Kirjoittaja Aihe: ubuntu 16.04 full disk encryption + boot ongelma  (Luettu 2394 kertaa)

suikka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
    • Profiili
moro

Ubuntu 16.04 asennettuna, koko levy kryptattu (lvm).. Tein muutoksia swap osiooni jotta saan suspendin toimimaan ja nyt
jotenkin kummasti sain tuon siihen tilaan, ettei koko kone boottaa.
Bootissa kun pitäisi root mountata tapahtuu jotain outoa ja root jää mounttaamatta. Boot päätyy initramfs tilaan.

Alert! UUID=xxxxxxx does not exist..
Tuo UUID viittaa root osioon /dev/mapper/sda6_crypt. Olen liveCD:tä hyväksi käyttäen varmistanut, että tuo UUID on oikea.

Olen liveCD:llä mountannut osiot ja ajanut:
update-initramfs -u -k all
update-grub2

Näistä ei tule virheitä.

Osaisko joku jeesiä ?



suikka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
    • Profiili
Vs: ubuntu 16.04 full disk encryption + boot ongelma
« Vastaus #1 : 13.10.16 - klo:13.18 »
Jos kellään mitään - pienintäkään - apua antaa niin kaikki otetaan vastaan.
Minun epäilykseni, että lvm on se joka tässä nyt pykii.. Onko ehdotuksia miten voi lähteä tuota korjaamaan liveCD:tä käyttäen ?

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: ubuntu 16.04 full disk encryption + boot ongelma
« Vastaus #2 : 13.10.16 - klo:14.07 »
Itse ole asennuksessa valinnut salauksen ja sen mukana LVM:n enkä ymmärrä mitä ihmeen muutoksia swap-osioon tarvittaisiin että saa suspendin toimimaan. Minulla se toimii ihan out of the box. Hibernatekin toimisi muuten (ja on satunnaisesti muutaman kerran toiminutkin), mutta koneessa oleva NVIDIA joka saa sen jotenkin jumiin, joten olen lyönyt hanskat tiskiin sen kanssa.

Veikkaan siis että vika on siinä mitä teit swapille.

suikka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
    • Profiili
Vs: ubuntu 16.04 full disk encryption + boot ongelma
« Vastaus #3 : 13.10.16 - klo:14.20 »
Itse ole asennuksessa valinnut salauksen ja sen mukana LVM:n enkä ymmärrä mitä ihmeen muutoksia swap-osioon tarvittaisiin että saa suspendin toimimaan. Minulla se toimii ihan out of the box. Hibernatekin toimisi muuten (ja on satunnaisesti muutaman kerran toiminutkin), mutta koneessa oleva NVIDIA joka saa sen jotenkin jumiin, joten olen lyönyt hanskat tiskiin sen kanssa.

Veikkaan siis että vika on siinä mitä teit swapille.

Kiitos vaustauksesta.. En jaksanu nyt mennä siihen miksi swap hommiin alunperin lähdettiin.. Se on irrelevanttia tietoa tässä kohtaa ja mahdollisesti vain johtaa turhana keskusteluun.

Joka tapauksessa.. Nyt on tillane jossa kone päättyy initramfs tilaan koska ei saa root osiota mountattua. Tällä hetkellä bootissa ei tule promptausta joka kyselisi enkryptauksen salasanaa. Tämä ihmetyttää kovasti. Ei ihme ettei root osiota löydy.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: ubuntu 16.04 full disk encryption + boot ongelma
« Vastaus #4 : 16.10.16 - klo:10.35 »
Käynnistysrivejä voi editoida jos Grub käynnistyy. Jos painat "e" ja käytät UUID:n sijasta laitetunnusta.
Salatuista levyistä en mitään tiedä, mutta itse joskus olen käyttänyt riviä grubissa tyyliin
linux  (hd2,gtp2)/vmlinuzXXX root=/dev/sdc3 
tab-näppäin täydentää rivin. Kun kerneli löytyy pääsee käynnistämään.
Sama initrd:lle, mitä en aina käytä.