Kirjoittaja Aihe: [Ratkaistu] Tiedoston muotoilupäivämäärän muuttaminen Ubuntu 16.04  (Luettu 3617 kertaa)

rmv

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 138
    • Profiili
Minulla on joukko .jpg kuvia joihin olen tehnyt muutoksia ja tallentanut ne sitten toiselle nimelle. Näin kuvien ominaisuuksissa näkyy muotoilupäivänä se päivä jolloin tallensin ne uudelle nimelle. Haluaisin kuitenkin saada niihin muotoilupäiväksi ne kuvien alkuperäiset päivämäärät.
Löytyykö linuxissa toimivaa tähän muuttamiseen tarkoitettua ohjelmaa?
Windowsissa kuulemma  Total Commanderilla voi tämän tehdä.  Onnistuuko se linuxissa Double Commanderilla ja jos onnistuu, niin miten se pitää tehdä? Itse en osannut tai saanut sitä tehtyä.
« Viimeksi muokattu: 05.07.17 - klo:23.13 kirjoittanut rmv »

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Tiedoston muotoilupäivämäärän muuttaminen Ubuntu 16.04
« Vastaus #1 : 01.07.17 - klo:10.43 »
touch-komennollahan tuo onnistuu, jos haluttu aika on tiedossa. Esimerkiksi:

Koodia: [Valitse]
touch --date="2017-06-30 12:00:00" *.jpg
Vähän hankalampi jutusta tulee, jos päivämäärä pitää ottaa jostain selville.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Tiedoston muotoilupäivämäärän muuttaminen Ubuntu 16.04
« Vastaus #2 : 01.07.17 - klo:13.12 »
touch-komennollahan tuo onnistuu, jos haluttu aika on tiedossa. Esimerkiksi:

Koodia: [Valitse]
touch --date="2017-06-30 12:00:00" *.jpg
Vähän hankalampi jutusta tulee, jos päivämäärä pitää ottaa jostain selville.

Jos exif data tallessa niin sieltä?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Tiedoston muotoilupäivämäärän muuttaminen Ubuntu 16.04
« Vastaus #3 : 01.07.17 - klo:19.54 »
touch-komennollahan tuo onnistuu, jos haluttu aika on tiedossa. Esimerkiksi:

Koodia: [Valitse]
touch --date="2017-06-30 12:00:00" *.jpg
Vähän hankalampi jutusta tulee, jos päivämäärä pitää ottaa jostain selville.

Jos exif data tallessa niin sieltä?

Jep. Onnistuu helposti mm. jhead, exiftool tai exiv2 -ohjelmalla: https://photo.stackexchange.com/a/27246

rmv

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 138
    • Profiili
Vs: Tiedoston muotoilupäivämäärän muuttaminen Ubuntu 16.04
« Vastaus #4 : 05.07.17 - klo:23.11 »
Näillä ohjeilla sain muutettua kaikkiin kuviin alkuperäiset päiväykset. Melko työläs projekti se oli koska minulla oli 55 muutettavaa kuvaa. Rationalisoin hieman tehtävää kirjoittamalla komennon ensin muistilapulle ja siitä kopioi- ja liitä- menetelmää käyttäen komentoriville. Siinä tietysti täytyi muuttaa päiväystieto ja kuvan nimi, mutta koko komentoa ja tiedostopolkua ei tarvinnut kirjoittaa uudelleen. Tehtävä onnistui hyvin. Kiitos.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Tiedoston muotoilupäivämäärän muuttaminen Ubuntu 16.04
« Vastaus #5 : 05.07.17 - klo:23.22 »
Näillä ohjeilla sain muutettua kaikkiin kuviin alkuperäiset päiväykset. Melko työläs projekti se oli koska minulla oli 55 muutettavaa kuvaa.

Noilla mainituilla työkaluilla olisi onnistunut yhdellä komennolla ilman manuaalista päivämäärien kirjoittelua, jos tiedostoissa oli EXIF-metadatassa alkuperäiset päiväykset tallessa.

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 774
    • Profiili
Vs: Tiedoston muotoilupäivämäärän muuttaminen Ubuntu 16.04
« Vastaus #6 : 09.07.17 - klo:00.12 »
Näillä ohjeilla sain muutettua kaikkiin kuviin alkuperäiset päiväykset. Melko työläs projekti se oli koska minulla oli 55 muutettavaa kuvaa.

Noilla mainituilla työkaluilla olisi onnistunut yhdellä komennolla ilman manuaalista päivämäärien kirjoittelua, jos tiedostoissa oli EXIF-metadatassa alkuperäiset päiväykset tallessa.

Jep.

Koodia: [Valitse]
jhead -n%Y%m%d-%H%M%S IMG*.jpg
Muuttaa työhakemiston kaikkien IMG*.jpg -kuvien nimet muotoon, josta yksi esimerkki on vaikka 20170623-175634.jpg

Varmaan tuohon uuteen nimeen voi napata jotain muutakin vaikka tuohon alkuun ennen tuota %Y:tä... Katso vaikka
Koodia: [Valitse]
man jhead
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB