Kirjoittaja Aihe: Ubuntun usb-käynnistystikku ja double boot pc (Ratkaistu)  (Luettu 8023 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2474
    • Profiili
Olen tehnyt erikokoisille usb-käynnistystikuille käynnistyslevyn luonti työkalun avulla käynnistettävä ubuntu 16.04. Kun levy on luotu Ubuntu ei tunnista sitä sen paremmin doubleboot Lenovossa kuin pelkän Ubuntun sisätävässä Acerissa. Kun yritän käynnistää sillä Acerin, kone tunnistaa tikun ja käynnistää järjestelmän tikulla. Double boot Lenovo ei tunnista tikkua eikä se näy kun paina f12 käynnistäessä. Ongellmani ei ole nämä kaksi konetta, vaan Asus Transformer book, jossa on vielä pelkkä Windows 10. Haluaisin asentaa siihen Ubuntun double-boottina, mutta en ole onnistunut käynnistämään konetta usb-tikulta. Kun avaan Ubuntun sisältävän tikun Windowsissa, se ei näytä mitään, vaan haluaa formatoida tikun. Winowsissa alustettu tikku näkyy kyllä Ubuntussa, mutta käynnistys työkalun luoma ubuntun käynnistystikku ei näy edes ubuntussa.

Minusta näyttää siltä, että ongelma on itse käynnistyslevyn lyonti työkalussa. Miten pääsen eteenpäin? Onko parempia käynnistyslevyn luojaohjelmia kuin dashissa oleva?
« Viimeksi muokattu: 15.11.16 - klo:12.33 kirjoittanut Pontus12 »

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 708
    • Profiili
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 24.04.01 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1554
    • Profiili
Vs: Ubuntun usb-käynnistystikku ja double boot pc
« Vastaus #2 : 09.10.16 - klo:14.13 »
Olen tehnyt erikokoisille usb-käynnistystikuille käynnistyslevyn luonti työkalun avulla käynnistettävä ubuntu 16.04. Kun levy on luotu Ubuntu ei tunnista sitä sen paremmin doubleboot Lenovossa kuin pelkän Ubuntun sisätävässä Acerissa. Kun yritän käynnistää sillä Acerin, kone tunnistaa tikun ja käynnistää järjestelmän tikulla. Double boot Lenovo ei tunnista tikkua eikä se näy kun paina f12 käynnistäessä. Ongellmani ei ole nämä kaksi konetta, vaan Asus Transformer book, jossa on vielä pelkkä Windows 10. Haluaisin asentaa siihen Ubuntun double-boottina, mutta en ole onnistunut käynnistämään konetta usb-tikulta. Kun avaan Ubuntun sisältävän tikun Windowsissa, se ei näytä mitään, vaan haluaa formatoida tikun. Winowsissa alustettu tikku näkyy kyllä Ubuntussa, mutta käynnistys työkalun luoma ubuntun käynnistystikku ei näy edes ubuntussa.

Minusta näyttää siltä, että ongelma on itse käynnistyslevyn lyonti työkalussa. Miten pääsen eteenpäin? Onko parempia käynnistyslevyn luojaohjelmia kuin dashissa oleva?

Älä yritä käynnistää asennusta Ubuntun, tai varsinkaan Windowsin käydessä. Siitä ei hyvä seuraa, vaikka käynnistyisikin. Kun USB-tikulta käynnistetään, tietokoneen täytyy olla sammutettu kun tikku liitetään ja sitten vasta painetaan virtanapista käyntiin. Tällöin tietokone käynnistyy USB-tikulta ja siinä olevalta asennusmedialta vain, jos tietokoneen BIOS/UEFI asetuksissa on määrätty sellainen käynnistys. Siitä johtunee se, että joillakin koneillasi käynnistys menee halutulla tavalla, joillakin ei.

Tuo edellä mainittu linkki kyllä ohjaa hyvään ohjeeseen, jossa tämä kaikki on sanottu, mutta onhan se ehkä hiukan teknistä jargonia. Aina uudelleen tätä saadaan harjoitella.

Itse juuri tein käynnistysmedian komentoriviltä dd-komennolla ja hyvä tikku tuli. Koneeni sisältää vielä vanhanaikaisen BIOS:n ja sen asettaminen oikeaan käynnistysasentoon on helppoa. Painettaessa virtanappia odotetaan sormi valmiina F2 napilla, jota painetaan sitten kun koneen "käynnistysmessu" alkaa, siis se koneen valmistajan mainoskuva. Sitten pääsee säätämään BIOS:in kohtaa BOOT. Bootin katkaisupainike voi olla joku muukin kuin F2, toisinaan Esc, toisinaan joku muu. Uusissa laitteissa lienee UEFI, jota saavat neuvoa niiden tietäjät, muta siinäkin on sama menetelmä.
DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04. DELL Latitude 7490 Xubuntu 24.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

lauritx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 270
    • Profiili
Vs: Ubuntun usb-käynnistystikku ja double boot pc
« Vastaus #3 : 10.10.16 - klo:12.25 »
Image eli iso kotikansioon ja
Koodia: [Valitse]
sudo dd if=sinun_asennuslevy.iso of=/dev/sdb ja tikku ei saa olla mountattuna.

Toinen vaihtoehto unetbootin. Itse oon joutunu formatoimaan koko tikun eli ei osiointitaulua komennolla:
Koodia: [Valitse]
sudo mkdosfs -F 32 -I -n Unetbootin /dev/sdb
]
jonka jälkeen liittää tikun ja normaalisti unetboottinilla.

Edit: /dev/sdb voi olla myös joku muu eli kannattaa tarkistaa vaikka sudo fdisk -l komennolla
« Viimeksi muokattu: 10.10.16 - klo:21.28 kirjoittanut lauritx »

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1554
    • Profiili
Vs: Ubuntun usb-käynnistystikku ja double boot pc
« Vastaus #4 : 10.10.16 - klo:20.56 »
Image eli iso kotikansioon ja
Koodia: [Valitse]
sudo dd if=sinun_asennuslevy.iso of=/dev/sdb ja tikku ei saa olla mountattuna.

Toinen vaihtoehto unetbootin. Itse oon joutunu formatoimaan koko tikun eli ei osiointitaulua komennolla:
Koodia: [Valitse]
sudo mkdosfs -F 32 -I -n Unetbootin /dev/sdb
]
jonka jälkeen liittää tikun ja normaalisti unetboottinilla.

Niin... jos tikku todella on /dev/sdb... se voi olla myös sdc tai sdd. Siinä on oltava tarkkan koska joskus kiintolevykin on kaksiosainen jolloin sdb on sen toinen "puoli". Silloin tuo komento tekisi paljon vahinkoa.

Koodia: [Valitse]
df -h
Kun tikku on kiinni koneessa, tuo komento näyttää ne laitenimet. Ainakin koon perusteella voi päätellä mikä on se tikku.

Jostain syystä Ubuntun ohjesivut sanovat tämän dd-komennolla asennustikun tekemisen olevan väärä ohje. Minä kuitenkin juuri tein sellaisen tikun ja hyvin toimi.
DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04. DELL Latitude 7490 Xubuntu 24.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11478
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntun usb-käynnistystikku ja double boot pc
« Vastaus #5 : 10.10.16 - klo:21.51 »
Niin... jos tikku todella on /dev/sdb... se voi olla myös sdc tai sdd. Siinä on oltava tarkkan koska joskus kiintolevykin on kaksiosainen jolloin sdb on sen toinen "puoli". Silloin tuo komento tekisi paljon vahinkoa.
Tarkoitat kai, että sdb on toinen kiintolevy? Nuo kirjaimet ilmaisevat levyjä ja numerot niiden osioita. Mutta kyllä noissa pitää olla tarkkana, muuten saattaa hyvinkin jotain tärkeää hävitä tai ainakin pääsee uudelleenasennushommiin.

Jostain syystä Ubuntun ohjesivut sanovat tämän dd-komennolla asennustikun tekemisen olevan väärä ohje. Minä kuitenkin juuri tein sellaisen tikun ja hyvin toimi.
Kyllä sen dd:n pitäisi toimia, kun nuo levykuvat ovat jo vuosia olleet hybridikuvia, jotka kelpaavat sekä optiselle levylle (käytännössä DVD) että USB-muistitikuille. Olisi mielenkiintoista nähdä se ohje, jossa muuta väitetään, varsinkin kun Ubuntun oma työkalu toimii nykyään samoin. Tietenkin se onnistuu muutoinkin ja huomattavasti käyttäjäystävällisemmin (pienempi käyttäjävirheen mahdollisuus).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1554
    • Profiili
Vs: Ubuntun usb-käynnistystikku ja double boot pc
« Vastaus #6 : 10.10.16 - klo:23.23 »
Lainaus
Olisi mielenkiintoista nähdä se ohje, jossa muuta väitetään,

Tuossa edellä jo annettu linkki:

https://wiki.ubuntu-fi.org/Ubuntu_USB-tikulle

Kohta >Lisätietoa >Ongelmat... >toinen kappale.
DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04. DELL Latitude 7490 Xubuntu 24.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2763
    • Profiili
Vs: Ubuntun usb-käynnistystikku ja double boot pc
« Vastaus #7 : 11.10.16 - klo:09.57 »

Tuossa edellä jo annettu linkki:

https://wiki.ubuntu-fi.org/Ubuntu_USB-tikulle

Kohta >Lisätietoa >Ongelmat... >toinen kappale.
Sivun tekstissä on linkki jonka nimenä on "bugikorjausta" mutta kun linkkiä täppää, päätyy bugiraporttiin jossa ei ole minkäänlaista merkintää siitä että bugi on jo korjattu, mutta se on merkitty duplikaatiksi toiselle bugille. Tämän toisen bugin korjaus on kylläkin tekeillä, mutta sen viimeisin tila näkyy olevan Triaged, ei vielä released. Tälle bugille on merkitty paljon duplikaatteja.

Etsin vielä hakusanalla Released sivun läpi, ja komponentti usb-creator on useampaan kertaan merkitty tilaan Fix Released ja sitten taas peruttu. Jos oikein näen vanhoilla silmilläni, sekin on jäänyt tilaan Triaged.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16374
    • Profiili
Vs: Ubuntun usb-käynnistystikku ja double boot pc
« Vastaus #8 : 11.10.16 - klo:16.36 »
Sivun tekstissä on linkki jonka nimenä on "bugikorjausta" mutta kun linkkiä täppää, päätyy bugiraporttiin jossa ei ole minkäänlaista merkintää siitä että bugi on jo korjattu, mutta se on merkitty duplikaatiksi toiselle bugille. Tämän toisen bugin korjaus on kylläkin tekeillä, mutta sen viimeisin tila näkyy olevan Triaged, ei vielä released. Tälle bugille on merkitty paljon duplikaatteja.

Etsin vielä hakusanalla Released sivun läpi, ja komponentti usb-creator on useampaan kertaan merkitty tilaan Fix Released ja sitten taas peruttu. Jos oikein näen vanhoilla silmilläni, sekin on jäänyt tilaan Triaged.

Usb-creatorin ongelmia tuskin tullaan koskaan korjaamaan Ubuntu 14.04:ssä. 16.04:ssä on uusi usb-creator, joka kirjoittaa levykuvan dd-tyyliin.

14.04:ssä voi käyttää Levyt-ohjelman levykuvan palatusta, kuten Ubuntu-fi:n ohjeissa neuvotaan: https://wiki.ubuntu-fi.org/Ubuntu_USB-tikulle#Ubuntu.2C_eri_versio

Kohta Ongelmat kirjoitetuissa USB-tikuissa / Edistynyt tapaa kirjoittaa USB-tikku Ubuntussa on nähdäkseni sisällöltään kokonaan tarpeeton, ja se sisältää virheellistä ja harhaanjohtavaa informaatiota. Nykyisistä ongelmista voi toki kirjoittaa jotain, mutta sivun alkuosan perusohjeiden pitäisi toimia melkeinpä aina.
« Viimeksi muokattu: 11.10.16 - klo:16.45 kirjoittanut nm »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2474
    • Profiili
Vs: Ubuntun usb-käynnistystikku ja double boot pc
« Vastaus #9 : 12.10.16 - klo:12.20 »
Kiitos paljon vastauksista, mutta varsinaiseen ongelmaan en saanut vastausta. Olen tehnyt usb- käynnistystikun Ubuntu 16.04:ssä. Olen tietenkin "painanut windows koneen käynnistyessä F2" ja muuttanut biosissa usb-lataajan asetuksen muotoon  "ECHI enabled". Vaihtoehto olisi "XHCI". Platforms trust technology asetus on "fTPM enabled". Sen vaihtoehto on "disabled". Network stack on minulla "disabled". Boot vaihtoehtoja on kaksi: joko "windows boot manager" tai "windows bootmanager disabled". Olen kokeillut molempia, vaikka järki sanoo, että "disabled" on oikein. Samoin "secure bootin" olen asettanut muotoon "disabled. "Olen myös yrittänyt käynnistää f12:lla, jotta voisin valita, mitä bootataan. F12 ei ole toiminut ja ne kerrat, kun olen siihen päässyt se ei näyttänyt tikkua.

En osaa koodata ja olen vain pelkkä käyttäjä, mutta olen tehnyt doublebootin sekä omiin koneisiini ja joidenkin ystävieni koneisiin vuodesta 2008 lähtien, jolloin Ubuntu 6 julkaistiin. Sitä ennen oli kokeillut Susea, mutta siinä auttoi eräs kaveri. Sinä aikana windowsitkin ovat muuttuneet roimasti, mutta olen asentanut Ubuntun myös Windows 10:een Lenovo läppäriini doublebootina ja Acer Aspire 5950G läppäriin jättäen siihen pelkän Ubuntu 16:.04:n.

Nykyinen ongelmani on Asus Transformer book T100, jossa on windows 10 asennettuna. Nyt olen onnistunut sekoittamaan senkin, kun hain netistä erilaisia ohjeita. Mutta se ei ole ongelma, sillä voin jättää koko windowsin pois, jos saan asennettua siihen Ubuntun. Olen yrittänyt hakea netistä erilaisia neuvoja, mutta en ole löytänyt. SUURIN ONGELMA" on Asusin käynnistäminen tikulta!

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16374
    • Profiili
Vs: Ubuntun usb-käynnistystikku ja double boot pc
« Vastaus #10 : 12.10.16 - klo:13.08 »
Eli tavoitteena olisi saada Ubuntun asennus käyntiin USB-tikulta ASUS Transformer Book T100 -koneella? T100:ssa on 64-bittinen prosessori, mutta ymmärtääkseni se vaatii 32-bittisen EFI-käynnistyslataajan. Jos haluat asentaa 64-bittisen Ubuntun, joudut muokkaamaan asennustikun sisältöä asentamalla sinne 32-bittisen lataajan. Tässä eräs vastaan tullut ohje: https://linuxnorth.wordpress.com/2014/12/11/installing-64-bit-linux-on-the-asus-transformer-book-t100/

32-bittinen Ubuntu 16.04 saattaisi käynnistyä ja asentua suoraan, mutta koneessa on hieman hankalaa rautaa, joka voi vaatia kikkailua. Oletko kokeillut 32-bittisellä levykuvalla?


Aloitusviestissä mainitussa Lenovossa voi olla sama ongelma, jos kyseessä on joku halpis-Ideapad, joka vaatii 32-bittisen EFI-lataajan.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2474
    • Profiili
Vs: Ubuntun usb-käynnistystikku ja double boot pc
« Vastaus #11 : 12.10.16 - klo:13.53 »
Lenovossa (Lenovo Yoga2 Pro) on asentamani 64 bittinen Ubuntu 16.04 LTS doublebootissa samoin kuin windows 10. Edellistä käytän enimmäkseen, mutta molemmat toimivat hyvin. Lenovossa tosin joutui aluksi kikkailemaan bitlockerin kanssa.
ASUS T100 Transformer bookissa on esiasennettu windows 8, jonka päivitin 10:iin. Järjestelmä on 32 bittinen ja muistia vain 2 gigaa, kun Lenovossa on esim. 8 gigaa.
Asukseen olen koettanut asentaa sekä 32 bittisella että 64 bittisellä asennustikulla, mutta ongelmana on, ettei tikku käynnisty. Katson vielä linkkiäsi.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16374
    • Profiili
Vs: Ubuntun usb-käynnistystikku ja double boot pc
« Vastaus #12 : 12.10.16 - klo:15.00 »
Lenovossa (Lenovo Yoga2 Pro) on asentamani 64 bittinen Ubuntu 16.04 LTS doublebootissa samoin kuin windows 10. Edellistä käytän enimmäkseen, mutta molemmat toimivat hyvin. Lenovossa tosin joutui aluksi kikkailemaan bitlockerin kanssa.

OK. Yoga 2 Pro:ssa käynnistyslaitteen valintaan pääsee ilmeisesti painamalla virtapainikkeen vieressä olevaa Novo-painiketta.

Lähteet:
http://askubuntu.com/questions/367963/ubuntu-on-lenovo-yoga-2-pro
https://datainfer.wordpress.com/2013/11/21/install-ubuntu-on-ideapad-yoga-2-pro/comment-page-1/

ASUS T100 Transformer bookissa on esiasennettu windows 8, jonka päivitin 10:iin. Järjestelmä on 32 bittinen ja muistia vain 2 gigaa, kun Lenovossa on esim. 8 gigaa.
Asukseen olen koettanut asentaa sekä 32 bittisella että 64 bittisellä asennustikulla, mutta ongelmana on, ettei tikku käynnisty. Katson vielä linkkiäsi.

64-bittisen Ubuntun tapauksessa tikun käynnistymisongelma voi hyvinkin johtua 64-bittisestä EFI-bootloaderista. Se siis vaatii tikun muokkaamista manuaalisesti, linkittämääni ohjetta soveltaen.

32-bittisen Ubuntu 16.04 -asennuksen pitäisi kuitenkin käynnistyä tikulta. Onko koneen bios päivitetty uusimpaan versioon?

Lisäys: Täällä on lisää vinkkejä:
http://www.transformerforums.com/forum/asus-transformer-book-t100-alternate-os-s-development/47813-unable-boot-usb.html

Eli Secure boot pitää ehkä kytkeä pois päältä, ja lisäksi "Launch CSM" pitää kytkeä päälle biosin General-asetusvalikossa.

Kannattaa kokeilla asennustikun luomista myös Rufus-ohjelmalla Windowsissa. Se tarjoaa erilaisia vaihtoehtoja: dd-tyyppinen raakakopiointi vastaa Ubuntun usb-creatoria, mutta sen lisäksi voisi kokeilla UEFI/GPT-tyyppistä tikkua.
« Viimeksi muokattu: 12.10.16 - klo:16.06 kirjoittanut nm »

arieep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 254
    • Profiili
Vs: Ubuntun usb-käynnistystikku ja double boot pc
« Vastaus #13 : 12.10.16 - klo:23.09 »
Itsellä vanha Asus Ferrari vaatii tikun asettamisen ensimmäiseksi kiintolevyksi, kannattaa katsoa löytyykö asennustikku Biosin Boot-valikosta HDD-listasta.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2474
    • Profiili
Vs: Ubuntun usb-käynnistystikku ja double boot pc
« Vastaus #14 : 17.10.16 - klo:12.00 »
Biosista ei löydy listaa osioista tai levyistä. Kun käytin rufusta, sain koneen käynnistymään tikulta, mutta se jumittui melkein heti paikalleen. Piti vain sammuttaa. Asus Transformerbook T100 on omituyisin kone, johon olen törmännyt. Yritin taiteilla Windowsin kanssa, kun muistin bitloccerin etc. Nyt on sekin sekaisin. Tietäisikö kukaan, löytyisikö Tampereelta henkilöä tai liikettä, joka pystyisi asentamaan siihen Ubuntun?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16374
    • Profiili
Vs: Ubuntun usb-käynnistystikku ja double boot pc
« Vastaus #15 : 17.10.16 - klo:17.08 »
Biosista ei löydy listaa osioista tai levyistä. Kun käytin rufusta, sain koneen käynnistymään tikulta, mutta se jumittui melkein heti paikalleen. Piti vain sammuttaa.

Oliko kyseessä 32-bittinen Ubuntu 16.04 vai mitä kokeilit? Mitä näytöllä näkyi ennen jumiutumista?

Asus Transformerbook T100 on omituyisin kone, johon olen törmännyt. Yritin taiteilla Windowsin kanssa, kun muistin bitloccerin etc. Nyt on sekin sekaisin. Tietäisikö kukaan, löytyisikö Tampereelta henkilöä tai liikettä, joka pystyisi asentamaan siihen Ubuntun?

Tuossa koneessa on aika paljon muitakin ongelmia Linuxissa, koska monet komponentit ovat huonosti tuettuja tai bugisia: https://wiki.debian.org/InstallingDebianOn/Asus/T100TA

Helpoimmalla pääset palauttamalla Windowsin takaisin. Kohtuullinen korvaus Linuxin asentamisesta ja konfiguroinnista todennäköisesti ylittää koneen arvon.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2474
    • Profiili
Vs: Ubuntun usb-käynnistystikku ja double boot pc
« Vastaus #16 : 15.11.16 - klo:12.31 »
Sain palautettua windowsin ja tiedostoista minulla oli varmuuskopiot, joten kone toimii nyt. Ehkä yritän vielä jossain vaiheessa tutkia usb-käynnistystikulla käynnistämistä. Nyt en ennätä. Mutta ei windowsissakaan kaikki ole hyvin. Yoga Pro2: molemmat järjestelmät toimivat, butta windowsissa kosketuslevy ei toimi kunnolla. Vierittäminen toimii Edgessä, mutta ei esim. windowsin omassa tiedostoselaimessa. Ubuntussa toimii, mutta kun käännän koneen nurinpäin Ubuntu ei käännä työpöytää, kun taas windows kääntää. Täydellistä konetta tuskin löytyy. Jatkan Ubuntun käyttämistä, vaikka välillä olen ajatellut myös Kubuntua. Molemmat ovat hyviä.
Merkitsin alkuun "RATKAISTU", vaikka ei tämä vielä omalta osaltani ole ratkaistu. Olen kyllä kokeillut neuvoja, mutta olen luultavasti tehnyt jotain väärin, koska en ole saanut käynnistettyä transformeria usb-tikulta.
« Viimeksi muokattu: 15.11.16 - klo:12.36 kirjoittanut Pontus12 »