Kubuntun Plasman mentyä rikki tässä koneessa vaihdoin käyttöliittymän Lubuntuun asentamalla lubuntu-desktop -paketin koneelle. Mahdollisesti jotain muitakin toimenpiteitä. Kone toimi siis Lubuntuna. Kahden kuukauden aikana myös Kubuntun paketteihin tuli päivityksiä. Arvelin, että Plasma korjautuu ajan oloon. Yritin sitten reilun kuukauden kuluttua palata Kubuntuun. Asensin kubuntu-desktop -paketin ja jonkun ohjeen mukaan jonkun kubuntu-full -paketin. Mutta kone käynnistyi edelleen aina Lubuntuun. Sitten sain vihjeen, että sddm-paketti muokkaa konetta siten, että käynnistyy Kubuntuksi. No, näin se tekikin. Mutta edelleen tulee Lubuntun kirjautumisruutu ja kun antaa tunnuksen salasanoineen, vasta sen jälkeen ilmestyy Kubuntun käynnistyksestä tuttu näkymä. Tämä ei ole kuitenkaan viestin varsinainen aihe. Olen toki miettinyt, että nopeutuisiko käynnistyminen, jos se boottaisi suoraan Kubuntuksi.
Vähän ennen muuttoa Lubuntusta Kubuntuksi, lubuntuun tuli päivityksiä Alsa-ääniohjelmiin. Tai sitten muistan väärin. Vaikutus on Kubuntussa kuitenkin sellainen, että videoiden äänet ovat menneet pilalle. Aluksi ihmisäänet kuuluivat todella hiljaisina. Niin hiljaisina, ettei niistä sanoja kuullut. Tuntuu kuin äänessä olisi monta kanavaa ja nyt ihmispuhe-kanava on vaimentunut lähes olemattomiin. Olen saanut tilannetta korjattua jonkin verran alsamixillä, mutta edelleen esimerkiksi mainoksissa musiikki tulee kovalla, mutta ihmisten äänet hiljaisena. Olen kokeillut alsamixin asetuksista käännellä säätöjä, mutta se ei korjaa tilannetta. Sitten yhden ohjeen mukaan vähän itse muutellen tein komennon
/sbin/alsa force-reload
Tämä tuntui hiukan parantavan tilannetta, mutta edelleen äänet ovat Prinkkalaan päin. Onko totta, että Alsaan on tullut joku uusi bugi? Kone on ollut koko ajan sama. Eikä aiemmin äänissä ole ollut vikaa. Ainoastaan Skypen päivitykset sotkivat ääniasetukset, mutta se ei vaikuttanut muihin ohjelmiin. Vuoden sisällä Kubuntussa on ollut useampi käyttöä paljon haittaava bugi.