Kirjoittaja Aihe: usb tikku ja myLocker ohjelmisto  (Luettu 7393 kertaa)

jeisson

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 131
    • Profiili
usb tikku ja myLocker ohjelmisto
« : 15.12.16 - klo:10.25 »
Ostin uuden usb-tikun. Siinä on joku MyLocker password protection ohjelma. ilmeisesti windows-ohjelma. Saattaako siitä tulla ongelmia jossain vaiheessa? onko turvallista vaan poistaa?




Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: usb tikku ja myLocker ohjelmisto
« Vastaus #1 : 15.12.16 - klo:15.07 »
Ostin uuden usb-tikun. Siinä on joku MyLocker password protection ohjelma. ilmeisesti windows-ohjelma. Saattaako siitä tulla ongelmia jossain vaiheessa? onko turvallista vaan poistaa?

Ei nyt selvinnyt tarkka ohjelma, kun en tuolla nimellä mitään löytänyt. Ehkä tikun valmistajan nimi auttaisi. Kuitenkin, yleensä nuo ovat juurikin Windows-ohjelmia. Hyvää on kuitenkin, että niitä ei – sikäli kuin minä tiedän – koskaan tarvita tikun normaaliin käyttöön vaan ne ovat lisäohjelmia, joilla tikun voi haluttaessa salata tai jossain tapauksissa tehdä varmuuskopiot. Voit siis aivan hyvin poistaa kyseisen sovelluksen ja tikun salaamiseen on muita paljon Linux ystävällisempiä vaihtoehtoja.

Jos haluat pelata varmanpäälle hävittämättä mitään, niin ota se ohjelma talteen. ;) Todennäköisesti et tule sitä sittenkään kaipaamaan.

USB-muistitikuthan toimivat standardilla UMS eli USB Mass Storage Device -luokan protokollalla, johon Linuxissa käytetään laitevalmistajasta riippumatonta ajuria. Se myös toimii luotettavasti; En ole ainakaan kuullut, että sen kanssa olisi ollut ongelmia.
« Viimeksi muokattu: 15.12.16 - klo:15.12 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

jeisson

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Vs: usb tikku ja myLocker ohjelmisto
« Vastaus #2 : 15.12.16 - klo:15.43 »
MyLocker on ohjelman nimi. Anyway jouduin alustamaan tikun koska se meni kopiointi yrityksessäni jumiin. En saanut auki enkä positettua, mutta onnistuin alustamaan sen kuitenkin. Yksi tietokoneen uudelleen käynnistys siinä väliin auttoi.
Yritän kopioida tähän tikkuun mun tärkeät tiedostot. Olen yrittänyt jo klo 10 aamusta lähtien. Mut ei. Se kopioi pari kansiota ja tiedostoa sit se alkaa herjaamaan ja koko kone meinaa kaatua.

käytän mm.:
Koodia: [Valitse]
sudo cp -R -u Työpöytä /media/user/PUBLIC
Eli työpöydällä yksi kansio johon olen kerännyt n. 11Gt tavaraa (Tikku 32Gt)

Voi kuin vain voisi vetää ne siine! vähän niin kuin Windowsissa.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: usb tikku ja myLocker ohjelmisto
« Vastaus #3 : 15.12.16 - klo:16.06 »
Yritän kopioida tähän tikkuun mun tärkeät tiedostot. Olen yrittänyt jo klo 10 aamusta lähtien. Mut ei. Se kopioi pari kansiota ja tiedostoa sit se alkaa herjaamaan ja koko kone meinaa kaatua.

käytän mm.:
Koodia: [Valitse]
sudo cp -R -u Työpöytä /media/user/PUBLIC
Eli työpöydällä yksi kansio johon olen kerännyt n. 11Gt tavaraa (Tikku 32Gt)

Voi kuin vain voisi vetää ne siine! vähän niin kuin Windowsissa.


Joo, niinhän se tavallisesti toimiikin, mutta jostain syystä järjestelmäsi liittää tikun väärillä oikeuksilla, jos kopiointi ei onnistu ilman sudoa. Levyt-ohjelmalla voi ehkä muuttaa liitosasetuksia.

Kaatumisuhka on toinen outo ilmiö. Näkyykö kernelin lokissa (dmesg) jotain virhettä samassa yhteydessä?

Ja kuten todettu toisessa aiheessa, symboliset linkit ja muut Linux-spesifit tiedostoattribuutit saa säilymään tar-paketissa. NTFS:ssä ne eivät säily. Jos tikku on tarkoitettu juuri Linux-varmuuskopioille, joihin ei tarvitse Windowsissa päästä, kannattaisi käyttää jotain natiivia tiedostojärjestelmää. Ext4 käy hyvin. Silloin myös käyttöoikeudet on helppo asettaa.
« Viimeksi muokattu: 15.12.16 - klo:16.10 kirjoittanut nm »

jeisson

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Vs: usb tikku ja myLocker ohjelmisto
« Vastaus #4 : 15.12.16 - klo:17.25 »
Taisin saada tärkeimmät ja oleellisimmat nyt kopioitua. Jee. Seuraavana on Ubuntun uudelleen asennus.. huh

jeisson

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Vs: usb tikku ja myLocker ohjelmisto
« Vastaus #5 : 16.12.16 - klo:12.16 »
Taisin saada tärkeimmät ja oleellisimmat nyt kopioitua. Jee. Seuraavana on Ubuntun uudelleen asennus.. huh
no ei! sudo -p -r -k -l
8,6Gt tavaraa katosi mun tikusta. Ei -s -t -n kaikki valokuvat videot jne :( koko päivä meni kopioitaessa ja nyt siel olikin  vaan 2,4Gt
Itselläni yli kahdenkymmenen vuoden kokemus varmuuskopioinnista. Pääosin windows ja mac maailmasta tosin. Tai on mulla ollut ainakin viisi konetta jossa ubuntu. Heti kun on tullut rahaa, niin koneen osto ja Windows tilalle. Nyt ne pilas itsensä vaan sillä kympillä.

En tiedä miten ihmeessä olisi tarkoitus luottaa tähän. Filemanager näyttää että siellä ne ovat mut kun ottaa tikun pois ja laittaa ne uudestaan niin ei sit olekaan. Ei voi muuta kun sanoa täh? (Ja ei, ei ole ollut käynnistystikku kyseessä vaan ihan ostettu tyhjä tikku tätä varten)

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4165
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: usb tikku ja myLocker ohjelmisto
« Vastaus #6 : 16.12.16 - klo:12.56 »
Tikku tms. taltio pitää aina ennen fyysistä irroitusta "irroittaa" tiedostoselaimessa jolloin tiedostot varmasti kirjoitetaan tikulle.

Komento
Koodia: [Valitse]
sudo synckannattaa ajaa päättteessä, se varmistaa että kaikki kirjoitettava todellakin kirjoitetaan.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: usb tikku ja myLocker ohjelmisto
« Vastaus #7 : 16.12.16 - klo:16.38 »
Taisin saada tärkeimmät ja oleellisimmat nyt kopioitua. Jee. Seuraavana on Ubuntun uudelleen asennus.. huh
no ei! sudo -p -r -k -l
8,6Gt tavaraa katosi mun tikusta. Ei -s -t -n kaikki valokuvat videot jne :( koko päivä meni kopioitaessa ja nyt siel olikin  vaan 2,4Gt

Kestikö siis sen yhden kopiointikomennon suoritus koko päivän? Se viittaisi ehkä väylätason ongelmaan, eli tikku toimisi USB 1.1 -laitteena? Katso kernelin loki tikun kytkemisen jälkeen, ja uudestaan kun kopiointi on päättynyt tai kestänyt jonkin aikaa:

Koodia: [Valitse]
dmesg
Kopioi loki myös tänne, niin voidaan tutkia asiaa.


Selvititkö, mitä ne symboliset linkit ovat varmuuskopioissasi? Näyttääkö du lähdehakemistolle oikean koon?

Koodia: [Valitse]
du -s -h ~/Työpöytä

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: usb tikku ja myLocker ohjelmisto
« Vastaus #8 : 17.12.16 - klo:11.43 »
Onhan tikku varmasti ostettu luotettavalta myyjältä, ettet ole ostanut piraattia, jotka feikkaa tilavuuden?

Ei ole minulla ikinä ollut ongelmia USB tikuille kopioinnin kanssa. Formatoi se nyt ensin vaikka Levyt työkalulla ja kokeile kopiointia sitten ilman mitään sudoiluja.

jeisson

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Vs: usb tikku ja myLocker ohjelmisto
« Vastaus #9 : 30.12.16 - klo:19.44 »
Onhan tikku varmasti ostettu luotettavalta myyjältä, ettet ole ostanut piraattia, jotka feikkaa tilavuuden?

Ei ole minulla ikinä ollut ongelmia USB tikuille kopioinnin kanssa. Formatoi se nyt ensin vaikka Levyt työkalulla ja kokeile kopiointia sitten ilman mitään sudoiluja.

Formatoin sen uutena Levyt työkalulla. Meni sen jälkeen juntturalle ja nyt ei pysty sitä formatoimaan tai muutakaan. Ostin sen Tokmannilta, Maxell merkkinen.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: usb tikku ja myLocker ohjelmisto
« Vastaus #10 : 30.12.16 - klo:20.15 »
Formatoin sen uutena Levyt työkalulla. Meni sen jälkeen juntturalle ja nyt ei pysty sitä formatoimaan tai muutakaan. Ostin sen Tokmannilta, Maxell merkkinen.

Tee GPartedilla uusi osiotaulu.

poiuyt

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 106
    • Profiili
Vs: usb tikku ja myLocker ohjelmisto
« Vastaus #11 : 30.12.16 - klo:20.20 »
Onnistuu myös levytyökalulla, se kuuluu oletusohjelmiin Ubuntussa.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: usb tikku ja myLocker ohjelmisto
« Vastaus #12 : 30.12.16 - klo:20.26 »
Onnistuu myös levytyökalulla, se kuuluu oletusohjelmiin Ubuntussa.

Jep, mutta GParted on hieman luotettavampi. Levyt-ohjelman joissain versioissa on ollut bugeja osiotaulun luontiin tai näkymän päivitykseen liittyen: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gnome-disk-utility/+bug/1318954
« Viimeksi muokattu: 30.12.16 - klo:20.30 kirjoittanut nm »

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 774
    • Profiili
Vs: usb tikku ja myLocker ohjelmisto
« Vastaus #13 : 31.12.16 - klo:04.08 »
Formatoin sen uutena Levyt työkalulla. Meni sen jälkeen juntturalle ja nyt ei pysty sitä formatoimaan tai muutakaan. Ostin sen Tokmannilta, Maxell merkkinen.

Minulla noita Tokmannilta ostettuja Maxellin tikkuja kaksi 16 GB ja 32 GB. Toimivat heittämällä, ilman mitään alustuksia. Kai niissä on joku Windows-fs, joka nyt vaan sattuu toimimaan... Millä senkin tarkistaisi, mikä se on?
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: usb tikku ja myLocker ohjelmisto
« Vastaus #14 : 31.12.16 - klo:05.36 »
Formatoin sen uutena Levyt työkalulla. Meni sen jälkeen juntturalle ja nyt ei pysty sitä formatoimaan tai muutakaan. Ostin sen Tokmannilta, Maxell merkkinen.

Minulla noita Tokmannilta ostettuja Maxellin tikkuja kaksi 16 GB ja 32 GB. Toimivat heittämällä, ilman mitään alustuksia. Kai niissä on joku Windows-fs, joka nyt vaan sattuu toimimaan... Millä senkin tarkistaisi, mikä se on?

Aiemmin mainittu gparted kertonee...

jeisson

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Vs: usb tikku ja myLocker ohjelmisto
« Vastaus #15 : 31.12.16 - klo:11.30 »

Minulla noita Tokmannilta ostettuja Maxellin tikkuja kaksi 16 GB ja 32 GB. Toimivat heittämällä, ilman mitään alustuksia. Kai niissä on joku Windows-fs, joka nyt vaan sattuu toimimaan... Millä senkin tarkistaisi, mikä se on?

Ehkä olisi toiminut heittämällä. Ongelmana Levytohjelma tai jossain muualla koska kopioiminen on tuskallista.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: usb tikku ja myLocker ohjelmisto
« Vastaus #16 : 31.12.16 - klo:11.32 »
Mielenkiintoisia tikkuja - minä en ole saanut ensimmäistäkään edes kiinni "heittämällä" ;(

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: usb tikku ja myLocker ohjelmisto
« Vastaus #17 : 04.01.17 - klo:20.23 »
Jos paljon pieniä tiedostoja kopiointi voi olla hyvin hidasta varsinkin jos tiedostojärjestelmä on fat, joka
käyttää listaa hakemistopuussa. Itsellä nyt jotain 30 000 tiedostoa tässä koneessa kotikansiossa, jotka
likii kaikki jotain asetustiedostoja tai väliaikaisjuttuja.  Osa sentään git:llä ladattua lähdekoodia.

Joskus olen pistänyt useamman TV-tallenteen kopioitumaan
tikulle ja huomannut että se on kovin hidasta. Parempi kopioida leffa kerrallaan. Jos koneessa
reippaasti muistia voi kestää hyvinkin kauan kunnes kaikki data on kirjoitettu tikulle.

Jos tärkeää dataa on hyvä ajaa diff kopioinnin jälkeen. cp -a riittää hyvin
kopiointiin. sudo cp -a kopioi vaikka koko systeemin - paitsi lataajaa.
Muita vipuja ei tarvita. Hyvää kopiointia. Itsekin olen sitä harrastanut.

Tikun sijasta voi käyttää SSD levyä. Moiselta palauttaa systeemin yllättävän
äkkiä. Tuntien sijaan minuuteissa.