Kirjoittaja Aihe: Linux Mint 18 näppäimistö sekoilee  (Luettu 3691 kertaa)

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Linux Mint 18 näppäimistö sekoilee
« : 21.08.16 - klo:16.56 »
Onkos muilla ongelmia näppiksen kanssa?

Minulla Lenovo T420 näppis muutaman valmiustilan jälkeen alkaa temppuilemaan. Ei tahdo ottaa joka painallusta ja shift nappi tekee ihan omiaan. Se joko toimii pikanäppäimenä sekalaisille toiminnoille laittaa caps lockin päälle ja kirjoittaa tuommoisia merkkejä. åå^^^^^^^^^^^^^^^^ Välistä mös jää ikäänkuin näppäin pohjaan. Ongelmat ratkeaa, kun koneen käynnistää uudestaan. en tiedä onko vika läppärissä vai mintissä.

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: Linux Mint 18 näppäimistö sekoilee
« Vastaus #1 : 22.08.16 - klo:05.46 »
Ainaskin mulla pelaa Logitech K220 näppäimistö normaalisti. Kokeile näppiksen asetuksia tms.
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Linux Mint 18 näppäimistö sekoilee
« Vastaus #2 : 22.08.16 - klo:12.01 »
Ainaskin mulla pelaa Logitech K220 näppäimistö normaalisti. Kokeile näppiksen asetuksia tms.

Kyllä ne on kohillaan. Se alkaa tekemään sitä vasta valmiustilan jälkeen.

tapion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 218
    • Profiili
Vs: Linux Mint 18 näppäimistö sekoilee
« Vastaus #3 : 22.08.16 - klo:14.27 »
Lenovo T410 ja T430 kumallakaan ei ongelmia näppiksen kanssa. Kummassakaan ei ole winukkaa, jos se nyt jotain vaikuttaa.
« Viimeksi muokattu: 22.08.16 - klo:14.29 kirjoittanut tapion »
En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Linux Mint 18 näppäimistö sekoilee
« Vastaus #4 : 24.08.16 - klo:11.12 »
Onpa muuten minunkin XPS13:stani (malli 9333) moisia ongelmia. Jotkun näppäimet jäävät ikään kuin pohjaan. Epäilen, että tuo on softavika ja saattaapa olla, että valmiustila sen aiheuttaa, mutta täytyy vielä testailla. Toinen mahdollinen aiheuttaja voisi liittyä siihen, että olen alkanut käyttää Wayland-istuntoa X11:sta sijasta Gnomessa. Testailen ja kertoilen lisää, kun tiedän tarkemmin. Jakeluna on Arch Linux, jossa siis myös melko tuore Linux.

Muokkaus: Jahas. Näköjään tämä läppäri tykkäsi jumahtaa sekunnin murto-osaksi tasaisin väliajoin. Minulla oli anturien tiedot näyttävä lisäosa yläpalkissa ja aina ennen kuin se päivittyi tapahtui tuo pysähtyminen. Sain saman aikaan komentamalla sensors. Poistin tuon Gnomen lisäosan käytöstä, joten nyt ei tapahdu noita pysähtymisiäkään. Tuntuu, että samalla tapahtui tuo näppäinten pohjaan jäänti, joten katsotaan, josko sekin korjaantui. En ole testannut valmiustilan vaikutusta vielä. Pysähtelyt johtuivat i8k tai dell_smm_hwmon moduuleista (poistin kumman tahansa, niin myös toinen häviää ja pysähtelyt katoavat). Selvittelen tätä vielä lisää.
« Viimeksi muokattu: 25.08.16 - klo:14.22 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.