Kirjoittaja Aihe: UEFIn ongelmat (RATKAISTU)  (Luettu 2454 kertaa)

raikka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 250
    • Profiili
UEFIn ongelmat (RATKAISTU)
« : 22.11.16 - klo:19.45 »
Olen asentanut muutamaan UEFI-koneeseen Ubuntun ja niissä on joskus ollut vaikeuksia, joskus ei. Koska UEFIn tiedostoja on kiintolevyllä niin mitä tapahtuu jos kiintolevyn tyhjentää vaikka DBANilla? Onko perinteinen BIOS vielä käytössä eli voiko siihen asentaa Ubuntun vaikka UEFIä ei enää olekaan?
« Viimeksi muokattu: 22.11.16 - klo:20.28 kirjoittanut raikka »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: UEFIn ongelmat
« Vastaus #1 : 22.11.16 - klo:19.51 »
Olen asentanut muutamaan UEFI-koneeseen Ubuntun ja niissä on joskus ollut vaikeuksia, joskus ei. Koska UEFIn tiedostoja on kiintolevyllä niin mitä tapahtuu jos kiintolevyn tyhjentää vaikka DBANilla? Onko perinteinen BIOS vielä käytössä eli voiko siihen asentaa Ubuntun vaikka UEFIä ei enää olekaan?

Sitä UEFI-osiota käytetään käyttöjärjestelmän käynnistykseen eli siellä voi olla esimerkiksi käynnistyslataaja. Se ei vaikuta mitenkään UEFI:n toimintaan, vaan ainoastaan mahdollistaa käyttöjärjestelmän lataamisen ja asennusohjelma luo sen uudestaan tarvittaessa. Siis voit ihan hyvin kirjoittaa kiintolevyn yli poistaen kaiken tiedon ja sitten asentaa Ubuntun.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

raikka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 250
    • Profiili
Vs: UEFIn ongelmat (RATKAISTU)
« Vastaus #2 : 22.11.16 - klo:20.27 »
Kiitos, tuo tieto varmisti olettamukseni!

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: UEFIn ongelmat (RATKAISTU)
« Vastaus #3 : 22.11.16 - klo:22.03 »
UEFI:n päivitys voi tuoda joissain tapauksissa ongelmia. Itse olen niin laiska, että
kirjoitan levyn alkuun nollaa jotta osiotaulu ym jyrätään. Ei jaksa odottaa ison
limpun ylikirjoitusta.