Miracast/WiDi on avoimempi protokolla, mutta vaatii tosiaan tällä hetkellä enemmän virittelyä Linuxissa, päätelaitteet ovat hieman kalliimpia, ja kuvanlaatu saattaa hyvinkin olla Chromecastiakin heikompi. Oliko joku muu syy, miksei se sovi sinulle?
Kerran lähti Google tunnus menemään kun roottasin puhelimeni ja toisen kerran lähti tunnus kun kävin ulkomailla ja en ollut järkevää arvoa laittanut salaiseen kysymykseen, että hieman epäileväinen olen ollut Googlea kohtaan sen jälkeen. Mutta hyvä tietää, että sillä voi muutakin streamata ja pitää pistää korvan taakse. En itseasiassa tiedä vaatiiko tuo edes Google tunnusta.
Mutta tuo ajatus siitä (Raspberry Pistä), että saan ~50 eurolla laitteen joka on periaatteessa tietokone (Linuxilla) sai minut miettimään, että miksi tarvisen oikeastaan "langatonta" näyttöä kun voin oikeastaan sillä saada "langattoman" tietokoneen jota ohjata jolla on oma näyttö.
PiCAST johon törmäsin etsiessäni Chromecastista open source tietoa, tämän johdosta, antoi ajatuksen tuohon Raspberry Pihin, mutta itse tuo PiCAST vaikutti aika huonolta vaihtoehdolta.
Tosin X:än ohjelmien vienti toiselle näytölle taisi olla aika ongelmallinen ja peilauksesta en tiedä, mutta ajatus siitä, että voin tehdä sillä mitä halua sen sijaan, että joudun luottamaa suljettuun SDK:iin ja todennäköisesti siihen tehtyihin suljettuihin ohjelmiin laittaa aina pohtimaan. Vähän niinkuin että Androidissa on kaikkia kivoja ohjelmia jos haluat katsella mainoksia koko päivän ja antaa kaikki tietosi ulkopuolisille.
Mutta ehkä olen vain hieman vanhanaikainen ja tykkään standardeista joihin on open source yhteensopivuus. Jostain on lähdettävä, että täten vaihtoehtoja alkuunpääsemiseksi tällä hain ja niitä sain ja näistä on hyvä ollut lähteä liikenteeseen.