Kirjoittaja Aihe: usb-tikku virheherjaus ja tiedostojenkatseluohjelma jumittaa  (Luettu 4797 kertaa)

jeisson

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Tein varmuuskopioita puhelimesta usb-tikulle (.jpg tieostoja) näytti menneen sinne, mutta en saa tikkua enään auki.
'vähän aikaan se herjais alla olevaa ilmoitusta, nyt meni koko file manager jumitukseen. Kokeilin käynnistää kone uudelleen, koska se aina välillä auttaa tämän ubuntun lukkoon menemiseen. ei tällä kertaa.

Virhe ilmoitus:
Error mounting /dev/sdb1 at /media/USER/32Gt: Command-line `mount -t "ntfs" -o "uhelper=udisks2,nodev,nosuid,uid=1000,gid=1000" "/dev/sdb1" "/media/USER/32Gt"' exited with non-zero exit status 13: $MFTMirr does not match $MFT (record 0).
Failed to mount '/dev/sdb1': I/O-virhe
NTFS is either inconsistent, or there is a hardware fault, or it's a
SoftRAID/FakeRAID hardware. In the first case run chkdsk /f on Windows
then reboot into Windows twice. The usage of the /f parameter is very
important! If the device is a SoftRAID/FakeRAID then first activate
it and mount a different device under the /dev/mapper/ directory, (e.g.
/dev/mapper/nvidia_eahaabcc1). Please see the 'dmraid' documentation
for more details.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Ota Windows-kone esiin ja tee ohjeissa mainittu.

jeisson

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Ota Windows-kone esiin ja tee ohjeissa mainittu.

Onneksi  Windows koneita on yleisesti ottaen vähän kaikkialla, itselläni ei ole...
Miksi ihmeessä Ubuntulla ei ole ratkaisua tähän itsellä? Koen aika absurdiksi että ehdottaa tätä. Ubuntu rikkoi sen ja pyytää Win-koneen korjaamaan. Que?
 Ko. tikku ei ole ikinä ollut kiinni windows-koneessa ja se on alustettu Ubuntulla. Ei käy järkeen jälleen kerran Linuxin logiikka.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Miksi tiedostojärjestelmä oli NTFS, vai oliko?

jeisson

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Se oli/on ntfs koska sitä ubuntuni ehdotti kun painoin alusta-nappia. Miksi minä tietäisin mitään muista. Se vähän niin kuin itse sanoi minulle, että tämä on se mitä kannattaa käyttää. Joten sitä sitten valitsin. En edelleen tiedä mikä se ntfs nyt oikeasti on.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Mistä muuten päättelit että Ubuntu rikkoi sen tikun?
(Jossain kohtaa vilahti myös maininta puhelimesta...)

Edit. Ja jos oikeasti ollut jossain puhelimessa, niin mikä puhelin?
Kurkkasin yhtä tikkua jota käytän joskus puhelimien kanssa, siinä on fat32 (Linuxin tiedostoselaimen mielestä vain msdos)
« Viimeksi muokattu: 26.12.16 - klo:20.34 kirjoittanut jekku »

jeisson

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 131
    • Profiili
no en tiedä mikä rikkoi. Ubuntu on lähin oleva epäilty. Tietysti minä itse on epäiltynä myös, en kuitenkaan tahalleen. Enkä mielestäni tehnyt mitään erityistä.
Tikku ei ollut puhelimessa, vaan tietokoneessa. ja puhelin oli myös tietokoneessa toisessa usbissa ja kopioin tiedostoja puhelimesta usbitikulle.
Muita tiedostoja ei ollut kuin jpg ja mp4. ko. tiedostot otettu puhelimen kameralla.

Kopioin ne varmuuden vuoksi myös koneelle, ennen kuin poistin ne sitten lopulta puhelimesta.

puhelin samsung ja android käyttis.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Nojoo, kertomasi perusteella se systeemi on mennyt sekaisin PC:ssä.
Laske voitoksesi että niistä tiedostoista on kopiot :)

En muista olenko koskaan saanut korjattua NTFS:ää - tosin en ole perin ponnekkaasti jaksanut kokeillakaan.

Jos tarkoituksesti on käyttää sitä tikkua vain PC:ssä, niin luonteva tiedostojärjestelmä on ext4.

Jos oikein tulkitsin viestisi, niin tikulla ei ole mitään korvaamatonta - joten koeta saada siihen uusi tiedostojärjestelmä.

Pari kertaa on minulla mennyt media korjaamattomaan kuntoon. Tikku oli jo niin vanha että SER-kasaan, vajaan vuoden ikäisen muistikortin myyjä vaintoi uuteen.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16247
    • Profiili
Tein varmuuskopioita puhelimesta usb-tikulle (.jpg tieostoja) näytti menneen sinne, mutta en saa tikkua enään auki.
'vähän aikaan se herjais alla olevaa ilmoitusta, nyt meni koko file manager jumitukseen. Kokeilin käynnistää kone uudelleen, koska se aina välillä auttaa tämän ubuntun lukkoon menemiseen. ei tällä kertaa.

Virhe ilmoitus:
Error mounting /dev/sdb1 at /media/USER/32Gt: Command-line `mount -t "ntfs" -o "uhelper=udisks2,nodev,nosuid,uid=1000,gid=1000" "/dev/sdb1" "/media/USER/32Gt"' exited with non-zero exit status 13: $MFTMirr does not match $MFT (record 0).

Korjaaminen voi onnistua ntfsfix-ohjelmalla: https://wmarkito.wordpress.com/2010/12/29/how-to-fix-mftmirr-does-not-match-mft-record-0/

Koodia: [Valitse]
sudo ntfsfix /dev/sdb1
Se oli/on ntfs koska sitä ubuntuni ehdotti kun painoin alusta-nappia. Miksi minä tietäisin mitään muista. Se vähän niin kuin itse sanoi minulle, että tämä on se mitä kannattaa käyttää. Joten sitä sitten valitsin. En edelleen tiedä mikä se ntfs nyt oikeasti on.

En ole varma, mitä Levyt-ohjelma tai GParted ehdottaa oletuksena, mutta ehkä tikulla oli ennestään NTFS-tiedostojärjestelmä, joten alustuksessa sitä luonnollisesti ehdotetaan uudelleen? Tosin ulkoiselle medialle varmaankin ehdotetaan myös oletuksena NTFS:ää, jotta tikkuja voisi käyttää Windows-koneissa. Jos käytät vain Linuxia, ext4 on tosiaan parempi vaihtoehto, koska korjaus onnistuu varmemmin Linuxin työkaluilla.


no en tiedä mikä rikkoi. Ubuntu on lähin oleva epäilty. Tietysti minä itse on epäiltynä myös, en kuitenkaan tahalleen. Enkä mielestäni tehnyt mitään erityistä.
Tikku ei ollut puhelimessa, vaan tietokoneessa. ja puhelin oli myös tietokoneessa toisessa usbissa ja kopioin tiedostoja puhelimesta usbitikulle.

Muistitko irrottaa tikun tiedostoselaimen eject-painikkeella ennen kuin otit sen pois koneesta? On kyllä jokseenkin outoa, että tikkujen tiedostojärjestelmät eivät pysy ehjinä koneessasi. Oliko tämä sama tikku, joka viimeksi hävitti varmuuskopiosi?

jeisson

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 131
    • Profiili

Koodia: [Valitse]
sudo ntfsfix /dev/sdb1
Kool nm! Tämä toimi!!

Muistin kyllä silloin painaa Ejectiä. Mutta siinä, niin kuin tässäkin komennossa minua häiritsee hieman sitä että ei tiedä tekeekö se jotain vai ei.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16247
    • Profiili
Vs: usb-tikku virheherjaus ja tiedostojenkatseluohjelma jumittaa
« Vastaus #10 : 30.12.16 - klo:20.24 »
Muistin kyllä silloin painaa Ejectiä. Mutta siinä, niin kuin tässäkin komennossa minua häiritsee hieman sitä että ei tiedä tekeekö se jotain vai ei.

Unixissa/Linuxissa komentoriviohjelmat toimivat yleensä siten, että kun pyydetty toiminto onnistuu, ohjelma ei palauta mitään. Jos taas suorituksessa tapahtuu virhe, siitä ilmoitetaan. Joissain matalamman tason työkaluissa prosessin exit-status voi olla ainoa palaute. Sen voi tarkistaa heti suorituksen jälkeen komennolla

Koodia: [Valitse]
echo $?
Nolla tarkoittaa, että ohjelma suoriutui tehtävästä mielestään virheettä. Nollasta poikkeavat arvot viittaavat johonkin virhetilaan, joka saattaa selvitä manuaalisivulta tai ainakin lähdekoodista.

Koodia: [Valitse]
true
echo $?
0

false
echo $?
1


Tiedostoselaimen eject-painike taas toimii niin että painike häviää näkyvistä, kun liitos on purettu. Virheistä ilmoitetaan näytölle pomppaavalla dialogilla.

jeisson

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Vs: usb-tikku virheherjaus ja tiedostojenkatseluohjelma jumittaa
« Vastaus #11 : 31.12.16 - klo:11.20 »
Minulla pomppaukset jää (usein) muiden ikkunoiden alle.