vai onko tän kans vaan elettävä et mulla on äänivikainen läppäri. Tai onhan tää kait ainaki osittain kun toinen kajari lähes mykkä, se täytyy korjauttaa heti ku on ylimääräistä. Yks ubuntu guru sano ku ratkottiin tätä ongelmaa ja kerroin mistä läppäristä kyse, että tähän maksais noin 100€ kajarit...

Tästä on mahdollisesti jokin piuha irtipoikki rikki tai liitin löysä tai irti, kaverin kans aukattiin ja vähä kateltiin mut ei saatu emoa irti ku outo näytönpiuhan liitin sille ja ei halunnut rikkoa tätä. Kolhuja tää on saanut muttei koskaan tippunut.

Mä oon hiukan epäillyt, että siinä millä oon asentanu tän ubuntun on jotain vikaa. Siis se netistä, ubuntun sivuilta levylle poltettu .iso kuva, et siin olis jotai häikkää. Itse levyn pitäis olla kunnossa, on naarmuton jne. Otin suoraan pakasta koskemattoman levyn kun en sattunut löytämään usb-tikkua silloin. Koska tää tekee sellasia muitakin jänniä pikkujuttuja tän äänijutun lisäks, mut ne on pieniä ja asiaan mahdollisesti liittymättömiä ja liittyy näyttöön/näytönohjaimeen.  Tosin koska tää on AMD:n piirillä ilmeisesti koko kone niin saattaa liittyä kuitenkin.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Pätkivä musikkii/ääni
« Vastaus #5 : 12.03.17 - klo:14.12 »
Nyt vasta ehdin testaamaan kuulokkeilla uudelleen vian ilmennettyä ja ei pätki yhtään musiikki kun kuuntelee kuulokkeilla, ilman niitä pätkii minkä kerkii.

Kertokaas, JOS tää on rautavika, onko se korjattavissa ja miten mahdollisesti vai onko tän kans vaan elettävä et mulla on äänivikainen läppäri. Tai onhan tää kait ainaki osittain kun toinen kajari lähes mykkä, se täytyy korjauttaa heti ku on ylimääräistä. Yks ubuntu guru sano ku ratkottiin tätä ongelmaa ja kerroin mistä läppäristä kyse, että tähän maksais noin 100€ kajarit...

Vaikuttaa katkokselta jossain äänipiirin ja vahvistimen tai kaiuttimien välillä. Jos emolevy on viallinen, varaosaemo voi olla kalliimpi kuin uusi (käytetty) kone.

Eikö kuulokkeilla pärjää aika pitkälle? Ulkoiset kaiuttimet käyttöön, jos muidenkin pitää kuulla ääntä.

Memetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Pätkivä musikkii/ääni
« Vastaus #6 : 12.03.17 - klo:14.57 »
Yh, emolevyvika täst nyt vielä puuttuisikin! Se tosiaan kun ei tiedä onko jokin piuha irtipoikki/ liitin irti kun tätä vaan vilastiin sisältä ja lyötiin takasi kiinni.

Onko näissä halvoissa asuksissa mahdollisesti yleisestikkin emovikoja? Muutamasta muusta merkistä ole kuullut että on tietynlaisia emovikoja jotka vaikutta lähinnä näytönohjaimeen, mutta itse en ole ikinä kuullut että olisi tälläinen emovika joka aiheuttaisi ääniin pätkimistä.

No, kunhan mulla on ylimäärästä vien liikkeeseen niin selvii kuinka pahasti tää on fyysisesti rikki. Täs ihan lähellä on liike joka ei ota paljookaan jos vika on korjattavissa ja sitäkään jos ei ole, pelkän ns. tarkastusmaksun joka ei ole paljon mitään.

Kyl kuulokkeillakin pärjää ja jos vaan löytyis jostain kuulokeliitäntään laitettavat ulkoiset kaiuttimet joissa erillinen virtapiuha niin kiljuisin riemusta, nykysin kun kaikki tahtoo olla usb liitännästä virtansa ja äänen ottavia ulkoisia kaiuttimia. Täs läppäris kun on vain kaksi usb porttia ja toinen niistä jatkuvasti käytössä ulkoiselle hiirelle kun en osaa enkä halua osata käyttää tota tasohiirtä. On mul jossain 7 porttinen usb hubi mutku tietäis missä...

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Pätkivä musikkii/ääni
« Vastaus #7 : 12.03.17 - klo:15.28 »
Yh, emolevyvika täst nyt vielä puuttuisikin! Se tosiaan kun ei tiedä onko jokin piuha irtipoikki/ liitin irti kun tätä vaan vilastiin sisältä ja lyötiin takasi kiinni.

Onko näissä halvoissa asuksissa mahdollisesti yleisestikkin emovikoja? Muutamasta muusta merkistä ole kuullut että on tietynlaisia emovikoja jotka vaikutta lähinnä näytönohjaimeen, mutta itse en ole ikinä kuullut että olisi tälläinen emovika joka aiheuttaisi ääniin pätkimistä.

Taitaa olla aikalailla yksittäistapaus riippumatta vian syystä.

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Pätkivä musikkii/ääni
« Vastaus #8 : 12.03.17 - klo:17.39 »
Jos siinä bluetooth toimii, niin akkukäyttöiset bluetooth kaiuttimet on hyvä ratkaisu.

https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20170312073733&SearchText=bluetooth+speaker+battery

Tai jos lähellä on fm radio, niin fm lähetin koneeseen kiinni.

Memetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Pätkivä musikkii/ääni
« Vastaus #9 : 13.03.17 - klo:11.45 »
Mä en mee varmaksi sanomaan tosta bluetoothista, sillä vaikka tässä sellainen ominaisuus on, niin en oo aikoihin käyttänyt sitä.


Muoks. Joko bluetooth ei toimi tai mulla on viallinen bluetooth headsetti jolla testaan, hakeehakeehakeehakee; ei löydä. Kuitenkin 3,5mm jack piuhalla yhdistettynä samainen headsetti toistaa musiikkia ongelmitta. Eli tässä saattanee olla bluetoothkin rikki... Tää headsetti on joku Tokmannin halpis mut ajaa asiansa.
« Viimeksi muokattu: 13.03.17 - klo:23.05 kirjoittanut Memetsi »

Memetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Pätkivä musikkii/ääni
« Vastaus #10 : 18.03.17 - klo:13.00 »
Noh, ulkoiset kaiuttimet on hyvä tilapäisratkaisu, naapuriparat   :D Näistä tuntuis lähtevän oikein kunnolleen ääntä ku säätää koneen päästä ääntä enste ja sit kajareista. Koneen omaa bassoa parempi basso näis ulkosis kajareissa ainaki on!

Mut täytyy käyttää siel liikkees kunhan on ylimääräistä ni saa nähtyä kuinka rikki toi äänipiiri on ja mistä.
Et onks siel joku piuha irtpoikkirikki vai mitähäh.

Kiitoksia neuvoista!  :)