Kirjoittaja Aihe: Paluu valmiustilasta onnistuu nyt Noveaullakin (Xenial) NVIDIAn GPU:s huolimatta  (Luettu 2860 kertaa)

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Siitä asti kun ekan kerran asensin Ubuntun (12.04), olen aina asentanut NVIDIAn ajurin koska ilman sitä Ubuntu ei ole toennut valmiustilasta takaisin. Ja sen takia olen sitten aina poistanut suljetun ajurin ennen kernel-päivitystä ja palauttanut takaisin kernel-päivityksen jälkeen, ettei /boot tule täyteen (vaikka nykyisessä asennuksessani se ei edes ole enää erillisellä osiolla). En ole missään vaiheessa tarkistanut joko paluu valmiustilasta onnistuisi Noveaullakin. Mutta eilen kun ajoin kernel-päivityksen, huomasin että olin edellisen päivityksen jälkeen unohtanut palauttaa suljetun ajurin, eikä siitä olekaan enää seurannut ongelmia valmiustilan kanssa. Tärkein syy NVIDIAn suljetun ajurin käyttöön on siis poissa. Nyt voin kokeilla mihin asti Noveau riittää.

Tämä ilmeni Xenialin (16.04.01) Noveau-versiolla. Harmi kun en ole ennemmin kokeillut, niin en tiedä tuliko muutos jo aikaisemmin.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Juu, kiitos Tomin siirrosta.

Mutta tuli tässä mieleen yksi heikko linkki asennukseenkin. Nimittäin viimeksi kun tein rinnakkaisasennusta, olisin kovasti halunnut käyttää hibernate-toimintoa kun buuttailin kahden asennuksen väliä, mutta NVIDIA tekee sen mahdottomaksi, tai ainakin erittäin epäluotettavaksi. Ja kun otin Noveaun käyttöön, niin sitten ei toiminut suspend.

Nyt kun suspend vihdoin toimii, voin ainakin rinnakkaisasennusten yhteydessä ottaa NVIDIAn ajurin pois käytöstä siksi aikaa kun buuttailen eestaas. Toivottavasti.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
En suosittele hibernaten käyttöä kahden asennuksen järjestelmässä ainakaan niin että seuraavalla käynnistyksellä käynnistää eri järjestelmään. Ongelmia voi tulla kahdesta syystä:
 1) Jos niillä on sama swap, niin tulee varmasti ongelmia, koska muistin tila on tallennettu swapiin.
 2) Liitettyjen tiedostojärjestelmien tilasta saattaa olla jotain tallennettuna swapiin, joten ei ole hyvä idea käyttää konetta välillä jollain toisella järjestelmällä. En ole varma onko tämä ongelma kahden Linux-järjestelmän kohdalla, mutta ainakin Windows tekee tämän tapaista toimintaa.

Joten jos jotain ongelmia tulee, niin ne voivat johtua tuollaisistakin asioista.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Heh, osanhan minä swapin ottaa huomioon. Teen rinnakkaisasennukset tavalla jonka kuvasin vastauksena Ask Ubuntu -kysymykseen Dual Ubuntu Installations with Whole Disk Encryption (vastaus on ketjun Toisen salatun Linuxin asennus salatun Ubuntun rinnalle kehittelyn lopputulos).