Kirjoittaja Aihe: Ubuntu pdf kaavakkeiden täyttö  (Luettu 3211 kertaa)

anttinort

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Ubuntu pdf kaavakkeiden täyttö
« : 16.12.16 - klo:07.01 »
minä teen museotarkastuksia ja olen käyttänyt linux ubuntua tähän tarkoitukseen useamman vuoden. Nyt hommasin uuden läppärin enkä saa pdf  kaavakkeita toimimaan. muistan että alkuaikoina vuosia sitten minulla oli sama ongelma mutta joku päivitys korjasi vian.
Tiedättekö päivitystä millä saisi vian korjattua? ongelma ei häviä vaikka olen ladannut toisen pdf ohjelman.

JJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 359
  • Ubuntu Mate 22.04
    • Profiili
Vs: Ubuntu pdf kaavakkeiden täyttö
« Vastaus #1 : 16.12.16 - klo:07.07 »
Evincellä(Asiakirjakatselin) voi täyttää lomakkeita ja tallentaa.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16246
    • Profiili
Vs: Ubuntu pdf kaavakkeiden täyttö
« Vastaus #2 : 16.12.16 - klo:09.18 »
minä teen museotarkastuksia ja olen käyttänyt linux ubuntua tähän tarkoitukseen useamman vuoden. Nyt hommasin uuden läppärin enkä saa pdf  kaavakkeita toimimaan. muistan että alkuaikoina vuosia sitten minulla oli sama ongelma mutta joku päivitys korjasi vian.
Tiedättekö päivitystä millä saisi vian korjattua? ongelma ei häviä vaikka olen ladannut toisen pdf ohjelman.

Millä ohjelmilla olet kokeillut? Toimiiko lomake LibreOfficella? Se on tosin vähän hankala pelkkään täyttämiseen, koska ohjelma pyrkii tarjoamaan myös lomakkeiden editointitoiminnon, joka häiritsee esitäyttöä. Voisit kuitenkin kokeilla tallentaa lomakkeen uudelleen LibreOfficella, niin jokin saattaa naksahtaa kohdalleen tiedostossa.

Ongelmallinen esimerkkitiedosto auttaisi. Jos vika on Evincen/poppler-kirjaston nykyisessä versiossa, kehittäjät pystyvät korjaamaan sen vain näytetiedoston avulla.

anttinort

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vs: Ubuntu pdf kaavakkeiden täyttö
« Vastaus #3 : 16.12.16 - klo:19.21 »
Oon käyttänu ubuntun mukana automaattisesti tulevaa Asiakirjakatselin ja Atril ohjelmaa.
Mutta tämä tosiaan vaivasi edellistä konettani vuosia sitten kun siirryin win ohjelmista linuxiin, Mutta vika korjautui päivittämällä melkein heti.
 Nyt ostin uuden läppärin ja aluksi mulla toimi pdf kaavakkeet mutta tulostin ei toiminu ja tappelin sen kanssa ja kun en saanu toimimaan tulostinta asensin ubuntun uudestaan jolloin tulostin toimi heti ilman ongelmia mutta sen jälkeen ei taas toiminu tämä pdf ohjelma.
eli jos tietäisitte kuinka tämän voisi päivittää? millä koodilla

anttinort

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vs: Ubuntu pdf kaavakkeiden täyttö
« Vastaus #4 : 16.12.16 - klo:19.28 »
Kaavakkeen kolmeen ensimmäiseen sarakkeeseen jää kirjotukset mutta muihin ei jää vaan ne häviää heti kun siirryn seuraavaan sarakkeeseen

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16246
    • Profiili
Vs: Ubuntu pdf kaavakkeiden täyttö
« Vastaus #5 : 16.12.16 - klo:20.07 »
Oon käyttänu ubuntun mukana automaattisesti tulevaa Asiakirjakatselin ja Atril ohjelmaa.
Mutta tämä tosiaan vaivasi edellistä konettani vuosia sitten kun siirryin win ohjelmista linuxiin, Mutta vika korjautui päivittämällä melkein heti.
 Nyt ostin uuden läppärin ja aluksi mulla toimi pdf kaavakkeet mutta tulostin ei toiminu ja tappelin sen kanssa ja kun en saanu toimimaan tulostinta asensin ubuntun uudestaan jolloin tulostin toimi heti ilman ongelmia mutta sen jälkeen ei taas toiminu tämä pdf ohjelma.
eli jos tietäisitte kuinka tämän voisi päivittää? millä koodilla

Ubuntu 16.04:ssä oleva Evincen (=Asiakirjakatselin) versio on uudempi kuin aiemmin käyttämäsi Ubuntu 14.04:n versio, joten hyvin todennäköisesti kyseessä on eri ongelma, tai asia ei ainakaan ratkea päivityksillä. Jos olet asentanut Ubuntun normaalit päivitykset, Evince on jo uusin virallisista lähteistä saatava versio 16.04:ään. Tässä vielä komennot päivittämiseen komentorivillä:

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade

Asennetun version voit tarkistaa komennolla:

Koodia: [Valitse]
dpkg -l | grep evince
Evince käyttää Poppler-kirjastoa PDF-tiedostojen lukemiseen ja käsittelyyn, joten myös sen versio vaikuttaa asiaan:

Koodia: [Valitse]
dpkg -l | grep libpoppler

Mutta lataa se ongelmallinen PDF-tiedosto johonkin saataville, niin olisi mahdollista tutkia, mikä siinä tai ohjelmissa on vikana.