Kirjoittaja Aihe: ubuntu serveri versio desktopiksi  (Luettu 13444 kertaa)

Madde1992

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 164
    • Profiili
ubuntu serveri versio desktopiksi
« : 08.03.17 - klo:14.44 »
Noniin eli tarvisin neuvoa eli mulla on teamspeak 3 serveriksi tulossa ubuntu server versio ja kysymys kuuluu, että miten saan serveri version desktopiksi? sitten mun pitäs siihen saaha vielä teamspeak3 serveri asennettua. Sitten siihen olis tulossa myös varayhteys eli miten saan ubuntussa verkkokortin konffittua niin että jos toinen yhteys, lakkaa toimimasta niin se pukkais automaattisesti 4G:N päälle ja katkoksia ei tulisi.

Kiitos vastauksista! :)
« Viimeksi muokattu: 08.03.17 - klo:15.02 kirjoittanut Madde1992 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: ubuntu serveri versio desktopiksi
« Vastaus #1 : 08.03.17 - klo:16.38 »
Noniin eli tarvisin neuvoa eli mulla on teamspeak 3 serveriksi tulossa ubuntu server versio ja kysymys kuuluu, että miten saan serveri version desktopiksi?

Asenna paketti ubuntu-desktop:

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install ubuntu-desktop
ja käynnistä järjestelmä uudelleen.


sitten mun pitäs siihen saaha vielä teamspeak3 serveri asennettua. Sitten siihen olis tulossa myös varayhteys eli miten saan ubuntussa verkkokortin konffittua niin että jos toinen yhteys, lakkaa toimimasta niin se pukkais automaattisesti 4G:N päälle ja katkoksia ei tulisi.

Toimii automaattisesti noin,  kun konfiguroit mobiiliyhteyden automaattisesti yhdistäväksi. Silloin NetworkManager käyttää oletuksena ethernetiä tai wlania, ja vaihtaa mobiiliyhteyteen, jos yhteys katkeaa.

Tässä on kuitenkin muutama huomioitava pointti:
  • Mobiiliyhteys on jatkuvasti päällä taustalla. Sinänsä sen ei pitäisi olla ongelma, koska dataa ei siirry sen kautta.
  • NetworkManager reagoi vain lähiverkon ongelmiin, eli siihen että Ethernet-kaapeli irtoaa tai wlan-yhteys tukiasemaan katkeaa. Internet-palveluntarjoajan ongelmia se ei huomaa.
  • Katkeamishetkellä käynnissä olevat TCP-yhteydet katkeavat ja palvelimen osoite vaihtuu. En tunne TeamSpeakiä tarkemmin, mutta veikkaan, ettei se tykkää tästä. Jos käytössä on domain-nimi, voit jakaa uuden osoitteen asiakkaille DNS:n kautta, mutta päivittymisessä menee hetki. Palveluntarjoajasta riippuen pahimmillaan jopa tunteja.

Jos nettiyhteys katkoo, suosittelisin jotain edullista pilvialustaa palvelun pyörittämiseen. Esimerkiksi ranskalainen Scaleway tarjoaa halpoja virtuaalikoneita ja baremetal-palvelimia.

Madde1992

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 164
    • Profiili
Vs: ubuntu serveri versio desktopiksi
« Vastaus #2 : 08.03.17 - klo:17.03 »
Miten mä konfiguroin sen tossa ubuntussa? teen nimittäin tälläistä hommaa ekaakertaa.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: ubuntu serveri versio desktopiksi
« Vastaus #3 : 08.03.17 - klo:17.08 »
Miten mä konfiguroin sen tossa ubuntussa? teen nimittäin tälläistä hommaa ekaakertaa.

Miten konfiguroit TeamSpeakin? Kannattaa etsiä netistä joku selkeä asennusohje, jota voi soveltaa omaan ympäristöön. Vaikkapa https://www.digitalocean.com/community/questions/setup-teamspeak-server-ubuntu-15-04

Madde1992

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 164
    • Profiili
Vs: ubuntu serveri versio desktopiksi
« Vastaus #4 : 08.03.17 - klo:17.09 »
Ei vaan siis toi 4G

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: ubuntu serveri versio desktopiksi
« Vastaus #5 : 08.03.17 - klo:18.29 »
Ei vaan siis toi 4G

Jos se on tavallinen USB-nettitikku, verkkokuvakkeen kautta voi muodostaa uuden mobiiliyhteyden. Huawein HiLink-mallit näkyvät kiinteänä verkkona ja wifi-4G-reitittimet puolestaan näkyvät langattomina verkkoina.

Jos verkkokuvakkeen valikossa ei näy mitään eloa ja kyseessä on USB-nettitikku, lsusb-komennon listauksesta voi olla apua ongelman selvittämisessä.

Koodia: [Valitse]
lsusb

Madde1992

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 164
    • Profiili
Vs: ubuntu serveri versio desktopiksi
« Vastaus #6 : 08.03.17 - klo:18.44 »
Siis tosiaan on tarkoitus tehdä varayhteys tietokoneeseen tulee kaksiporttinen verkkokortti toiseen valokuitu toiseen 4G, tuo 4G yhteys tulee Huawei B593 ja ydistetään kans tosiaan ihan nettikaapelilla, tarkoitus on että jos valokuitu lakkaa toimimasta niin 4G kytkeytyy päälle ja pitää serveriä yllä.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: ubuntu serveri versio desktopiksi
« Vastaus #7 : 08.03.17 - klo:19.16 »
Siis tosiaan on tarkoitus tehdä varayhteys tietokoneeseen tulee kaksiporttinen verkkokortti toiseen valokuitu toiseen 4G, tuo 4G yhteys tulee Huawei B593 ja ydistetään kans tosiaan ihan nettikaapelilla, tarkoitus on että jos valokuitu lakkaa toimimasta niin 4G kytkeytyy päälle ja pitää serveriä yllä.

Nuo yhteydet eivät sinänsä vaadi konfigurointia Ubuntun puolella, mutta yhteysongelman tunnistaminen ja yhteyden vaihto vaatii käytännössä skriptausta. Voit esimerkiksi tehdä cronilla ajettavan skriptin, joka pingaa osoitetta 8.8.8.8 (Googlen DNS-palvelin) ja epäonnistuessa vaihtaa verkkoyhteyttä nmcli-komennolla. Tähän tyyliin:

Koodia: [Valitse]
#!/bin/sh

ping -c3 8.8.8.8

if [ $? -ne 0 ]; then
    echo "ERROR: Connection failed. Switching to 4G"
    nmcli con down Wired
    nmcli con up 4G
fi


Mutta kuinka todennäköistä on, että valokuituyhtedessä on ongelmaa? Itse en ryhtyisi virittämään tuollaista failsafea kiinteän langan päähän, jos yhteys katkeaa ehkä kerran vuodessa parin tunnin ajaksi. Ja tosiaan seuraavana (tai ensimmäisenä) ratkaisuna hostaisin pilvessä.

Miten ajattelit hanskata IP:n muuttumisen, kun yhteys vaihtuu?
« Viimeksi muokattu: 08.03.17 - klo:19.18 kirjoittanut nm »

Madde1992

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 164
    • Profiili
Vs: ubuntu serveri versio desktopiksi
« Vastaus #8 : 08.03.17 - klo:19.18 »
Mä pyöritän teamspeak 3 serveriä jonka ei sovi oikeasti katketa olen jo muutenkin kaiken tarvittavan hommannut eli noiko vaan sit komentokehotteeseen niin toimii, onko toi vähä niinku ip failower?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: ubuntu serveri versio desktopiksi
« Vastaus #9 : 08.03.17 - klo:19.30 »
Mä pyöritän teamspeak 3 serveriä jonka ei sovi oikeasti katketa olen jo muutenkin kaiken tarvittavan hommannut eli noiko vaan sit komentokehotteeseen niin toimii,

Ei toimi suoraan. Seuraavia askelia:

1. Yhteyksien nimet täytyy vaihtaa skriptiin tai konfiguroida NetworkManageriin (onnistuu sieltä verkkokuvakkeen kautta). Esimerkissä siis oli Wired ja 4G, mutta oletuksena nimet ovat ehkä Ethernet-yhteys 1 ja 2 tjsp.

2. Skriptiä täytyy testata. Kirjoita koodi geditillä tai vastaavalla editorilla tekstitiedostoon, aseta suoritusoikeus ja testaa, että toimii komentorivillä oikein. Vikatilannetta voi simuloida vaikka vaihtamalla 8.8.8.8:n tilalle IP-osoitteen, joka ei vastaa pingiin.

3. Ajastus cronilla, jotta skripti ajetaan vaikkapa kymmenen minuutin välein: https://help.ubuntu.com/community/CronHowto

onko toi vähä niinku ip failower?

Ainakin niinkuin failover IP. Tämä ei siis edelleenkään ratkaise sitä ongelmaa, että palvelusi IP-osoite vaihtuu yhteyden vaihtuessa. Käsittääkseni TeamSpeakissä ei itsessään ole mitään varaosoitejärjestelmää, eli homma pitäisi hoitaa matalammalla tasolla. Osoitteen vaihtaminen DNS:ään on yksi vaihtoehto, mutta palvelu katkeaa vähintään minuuteiksi tai tunneiksi. Lisäksi DNS vaatii myös lisää testausta ja skriptausta, joka riippuu nimipalvelun tarjoajan rajapinnoista. Tällä hetkellä sinulla ei taida edes olla domainia käytössä?
« Viimeksi muokattu: 08.03.17 - klo:19.34 kirjoittanut nm »

Madde1992

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 164
    • Profiili
Vs: ubuntu serveri versio desktopiksi
« Vastaus #10 : 08.03.17 - klo:20.58 »
Mä asensin tähän nyt sit alusta alkaen ton desktop version heti suoraan se eikai vaikuta mitään serverin eikä ton varayteyden laittoon?

Madde1992

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 164
    • Profiili
Vs: ubuntu serveri versio desktopiksi
« Vastaus #11 : 08.03.17 - klo:21.18 »
Voisiko joku antaa minulle oikeat komennot jolla saan teamspeak 3 serverin asennettua tähän ubuntuun, tuo varayteys homma varmaan onnistuu noilla ohjeilla jotka on tuossa yllä?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: ubuntu serveri versio desktopiksi
« Vastaus #12 : 08.03.17 - klo:22.17 »
Mä asensin tähän nyt sit alusta alkaen ton desktop version heti suoraan se eikai vaikuta mitään serverin eikä ton varayteyden laittoon?

Ei vaikuta.

Madde1992

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 164
    • Profiili
Vs: ubuntu serveri versio desktopiksi
« Vastaus #13 : 08.03.17 - klo:22.53 »
Jos en saa tehtyä näitä millään itse niin olisiko mahdollista että tulisit jotenkin etänä tuolle koneelle?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: ubuntu serveri versio desktopiksi
« Vastaus #14 : 08.03.17 - klo:23.04 »
Parempi opetella itse, jos meinaat ylläpitää palvelua jatkossa. :)

Madde1992

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 164
    • Profiili
Vs: ubuntu serveri versio desktopiksi
« Vastaus #15 : 08.03.17 - klo:23.06 »
https://www.youtube.com/watch?v=qmGO2syxfcc

noin sen serverin siihen saa hyvä video :) ja noilla sinun neuvomillasi jutuilla pitäisi alkaa se varayhteyski pelittään?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: ubuntu serveri versio desktopiksi
« Vastaus #16 : 08.03.17 - klo:23.14 »
https://www.youtube.com/watch?v=qmGO2syxfcc

TeamSpeak-aiheen alle linkittämäni ohje on jonkin verran siistimpi ja toimii paremmin Ubuntu 16.04:ssä, jossa /etc/rc.local ei ole enää vakiona käytössä, eli sinne lisättyjä komentoja ei ajeta automaattisesti järjestelmän käynnistyessä. Sen saa käyttöön komentamalla:

Koodia: [Valitse]
sudo systemctl enable rc-local.service

ja noilla sinun neuvomillasi jutuilla pitäisi alkaa se varayhteyski pelittään?

Periaatteessa kyllä, mutta vaatii kyllä hieman soveltamista, ja ohjeiden lukemista ja ymmärtämistä. Täällä toki voi kysellä myös lisää, jos tulee hankaluuksia vastaan.


Olen edelleen sitä mieltä, ettei varayhteydestä tule olemaan käytännössä hyötyä tässä sovelluskohteessa.
« Viimeksi muokattu: 08.03.17 - klo:23.22 kirjoittanut nm »

Madde1992

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 164
    • Profiili
Vs: ubuntu serveri versio desktopiksi
« Vastaus #17 : 08.03.17 - klo:23.26 »
tuossa ku koitin tota youtube videoo niin ei tapahtunu mitään ku laitoin den cd desktop komennon

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: ubuntu serveri versio desktopiksi
« Vastaus #18 : 08.03.17 - klo:23.33 »
Desktop on Työpöytä suomenkielisessä Ubuntussa.

Madde1992

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 164
    • Profiili
Vs: ubuntu serveri versio desktopiksi
« Vastaus #19 : 08.03.17 - klo:23.35 »
juu niin on mut ku se laittaa cd deskotop sit painaa enterii mut mul ei tapahu mitään tulee vaan et tuedistia teu hakemistoo ei ole vaikka se on mun tos työpöydällä se ts3server kansio.