Kirjoittaja Aihe: VPN mitä se on ja miten käyttää?  (Luettu 32967 kertaa)

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: VPN mitä se on ja miten käyttää?
« Vastaus #20 : 24.04.17 - klo:15.14 »
Tuosta ei kokemusta, mutta huomaa että joissakin kaupan hyllyltä saatavissa reitittimissä on VPN-mahdollisuus. Esim. tässä: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/55761/fhmsx/Asus-RT-AC51U-Dual-band-WiFi-reititin Ajattelin itsekin tehdä raspi-virityksen ennen kuin huomasin että OpenVPN:n käyttö onnistuu reitittimeltäni suoraan.

Jotain tuollaista vaihtoehtoa itsekin olen harkinnut. Tuo laite ei ole vain osunut silmiini.
Kuinka helppoa/vaikeaa on saada asetukset kohdilleen?
Saako siihen esimerkiksi https://www.privateinternetaccess.com/ palvelun?

Jos nyt yhtään mitään mistään ymmärrän, niin oman reitittimen VPN ja pilvipalvelu-VPN ratkaisevat eri ongelmaa. Jos sinulla on kotona reititin jossa on VPN, niin pääset matkustellessasi muualla kotikoneen kautta nettiin niin että maailman näkee sinun olevan kotona vaikka oikeasti olet jossain muualla. Pilvipalvelu taas tarjoa sinulle joukon pilvifirman omia sijainteja. Toki voit yrittää virittaa kotireitittimen pilvipalveluun niin, että näyttää kuin oma reitittimesi olisi pilvipalvelun jossain sijainnissa ihan muualla kuin kotisi on, mutta todennäköisesti et tarvitse tällaista viritystä mihinkään, koska voit aina käyttää pilvipalvelua suoraan, ilman kotireititintä. Et tarvitse kahta näennäisverkkoa yhtaikaa, vaan tarvitse jompaa kumpaa, jos kumpaakaan.

Kullervo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 875
    • Profiili
Vs: VPN mitä se on ja miten käyttää?
« Vastaus #21 : 24.04.17 - klo:16.15 »
Aloitusviestissäni kaipasin VPN-palvelua kotoa maailmalle, silmälläpitäen halvempaa tai kenties ilmaista pääsyä jalkapallon katseluun. Tuosta ajatuksesta olen luopunut.
Reissasin etelä euroopassa ja kaipasin kotimaahan yhteyttä esim. yle-areenaa ja sen joitakin ohjelmia joita ei siellä ylen rajoitusten vuoksi tablet/chromecast yhdistelmällä voinut katsoa. Muitakin kotimaahan rajoitettuja palveluita on.
Nyt sitten ajattelin rakentavani rasperry pi 3 avulla systeemin joka palvelisi tarpeitani. Pieni ja kevyt reititin/VPN voisi kenties olla vaihtoehto.
Miten ratkaisen tarpeeni se ei vielä ole auennut, vaikka kymmeniä nettisivuja olen lukenut.

muoks. kirotusvireet ;)
« Viimeksi muokattu: 24.04.17 - klo:19.24 kirjoittanut Kullervo »

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 829
    • Profiili
Vs: VPN mitä se on ja miten käyttää?
« Vastaus #22 : 24.04.17 - klo:19.31 »
Tietääkseni F-Securen VPN tarjoaa myös suomalaista proxya. Eri asia sitten, että onko heidän
servistään tarjolla Linuxille. Useimmilla kuitenkin kai on koneellaan myös joku Windows-versio.
En ole F-Securea kokeillut mutta olettaisin sillä Arenan toimivan ulkomailta käsin.

Kullervo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 875
    • Profiili
Vs: VPN mitä se on ja miten käyttää?
« Vastaus #23 : 24.04.17 - klo:19.59 »
Oma vahva epäilykseni on ettei F-Secure tue Linuxia.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: VPN mitä se on ja miten käyttää?
« Vastaus #24 : 24.04.17 - klo:20.06 »
Tietääkseni F-Securen VPN tarjoaa myös suomalaista proxya. Eri asia sitten, että onko heidän
servistään tarjolla Linuxille. Useimmilla kuitenkin kai on koneellaan myös joku Windows-versio.
En ole F-Securea kokeillut mutta olettaisin sillä Arenan toimivan ulkomailta käsin.

Voihantuon ihan tarkistaakin:

Lainaus
Tuetut käyttöjärjestelmät

    Windows 7 tai uudempi, OS X 10.9 tai uudempi, Android 4.0.3 tai uudempi, iOS 9 tai uudempi, Kindle Fire OS

Saatavuus

    Saatavilla ympäri maailman pois lukien Bahrain, Iran, Kuwait, Oman, Qatar, Saudi-Arabia ja Yhdistyneet arabiemiirikunnat. Katso täydellinen luettelo maista, joissa Freedome on saatavilla →

Ikävä kyllä tuo saatvuusluettelo ei selvennä sitä mitä kaikkia sijainteja F-Secure Freedome VPN tarjoaa. Olisi ikävä ostaa tuote joka ei sitten tarjoakaan juuri sitä sijaintia jota eniten tarttisi.

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 829
    • Profiili
Vs: VPN mitä se on ja miten käyttää?
« Vastaus #25 : 24.04.17 - klo:20.52 »


Ikävä kyllä tuo saatvuusluettelo ei selvennä sitä mitä kaikkia sijainteja F-Secure Freedome VPN tarjoaa. Olisi ikävä ostaa tuote joka ei sitten tarjoakaan juuri sitä sijaintia jota eniten tarttisi.
[/quote]


"Testiversiossa voi valita maaksi Suomen lisäksi Britannian, Espanjan, Hollannin, Ranskan, Ruotsin ja Saksan. Lopulliseen tuotteeseen tulevat mobiiliversion tapaan myös Australia, Kanada ja Yhdysvalla"

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/ict/2014-12-08/F-Secure-h%C3%A4vitt%C3%A4%C3%A4-tiedon-k%C3%A4ytt%C3%A4j%C3%A4n-kotimaasta-ja-harhauttaa-seuraajat---tuo-Freedomen-pc-koneille-3257671.html


aku506

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 356
    • Profiili
Vs: VPN mitä se on ja miten käyttää?
« Vastaus #27 : 26.04.17 - klo:18.22 »
Jotain tuollaista vaihtoehtoa itsekin olen harkinnut. Tuo laite ei ole vain osunut silmiini.
Kuinka helppoa/vaikeaa on saada asetukset kohdilleen?
Saako siihen esimerkiksi https://www.privateinternetaccess.com/ palvelun?

Itse olen käyttänyt tuota toisin päin. Olen käyttänyt reititintä palvelimena ja yhdistänyt siihen muualta käsin, jolloin pääsee tosiaan mm. Areenaan käsiksi mutta ennen kaikkea se tuo turvaa suojaamattomissa wlan-verkoissa toimimiseen. Tuon reitittimen pitäisi kyllä toimia asiakkaanakin siten, että välittää kaiken sen kautta kulkevan liikenteen ulkopuoliseen VPN:ään. Mainitsemasi palvelu tuki myös OpenVPN:ää, joten se lienee yhteensopiva tuon reitittimen kanssa. (Reititin tarjoaa kaksi muutakin vaihtoehtoa OpenVPN:n lisäksi)

Asetusten laittaminen reitittimen päästä kohdalleen on periaatteessa melko helppoa. Itse kuitenkin jouduin säätämään jonkin aikaa epämääräisten virheilmoitusten kanssa, koska jokin yhdistelmässä reititin + tietokone + kaikki verkkoyhteydet sillä välillä ei tykännyt alkuperäisestä asetuksista.


AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: VPN mitä se on ja miten käyttää?
« Vastaus #28 : 26.04.17 - klo:20.17 »
Jotain tuollaista vaihtoehtoa itsekin olen harkinnut. Tuo laite ei ole vain osunut silmiini.
Kuinka helppoa/vaikeaa on saada asetukset kohdilleen?
Saako siihen esimerkiksi https://www.privateinternetaccess.com/ palvelun?

Itse olen käyttänyt tuota toisin päin. Olen käyttänyt reititintä palvelimena ja yhdistänyt siihen muualta käsin, jolloin pääsee tosiaan mm. Areenaan käsiksi mutta ennen kaikkea se tuo turvaa suojaamattomissa wlan-verkoissa toimimiseen. Tuon reitittimen pitäisi kyllä toimia asiakkaanakin siten, että välittää kaiken sen kautta kulkevan liikenteen ulkopuoliseen VPN:ään. Mainitsemasi palvelu tuki myös OpenVPN:ää, joten se lienee yhteensopiva tuon reitittimen kanssa. (Reititin tarjoaa kaksi muutakin vaihtoehtoa OpenVPN:n lisäksi)

Asetusten laittaminen reitittimen päästä kohdalleen on periaatteessa melko helppoa. Itse kuitenkin jouduin säätämään jonkin aikaa epämääräisten virheilmoitusten kanssa, koska jokin yhdistelmässä reititin + tietokone + kaikki verkkoyhteydet sillä välillä ei tykännyt alkuperäisestä asetuksista.

En edelleenkään näe miksi reititin-vpn ja pilvi-vpn pitäisi kytkeä toisiinsa. Käyttötapauksiahan ovat:
  • Olet kotona ja  haluat päästä käsiksi sisältöön sijainnissa xyz. Kirjaudut pilvi-vpn:n kautta ja saat sisällön käsiisi ilman että koti-vpn on missään roolissa tässä.
  • Olet jossain muualla kuin kotireitittimen verkossa, ja haluat päästä omaan kotiverkkoosi. Kirjaudut koti-vpn-verkkoon turvallisesti reitittimen ansiosta.
  • Olet jossain muualla kuin kotireitittimen verkossa, ja haluat päästä käsiksi sisältöön sijainnissa xyz Suomen ulkopuolella. Kirjaudut pilvi-vpn-palveluun ja saat sisällön käsiisi ilman että tarvii käydä kotiverkossa.

 En vaan keksi mitään syytä miksi viimeisessä kohdassa joku haluaisi kirjautua ensin kotiverkon vpn-verkkoon ja sieltä sitten pilvipalvelun vpn-palveluun?

Kullervo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 875
    • Profiili
Vs: VPN mitä se on ja miten käyttää?
« Vastaus #29 : 26.04.17 - klo:20.46 »
Viimeisin ajatus minulla oli: on pieni kevyt laite (reititin tms.) jonka voisi ulkomaan matkalle lähtiessä pakata laukkuun, laittaa se siellä piuhalla kiinni asuinpaikan modeemiin ja tuon laitteen pitäisi pystyä kertomaan että olen edelleen kotimaassa (VPN?). Olkoonkin se sitten itse rakennettu tai jonkin palveluntarjoajan tarjoama keino, ei sen väliä kunhan on edullinen.
Minun on rehellisesti myönnettävä että kaikki ei ole oikein avautunut minulle, mutta opiskellaan.
Ajatuksia saa heittää!

Asuinpaikassa on televisio (HDMI) ja modeemi johon ethernet piuhalla kiinni.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: VPN mitä se on ja miten käyttää?
« Vastaus #30 : 26.04.17 - klo:23.18 »
Viimeisin ajatus minulla oli: on pieni kevyt laite (reititin tms.) jonka voisi ulkomaan matkalle lähtiessä pakata laukkuun, laittaa se siellä piuhalla kiinni asuinpaikan modeemiin ja tuon laitteen pitäisi pystyä kertomaan että olen edelleen kotimaassa (VPN?). Olkoonkin se sitten itse rakennettu tai jonkin palveluntarjoajan tarjoama keino, ei sen väliä kunhan on edullinen.
Minun on rehellisesti myönnettävä että kaikki ei ole oikein avautunut minulle, mutta opiskellaan.
Ajatuksia saa heittää!

Asuinpaikassa on televisio (HDMI) ja modeemi johon ethernet piuhalla kiinni.

No tuolla selvennyksellä näen mitä pitäää tarkentaa omassa kuvauksessani.

  • Käyttötapaus:
    • Ongelma: Olet kotona ja haluat päästä käsiksi Internet-sisältöön johon sinulla ei ole pääsyä sijaintisi takia.
    • Ratkaisu: Kirjaudut pilvi-VPN-palveluun ja valitset sijainnin jossa haluat näennäisesti olla, jolloin Internetin kannalta näyttää kuin et olisikaan kotona.
  • Käyttötapaus:
    • Ongelma: Olet jossain muualla kuin kotona ja haluat päästä kotikoneelle.
    • Ratkaisu: Kirjaudut kotona olevan reitittimen VPN-ominaisuuden avulla kotikoneellesi, jolloin Internetin kannalta näyttää kuin olisit kotona.
  • Käyttötapaus:
    • Ongelma: Olet jossain muualla kuin kotona ja haluat päästä käsiksi Internet-sisältöön johon sinulla ei ole pääsyä sijaintisi takia.
    • Ratkaisu: Kirjaudut pilvi-VPN-palveluun ja valitset sijainnin, jolloin Internetin kannalta näyttää kuin olisit valitussa sijainnissa.

Kaikissa vaihtoehdoissa "kotona" tarkoittaa sitä paikkaa jossa se sinun VPN-taitoinen reitittimesi sijaitsee. Jos olet Suomessa kotona, niin kyse on Suomen-kodista jos reititin on siellä. Jos olet jossain reissussa ja reititin on reissussa mukana, niin "kotona" on juuri siellä missä olet. Intenet näkee sinun oman reitittimesi sijainniksi sen minkä sinun laajakaistaoperaattorisi sille määrittelee, eikä reititinpurkki itse voi sitä sijaintia muuksi muuttaa.

Jos haluat että virtuaalinen sijaintisi on jokin muu paikka kuin se jossa sinä olet reittimesi kanssa, tarvitset palvelimen joka on fyysisesti jossain ihan muualla, siis siellä missä virtuaalisesti haluat olla. Pilvipalvelua tarjoavilla firmoilla on palvelimia siellä täällä pitkin maailmaa, ja sen ansiosta ne voivat tarjota pilvi-VPN-palveluita.

Jos haluat että ulkomailla ollessasi pääset Suomen sisältöön, sinulla pitää olla se VPN-taitoinen reititin Suomen-kodissasi valmiina kännissä. Jos se on sinulla reisussa mukana, se ei pysty sinulle taikomaan Suomen-sijaintia. Reitittimen VPN ei ole tarkoitettu siihen, että se tarjoaisi muita sijainteja, vaan VPN-ominaisuuden avulla pääset turvallisesti käsiksi kaikkiin kotiverkkosi laitteisiin.
« Viimeksi muokattu: 26.04.17 - klo:23.36 kirjoittanut AimoE »

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: VPN mitä se on ja miten käyttää?
« Vastaus #31 : 27.04.17 - klo:05.48 »
Viimeisin ajatus minulla oli: on pieni kevyt laite (reititin tms.) jonka voisi ulkomaan matkalle lähtiessä pakata laukkuun, laittaa se siellä piuhalla kiinni asuinpaikan modeemiin ja tuon laitteen pitäisi pystyä kertomaan että olen edelleen kotimaassa (VPN?). Olkoonkin se sitten itse rakennettu tai jonkin palveluntarjoajan tarjoama keino, ei sen väliä kunhan on edullinen.
Minun on rehellisesti myönnettävä että kaikki ei ole oikein avautunut minulle, mutta opiskellaan.
Ajatuksia saa heittää!

Asuinpaikassa on televisio (HDMI) ja modeemi johon ethernet piuhalla kiinni.

Minulla on joskus ollut pari erilaista tapausta joissa on uskoteltava "olevansa kotona".
a) Haluamaani palveluun oli sallittu http-yhteys vain listatuista oisoitteista
b) Samaan palveluun pääsi kirjautumaan ssh:lla vain listatuista osoitteista.

Ratkaisuni:
a) oli privoxy ja matkakoneeni käytti kotona olevaa konetta välimuistina. Hienosti toimi.
b) ssh-yhteys ensin kotikoneeseen josta login sitten em. palvelinfarmin koneisiin.

Ohikiitävän hetken olin miettinyt myös, josko tarvitsen/haluan vpn:n mutta nuo mainitut ratkaisut tuntuivat helpommilta.

Kullervo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 875
    • Profiili
Vs: VPN mitä se on ja miten käyttää?
« Vastaus #32 : 27.04.17 - klo:07.40 »
No tuolla selvennyksellä näen mitä pitäää tarkentaa omassa kuvauksessani.

  • Käyttötapaus:
    • Ongelma: Olet kotona ja haluat päästä käsiksi Internet-sisältöön johon sinulla ei ole pääsyä sijaintisi takia.
    • Ratkaisu: Kirjaudut pilvi-VPN-palveluun ja valitset sijainnin jossa haluat näennäisesti olla, jolloin Internetin kannalta näyttää kuin et olisikaan kotona.
  • Käyttötapaus:
    • Ongelma: Olet jossain muualla kuin kotona ja haluat päästä kotikoneelle.
    • Ratkaisu: Kirjaudut kotona olevan reitittimen VPN-ominaisuuden avulla kotikoneellesi, jolloin Internetin kannalta näyttää kuin olisit kotona.
  • Käyttötapaus:
    • Ongelma: Olet jossain muualla kuin kotona ja haluat päästä käsiksi Internet-sisältöön johon sinulla ei ole pääsyä sijaintisi takia.
    • Ratkaisu: Kirjaudut pilvi-VPN-palveluun ja valitset sijainnin, jolloin Internetin kannalta näyttää kuin olisit valitussa sijainnissa.

Kaikissa vaihtoehdoissa "kotona" tarkoittaa sitä paikkaa jossa se sinun VPN-taitoinen reitittimesi sijaitsee. Jos olet Suomessa kotona, niin kyse on Suomen-kodista jos reititin on siellä. Jos olet jossain reissussa ja reititin on reissussa mukana, niin "kotona" on juuri siellä missä olet. Intenet näkee sinun oman reitittimesi sijainniksi sen minkä sinun laajakaistaoperaattorisi sille määrittelee, eikä reititinpurkki itse voi sitä sijaintia muuksi muuttaa.

Jos haluat että virtuaalinen sijaintisi on jokin muu paikka kuin se jossa sinä olet reittimesi kanssa, tarvitset palvelimen joka on fyysisesti jossain ihan muualla, siis siellä missä virtuaalisesti haluat olla. Pilvipalvelua tarjoavilla firmoilla on palvelimia siellä täällä pitkin maailmaa, ja sen ansiosta ne voivat tarjota pilvi-VPN-palveluita.

Jos haluat että ulkomailla ollessasi pääset Suomen sisältöön, sinulla pitää olla se VPN-taitoinen reititin Suomen-kodissasi valmiina kännissä. Jos se on sinulla reisussa mukana, se ei pysty sinulle taikomaan Suomen-sijaintia. Reitittimen VPN ei ole tarkoitettu siihen, että se tarjoaisi muita sijainteja, vaan VPN-ominaisuuden avulla pääset turvallisesti käsiksi kaikkiin kotiverkkosi laitteisiin.
Aivan oikein. Nyt vahvistat sitä mitä itsekin olen ajatellut.
Nyt pitäisi löytää se edullinen käytännön ratkaisu.
Raspberry (hankittu ja tutstuminen käynnissä) vai reititin kaupasta?

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: VPN mitä se on ja miten käyttää?
« Vastaus #33 : 27.04.17 - klo:08.21 »
"Nyt pitäisi löytää se edullinen käytännön ratkaisu.
Raspberry (hankittu ja tutstuminen käynnissä) vai reititin kaupasta?"

Edullisiahan nuo ovat kaikki ilmaiset mitkä saa toimimaan olemassaolevassa raudassa.
Raspberry pystyy hoitamaan sekä proxyn että VPN:n, kumpaan sitten päädytkään.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: VPN mitä se on ja miten käyttää?
« Vastaus #34 : 27.04.17 - klo:09.07 »
Minulla on joskus ollut pari erilaista tapausta joissa on uskoteltava "olevansa kotona".
a) Haluamaani palveluun oli sallittu http-yhteys vain listatuista oisoitteista
b) Samaan palveluun pääsi kirjautumaan ssh:lla vain listatuista osoitteista.

Ratkaisuni:
a) oli privoxy ja matkakoneeni käytti kotona olevaa konetta välimuistina. Hienosti toimi.
b) ssh-yhteys ensin kotikoneeseen josta login sitten em. palvelinfarmin koneisiin.

Ohikiitävän hetken olin miettinyt myös, josko tarvitsen/haluan vpn:n mutta nuo mainitut ratkaisut tuntuivat helpommilta.
Aivan, pohdinkin että ei kai virtuaalisijainti kotona tarvi VPN-softaa välttämättä, mutta kun en osannut purkaa ajatusta auki, jätin sen pois. Tähän tarttis nyt muidenkin kertoa vaihtoehdoistaan, sitähän Kullervo oikeasti hakee että mikä toimii, eikä vastauksen tarvitse olla VPN.

Kullervo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 875
    • Profiili
Vs: VPN mitä se on ja miten käyttää?
« Vastaus #35 : 27.04.17 - klo:09.19 »
...sitähän Kullervo oikeasti hakee että mikä toimii, eikä vastauksen tarvitse olla VPN.

Aivan. Kunhan on "putki" suomeen jolla kiertää maarajoitteisten ohjelmien estot.

Pohdin josko raspi toisi ratkaisun tuohon "putki" hommaan ja yhdellä laitteella voisin myös katsella esim. yle-areenaa HDMI-piuhalla televisiosta.
Pystyykö rasperry pi 3 siihen edes välttävästi. Kokemus tabletista katsoen ei ole kehuttava.

Kullervo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 875
    • Profiili
Vs: VPN mitä se on ja miten käyttää?
« Vastaus #36 : 29.06.17 - klo:13.55 »
VPN-putki ja sen toiminta alkaa hahmottua.
Asensin tuon PiVPN  http://www.pivpn.io/  ja yllätyksekseni se toimii. Tosin ulkomailta en sitä ole testannut.
Nyt herää kysymys miten saan tiedostoselaimen (SFTP) ja ssh -yhteydet tuohon putkeen?
Tuolle PiVPN:lle avattiin portit modeemiin joita haluaisin hyödyntää, vai onnistuuko?

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: VPN mitä se on ja miten käyttää?
« Vastaus #37 : 22.11.18 - klo:11.49 »
NordVPN tarjouksessa tämän kuun ajan 37kk/ 94€

https://nordvpn.com/fi/advchina

Efraiminpoika

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: VPN mitä se on ja miten käyttää?
« Vastaus #38 : 24.11.18 - klo:14.53 »
Kotona, siis Suomessa,  jos haluaa käyttää siellä olevaa VPN-palvelinta esim. Raspberryssä, pitää olla julkinen IP-osoite, johon voi ottaa muualta yhteyttä. Jos kyseessä on vaihtuva IP-osoite, sen hetkinen  arvo tiedettävä. Omasta mielestäni, jos ei staattista julkista IP-osoitetta tulee kaikenlaista lisä säätämistä, jolloin halpa VPS (virtual private server) alkaa houkuttaa.  Jos halvan pitää olla Suomessa niin saksalainen Hetzner, jolta saa palvelimia myös Helsingistä (oikeasti Tuusulasta  :D), on ainoa tietämäni vaihtoehto. Jossain netissä kerrottiin, että PiVPN aennus onnistuisi mihin tahansa Debianiin, jolloin sen saisi asennettu Hetznerin halvimpaan Tuusulan virtuaalipalvelimeen. Palvelimissa tuntiveloitus, joten kokeilu, vaikka menisi pari päivää ei montaa kymmentä senttiä maksaisi, vaikka ei saisikaan toimimaan ;) Kunhan on aikaa pitää testata.

Lisäys: se onko Hetznerin palvelinten IP-osoite 'oikea suomalainen ip' vai Saksasta lainattu 'muka saksalainen IP' on myös testattava. Näitä käyttäjän sijainteja, kun tarkastetaan IP-osoitteen alkuperän pohjalta ja silloin Areenan kannalta olen ehkä Saksassa enkä Tuusulassa :-[

Vielä lisää: Google-haun pohjalta näyttää, että Tuusulassa oleva VPS:ni on Itämeren pohjassa, jos otetaan keskiarvo. Toisten mukaan IP on Suomessa, mutta toisten mukaan myönnetty Saksaan. Kyllä tämä pitää kun vaan ehtii ja muistaa testata ...
« Viimeksi muokattu: 24.11.18 - klo:15.31 kirjoittanut Efraiminpoika »
tietoliikenneinsinööri vm.1981
current title: senile design engineer (suom. eläkeläisäijä)
previously: senior design engineer
A. Hellaakoski: Tien kulkija tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.

Efraiminpoika

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: VPN mitä se on ja miten käyttää?
« Vastaus #39 : 29.11.18 - klo:13.55 »
Kotona, siis Suomessa,  jos haluaa käyttää siellä olevaa VPN-palvelinta esim. Raspberryssä, pitää olla julkinen IP-osoite, johon voi ottaa muualta yhteyttä. Jos kyseessä on vaihtuva IP-osoite, sen hetkinen  arvo tiedettävä. Omasta mielestäni, jos ei staattista julkista IP-osoitetta tulee kaikenlaista lisä säätämistä, jolloin halpa VPS (virtual private server) alkaa houkuttaa.  Jos halvan pitää olla Suomessa niin saksalainen Hetzner, jolta saa palvelimia myös Helsingistä (oikeasti Tuusulasta  :D), on ainoa tietämäni vaihtoehto. Jossain netissä kerrottiin, että PiVPN aennus onnistuisi mihin tahansa Debianiin, jolloin sen saisi asennettu Hetznerin halvimpaan Tuusulan virtuaalipalvelimeen. Palvelimissa tuntiveloitus, joten kokeilu, vaikka menisi pari päivää ei montaa kymmentä senttiä maksaisi, vaikka ei saisikaan toimimaan ;) Kunhan on aikaa pitää testata.

Lisäys: se onko Hetznerin palvelinten IP-osoite 'oikea suomalainen ip' vai Saksasta lainattu 'muka saksalainen IP' on myös testattava. Näitä käyttäjän sijainteja, kun tarkastetaan IP-osoitteen alkuperän pohjalta ja silloin Areenan kannalta olen ehkä Saksassa enkä Tuusulassa :-[

Vielä lisää: Google-haun pohjalta näyttää, että Tuusulassa oleva VPS:ni on Itämeren pohjassa, jos otetaan keskiarvo. Toisten mukaan IP on Suomessa, mutta toisten mukaan myönnetty Saksaan. Kyllä tämä pitää kun vaan ehtii ja muistaa testata ...
Kyllä PiVPN asensi OpenVPN-palvelimen Debian 9:lle Hetznerin palvelimelle Tuusulassa. Tätä kirjoitan ko. palvelimen, hinta 3.09€/kk, kautta. Palvelimen asennus pari minuuttia. Ubuntu-asiakkaan kanssa hieman ihmettelyä, kun ei ollut OpenVPN:ää ennen asentanut ja käyttänyt.
Palvelimen mittarissa kulut asennuksen alusta tähän 0,03€
Ylen Areenan mielestä en ole Suomessa,  joten vain Suomessa näkyvät ohjelmat eivät valitettavasti näy Tuusulan kautta, vaikka whatsmyipaddress.com:n mukaan olen Suomessa Hetznerin IP-osoitteessa
Mutta kohta on Androidini ja kaikki muutkin laitteeni verkossa Tuusulassa, kun saan niihin OpenVPN:n asennettua.
 
tietoliikenneinsinööri vm.1981
current title: senile design engineer (suom. eläkeläisäijä)
previously: senior design engineer
A. Hellaakoski: Tien kulkija tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.