Kirjoittaja Aihe: HP laptop med Ubuntu?  (Luettu 42894 kertaa)

holmberg

  • Vieras
HP laptop med Ubuntu?
« : 09.10.05 - klo:22.22 »
Har en HP nc6000 som jag just har installerat med Ubuntu, det första jag fick problem med var mitt Wlan. Installationen hittade det men tyckte att jag skulle fixa det senare så jag gjorde så men nu vet jag inte vad jag ska göra. Tydligen ska HP ha någon specialversion av Ubuntu som detta är fixat på, stämmer detta för jag hittar bara "vanliga" versionen på servern?

Nu när man valt svenska får man ändå upp detta högst upp på varje sida:
"Oletusteeman voi vaihtaa kohdasta "Profiili""

Niilo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 60
    • Profiili
Re: HP laptop med Ubuntu?
« Vastaus #1 : 18.01.06 - klo:22.47 »
Några månader senare!

Jag började att titta om ditt HP Laptop är tillräckligt stor till Ubuntu och det verkade att vara. Jag tror inte att det finns special versioner av Ubuntu men du kan bygga upp ett servern av vanligt Ubuntu, tror jag.

Vi måste försöka att svara på Svenska oxå i framtiden. Jag är inte bara bra inom Linux. Bra övning för mej alla fall :) om inte nån annan.

« Viimeksi muokattu: 18.01.06 - klo:22.52 kirjoittanut Niilo »

holmberg

  • Vieras
SV: HP laptop med Ubuntu?
« Vastaus #2 : 19.02.06 - klo:19.08 »
Bra att man får svar men jag är inte heller någon höjdare inom Linux men jag försöker i alla fall...

Ska tanka hem Ubuntu 6.04-flight och se om den är bättre gällande mitt W-lan.

sammal

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Re: SV: HP laptop med Ubuntu?
« Vastaus #3 : 27.03.06 - klo:11.03 »
Bättre sänt än aldrig,

ditt wlan problem kan troligen lösas med ndiswrapper. Det menar att du använder 'vanligt' windows wlan driver i stället, söka nätet med 'ndiswrapper ubuntu' för tips.

-Lasse

holmberg

  • Vieras
SV: HP laptop med Ubuntu?
« Vastaus #4 : 03.04.06 - klo:21.33 »
Jo visst är det bra att få hjälp :D

Jo jag har läst om ndiswrapper men jag tyckte att det då var för bökigt att installera och konfigruera. Provade madwifi men det gick inte så bra det heller. Googlade lite och jag var tydligen tvungen att använda ndiswrapper för det fanns inget officiellt Linuxstöd.

Jag kanske ska nog ge ndiswrapper en chans till iaf.  :-\

mikuni

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Re: HP laptop med Ubuntu?
« Vastaus #5 : 25.05.06 - klo:21.58 »
Har du redan fatt igang ditt wlan, ah mitt tangetbord ar annu pa amerikanska...

Jag har en HP / Compac nx9020 med ett broadcom wlan inbyggt, fick det o funka med ndiswrapper. Nagot konstigt annu med WPA-PSK men jag jobbar via det som bast. Vill inte fa pa wlan so default gateway device


holmberg

  • Vieras
SV: HP laptop med Ubuntu?
« Vastaus #6 : 28.05.06 - klo:16.08 »
Jo jag ska nu tanka ner Ubuntu 5.10 och se om det är någon skillnad. Hittade en sida som beskrev precis hur man gjorde, hittade den via http://www.linux-on-laptops.com/hp.html

http://users.fulladsl.be/spb11947/bmcage/intranet/kubbreezybad.html

Har dock fått igång Wlan:et med SimplyMepis men jag gillade Ubuntu så det bli att tanka ner senaste.

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Re: HP laptop med Ubuntu?
« Vastaus #7 : 15.06.06 - klo:12.55 »
Försöka det med Ubuntu Dapper, 6.06, det skulle vara mycket bättre med wlan också, än Breezy.

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

holmberg

  • Vieras
SV: Re: HP laptop med Ubuntu?
« Vastaus #8 : 30.07.06 - klo:21.05 »
Försöka det med Ubuntu Dapper, 6.06, det skulle vara mycket bättre med wlan också, än Breezy.

r

jo nu fungerar det mycket bättre, var bara att välja nätverkt och så kopplade den upp sig.