Kirjoittaja Aihe: Vs: Miten Ubuntu poistetaan? [RATKAISTU]  (Luettu 3051 kertaa)

OJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 129
    • Profiili
Vs: Miten Ubuntu poistetaan? [RATKAISTU]
« : 04.02.17 - klo:18.17 »
Minulla on vanhassa Acerin kannettavassa (32-bittinen 1.66 MHz, muistia 2 gigaa) Ubuntu 14.04. Asensin kokeeksi, josko kone jaksaisi sitä pyörittää. Ei jaksa niin hyvin, että sillä voisi kunnolla työskennellä. Koneesta en haluaisi luopua, on niin  nättikin.

Haluaisin poistaa Ubuntun ja laittaa Linux Mint MATE:n tilalle. Miten Ubuntun poistaminen tapahtuu? Vai tarvitseeko sitä poistaa? Olen eri foorumeilta yrittänyt asiaa tarkastaa ja ohjeet ovat olleet vähän ristiriitaisia. Päällimmäiseksi on jäänyt käsitys, että jotain saattaa mennä pieleen, jos yrittää MATE:n ajaa päälle.

Yritin myös täältä kaivella ohjeita, mutta ihan tuoreita ketjuja en löytänyt (tai sitten en osannut etsiä oikein).
« Viimeksi muokattu: 04.02.17 - klo:19.44 kirjoittanut OJK »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Miten Ubuntu poistetaan?
« Vastaus #1 : 04.02.17 - klo:18.25 »
Ubuntua ei tarvitse mitenkään erityisesti poistaa. Jos tietokoneella ei ole mitään säästettävää, niin voit asentaa päälle käyttäen koko levyä. Halutessasi voit ennen asennusta poistaa Ubuntun osiot (jos haluat säästää osan niistä) tai tehdä uuden osoitaulun (poistaa kaiken) Levyt-ohjelmalla tai GPartedilla. Näiden käyttö ei onnistu asennetusta järjestelmästä, vaan esimerkiksi asennuslevyn kokeilutilassa.

Muokkaus: Korjattu typo.
« Viimeksi muokattu: 04.02.17 - klo:20.21 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

OJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 129
    • Profiili
Vs: Miten Ubuntu poistetaan?
« Vastaus #2 : 04.02.17 - klo:19.43 »
Tämä selvä. Kiitos.
Jostain syystä minulle oli muodostunut käsitys, että Ubuntu-asennus pitäisi ensin poistaa. Vähän itsekin sitä ihmettelin.
Sitten ei muuta kuin kevyempää ympäristöä asentelemaan.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Miten Ubuntu poistetaan? [RATKAISTU]
« Vastaus #3 : 04.02.17 - klo:19.56 »
Sinänsä muuten Ubuntun Mate-versio on kanssa vallan mainio, ittelläni on läppärissä se, ja olen ollut tyytyväinen. Just sopiva läppärin voimavaroille.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

OJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 129
    • Profiili
Vs: Miten Ubuntu poistetaan? [RATKAISTU]
« Vastaus #4 : 05.02.17 - klo:17.56 »
Sinänsä muuten Ubuntun Mate-versio on kanssa vallan mainio, ittelläni on läppärissä se, ja olen ollut tyytyväinen. Just sopiva läppärin voimavaroille.

Kappas! On päässyt jotenkin livahtamaan Ubuntun Mate ohitseni. Käytin pitkään Ubuntua (muistaakseni vuodesta 2005 se on aina ollut jollain koneella, eli ihan Warty Warthog taisi olla käytössä; tosin 9:stä lähtien olen vasta hylännyt Win-koneet kokonaan), mutta Unityn myötä siirryin Mintiin. Ei Unityssä muutoin mitään, mutta kun minun koneeni eivät jaksa sitä pyörittää. Mintin käytön myötä on jäänyt itse Ubuntun seuraaminen vähemmälle.

juyli

  • Vieras
Vs: Miten Ubuntu poistetaan? [RATKAISTU]
« Vastaus #5 : 05.02.17 - klo:21.06 »
...mutta Unityn myötä siirryin Mintiin. Ei Unityssä muutoin mitään, mutta kun minun koneeni eivät jaksa sitä pyörittää.
Saat kevyemmän työpöytäversion Ubuntu-jakeluun (Unity) asentamalla vaikkapa XFCE4:n komennolla:
Koodia: [Valitse]
sudo apt install xubuntu-desktop ja vastaavalla tavalla myös muita työpöytäympäristöjä mielihalujesi mukaan. Tuolloin on valittavissa, haluaako käyttää Unity:ä vai jotakin muuta ympäristöä. Mikään pakko ei ole jakelua vaihtaa ("jos ei taho...")
Lisäys: http://packages.ubuntu.com/yakkety/ubuntu-mate-desktop
http://packages.ubuntu.com/search?keywords=ubuntu-mate-desktop&searchon=names&suite=all&section=all
Vaikka Ubuntu 14.04 on yhä tuettu, on ehkä asiaa hissuksiin päivittää jakelu.
https://wiki.ubuntu.com/Releases


« Viimeksi muokattu: 05.02.17 - klo:21.24 kirjoittanut juyli »