Kirjoittaja Aihe: Yleisohje kysymiseen (aloittelijoille)  (Luettu 4604 kertaa)

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Yleisohje kysymiseen (aloittelijoille)
« : 10.10.05 - klo:10.38 »
Oiskohan aiheelista jos TimoJyrinki laittas tuonne Ubuntu Linux osioon yleisohjeen siitä mitä kannattaa kertoa kysyessään kokeneemmilta. Niin ei tarvitsisi aina pyytää näitä perusjuttuja.

Esim näin.

1. Kerro käytätkö hoarya vai breezyä, jos järjestelmäsi on 64-bittinen kannattaa siitäkin mainita.

2. Jos kysymyksesi koskee laite vikaa/ongelmaa liitä kysyksesi mukaan lspci ja dmesg käskyjen tuostamat rivit, jotka koskevat laitettasi. Sekä laitteen TARKKA merkki ja malli.

3. Jos löydät samaa ongelmaa käsittelevän sivun esim googlella, mutta et ymmärrä sitä kannattaa linkki siihenkin lisätä.

4. Verkko ongelmissa ifconfig:in tuloste. cat /etc/resolv.conf:in tuloste. Onko kiinteä IP vai DHCP? Yhteystyyppi LAN, ADSL, modeemi, ISDN, WLAN, yms? WLAN kyseessä olessa myös iwconfig:in tuloste.

5. Jos yrität asentaa jotain win peliä/ohjelmaa emulaattorin päälle kannattaa mainita mikä peli/ohjelma ja mikä emulaattori.

Muutenkin kannattaa mainita kaikkia mitä asiasta tiedät.

EDIT: Tämä onkin ilmestynyt tänne: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=516.0
Ja tämän foorumin ylläpitäjän nimi oli väärin kirjoitettu. Sori mulla on vissiin vähä lukihärö.
« Viimeksi muokattu: 10.10.05 - klo:12.30 kirjoittanut LittleLion »

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Re: Yleisohje kysymiseen (aloittelijoille)
« Vastaus #1 : 10.10.05 - klo:10.57 »
Joo no tuo vaikuttaa ihan hyvältä. Mun olis aiheellista varmaan vaihtaa myös nimimerkin käyttöön täällä kun tuota sukunimeä sen verran usein kirjoitetaan vähän pieleen :)

(pientä oikolukua ja muuttelua tosin teen)
« Viimeksi muokattu: 10.10.05 - klo:11.04 kirjoittanut TimoJyrinki »

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Yleisohje kysymiseen (aloittelijoille)
« Vastaus #2 : 10.10.05 - klo:11.14 »
kyllä ehdottomasti... lisäksi kannattaa ehdottomasti kertoa mitä on yrittänyt ja miten se ei toiminut.

kysymys tyyliin:

Lainaus
"oon yrittänyt asentaa ohjelmaa X, mutta se ei onnistu. mikä avuksi?"

on todella ikävää vastata. ikäänkuin kysyjä haluaisi tehdä auttamisen mahdollisimaan vaikeaksi.
Janne

tarmyk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
    • Kotisivuosoite
Re: Yleisohje kysymiseen (aloittelijoille)
« Vastaus #3 : 15.10.05 - klo:19.14 »
On ihan pakko kommentoida...
Vaikka tällä keskustelualueella ehkä on puutteellisia kysymyksiä, niin en ole nähnyt yhtäkään ylimielistä vastausta, kuten joillakin muilla keskustelualueilla

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Yleisohje kysymiseen (aloittelijoille)
« Vastaus #4 : 15.10.05 - klo:19.19 »
On ihan pakko kommentoida...
Vaikka tällä keskustelualueella ehkä on puutteellisia kysymyksiä, niin en ole nähnyt yhtäkään ylimielistä vastausta, kuten joillakin muilla keskustelualueilla
Tämä on kyllä totta. Onneksi. Mutta jos joka kerta joutuu jokaisen perusasian kysymään erikseen saataa se pitemmän päälle alkaa ärsyttämään, joten sen takia on hyvä, että on olemassa yleisohje johon voi puutteelisten kysymysten kysyjät ohjata.

tarmyk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
    • Kotisivuosoite
Re: Yleisohje kysymiseen (aloittelijoille)
« Vastaus #5 : 15.10.05 - klo:20.44 »
En todellakaan tarkoittanut kritisoida itse ohjetta, vaan antaa teille kunniamaininnan kärsivällisyydestä.

Tuo ohje on todella tarpeen.

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Yleisohje kysymiseen (aloittelijoille)
« Vastaus #6 : 15.10.05 - klo:22.26 »
En todellakaan tarkoittanut kritisoida itse ohjetta, vaan antaa teille kunniamaininnan kärsivällisyydestä.

Tuo ohje on todella tarpeen.
Niin minä sen ymmärsinkin. Siis kunjamainintana.

teprrr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 304
    • Profiili
Re: Yleisohje kysymiseen (aloittelijoille)
« Vastaus #7 : 30.12.05 - klo:06.32 »
Mutta miksi ihmeessä tämä ei ole "pysyvänä" kaikkilla alueilla?! Ehdostomasti stickyksi tämmöiset :)