Kirjoittaja Aihe: Tiedostojen palautus (RATKAISTU)  (Luettu 38410 kertaa)

arise

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Vs: Tiedostojen palautus
« Vastaus #100 : 15.08.16 - klo:13.13 »
Itsellä sama hämmästely, useampi ajo tehty ja löytää erilaisia tiedostoja joka kerta.

Onko tästä pääteltävissä, että jos laitan Photorecin uudestaan pyörii, se voi löytää "parempia" tiedostoja?

Sen ainakin huomasin, että lisättyäni hakuun myös zip-tiedostot löytyi joitakin kuvia mitä ei aiemmin löytänyt. En ymmärrä tuota logiikkaa. Eikä löydy mitään oleellisia tiedostoja, ainoastaan selaimen välimuistista jotain ja muuta sellaista. Täytynee luovuttaa ellei jollakin ole kotain vinkkiä.

b3organ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Tiedostojen palautus
« Vastaus #101 : 15.08.16 - klo:14.04 »
Ja tosiaan mulla Photorec löytää jotenkin appeni tiedostoja vaikka niitä on koneellani ollut vain ulkoisen aseman puolesta ja taatusti sellaisia joita ei oo edes avattu koneellani.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16251
    • Profiili
Vs: Tiedostojen palautus
« Vastaus #102 : 15.08.16 - klo:16.40 »
Ja tosiaan mulla Photorec löytää jotenkin appeni tiedostoja vaikka niitä on koneellani ollut vain ulkoisen aseman puolesta ja taatusti sellaisia joita ei oo edes avattu koneellani.

Ei se kuitenkaan niitä tiedostoja tyhjästä loihdi, vaan kyllähän ne jollain levyllä sijaitsevat. Foorumin yli vain on vaikea tutkia asiaa tarkemmin.

b3organ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Tiedostojen palautus
« Vastaus #103 : 15.08.16 - klo:18.58 »
Totta. Vaikuttaa tosin että koneeni on "saastunut" appeni ulkoisesta levystä.

Sitä mietin myös että saisiko Photorecciä konffattua siten, että jos filussa lukee vaikka kari (appenii nimi), ei sitä palautettaisi.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16251
    • Profiili
Vs: Tiedostojen palautus
« Vastaus #104 : 15.08.16 - klo:22.17 »
Eiköhän ne kannata kaikki palauttaa ja suodatella sitten jälkeenpäin.

b3organ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Tiedostojen palautus
« Vastaus #105 : 16.08.16 - klo:08.46 »
No niin oon toiminut, mut turhauttavaa kun joutuu vaikka 95% poistamaan..  Ja mä en saa esikatselussa näkymään kun .pdf:t. Openoffice-jutut pitää avata.

b3organ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Tiedostojen palautus
« Vastaus #106 : 17.08.16 - klo:12.10 »
kx:n idea tais olla levyjen uudelleenosiointi + systeemin asennus. En vain tiedä uskaltaako tuohon Photoreciin luottaa. Oon saanut 2-13 kansioo pelastettua tiedostoja. Milloin vois lopettaa?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16251
    • Profiili
Vs: Tiedostojen palautus
« Vastaus #107 : 17.08.16 - klo:18.41 »
kx:n idea tais olla levyjen uudelleenosiointi + systeemin asennus. En vain tiedä uskaltaako tuohon Photoreciin luottaa. Oon saanut 2-13 kansioo pelastettua tiedostoja. Milloin vois lopettaa?

Oletko käynyt ne tiedostot läpi ja katsonut, että kaikki tarvittava on löytynyt?

b3organ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Tiedostojen palautus
« Vastaus #108 : 17.08.16 - klo:20.35 »
Se on just se ongelma. Kun ehkä 95% on "turhaa" ja ns. omia juttuja ei löydy. Palautuneet tiedostot ovat niitä appeni luomuksia.

b3organ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Tiedostojen palautus
« Vastaus #109 : 21.08.16 - klo:11.13 »
Ja Photorec kikkailee. Laitoin taas yöksi sen töihin ja herättyä oli 4h jäljellä. Nyt jotain 50h.

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Vs: Tiedostojen palautus
« Vastaus #110 : 22.08.16 - klo:10.03 »
Eikös tuo Photorec työskentele "lohko" kerrallaan, joten aina uuden lohkon tavattuaan se vasta tietää, paljonko sen lohkon kanssa kuluu aikaa. Ja seuraava tuntematon lohko on vielä täysi kysymysmerkki sille Photorecille. Luulisin, että noin se toimii?

Mutta kun uudelleen asentelee, niin kannattaahan se 1 TB jakaa pienempiin osioihin. Vaikka 4 eri osiota ja systeemille omansa 25 Gb. Omille tiedoille, datalle ja dokuille ihan oma osionsa, esim 100 Gb, jonne aina talletus ja sen järjestelmänä ntfs, jolloin windowsikin pystyy lukemaan sitä tietoa. Loput 850 Gb jää sitten käyttämättömiksi. Omaan ubuntun kotihakemistoon en itse talleta mitään, koska siitä ne ongelmat alkaa, kun pitää uusia tai päivittää ubuntu-järjestelmä ja seassa on omia "tärkeitä" tiedostoja.
« Viimeksi muokattu: 22.08.16 - klo:10.12 kirjoittanut kx »
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

b3organ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Tiedostojen palautus
« Vastaus #111 : 22.08.16 - klo:14.55 »
Nyt on siis yksi 500GB:n melko nopea levy. Vaimo tykkää käyttää nitä oletuskansiota. Saako systeemiä jotenkin konffattua siten, että oletuskansiot ois eri osiolla?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Tiedostojen palautus
« Vastaus #112 : 22.08.16 - klo:16.09 »
Nyt on siis yksi 500GB:n melko nopea levy. Vaimo tykkää käyttää nitä oletuskansiota. Saako systeemiä jotenkin konffattua siten, että oletuskansiot ois eri osiolla?

Toki, korvaamalla ne symbolisilla linkeillä haluttuihin hakemistoihin. Se on aika tyypillistä, jos käyttöjärjestelmä ja kotihakemisto ovat SSD:llä, mutta tietyt tilarohmut datat halutaan perinteiselle kiintolevylle.
https://linux.fi/wiki/Symbolinen_linkki
« Viimeksi muokattu: 22.08.16 - klo:16.11 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Vs: Tiedostojen palautus
« Vastaus #113 : 22.08.16 - klo:16.31 »
Kun itse tallennan esim Libreofficen doc-tiedoston, niin teen sen "tallenna nimellä" valinnalla. Tällöin avautuu ikkuna, jossa pääsee valitsemaan oman osionsa, johon tallettaa. Jos vielä tekee ne uudet osiot nimillä "rouva" ja "herra", niin jatkossa kummallakin on omat tiedot omissa osioissaan. Ja vastuukysymys niistä talletuksista on selvä. :)
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

b3organ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Tiedostojen palautus
« Vastaus #114 : 27.08.16 - klo:11.23 »
Tota, sovitaaan että laitan sen 500 gb:n aseman uusiksi. Mites se kannattaa osioida? Tarvitaanko nykyään swap-osiota?

b3organ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Tiedostojen palautus
« Vastaus #115 : 28.08.16 - klo:10.48 »
Jos teen tyyliin 400GB:n osion (NTFS) ja loput n. 100GB annan käyttikselle. Teen luultavasti 2 käyttäjää (minä+vaimo ja lapset). Saanko jotenkin helposti konffattua, et vaimo+lapset tallentaessaan jotain, käyttävät isoa osiota? Juuriko noilla symb. linkeillä?

E: Niin, en siis tunne tapaa. Onko tuo järkevin? Eikö se poistu järjestelmän uudelleenasennuksessa?
« Viimeksi muokattu: 28.08.16 - klo:10.52 kirjoittanut b3organ »

b3organ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Tiedostojen palautus
« Vastaus #116 : 29.08.16 - klo:15.11 »
Saako noilla sym. linkeillä tosiaan siten, et aikuisten+lasten jutut päätyis samaan paikkaan?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Tiedostojen palautus
« Vastaus #117 : 29.08.16 - klo:16.08 »
Jos teen tyyliin 400GB:n osion (NTFS) ja loput n. 100GB annan käyttikselle. Teen luultavasti 2 käyttäjää (minä+vaimo ja lapset). Saanko jotenkin helposti konffattua, et vaimo+lapset tallentaessaan jotain, käyttävät isoa osiota? Juuriko noilla symb. linkeillä?

E: Niin, en siis tunne tapaa. Onko tuo järkevin? Eikö se poistu järjestelmän uudelleenasennuksessa?

NTFS-osiota ei kannata käyttää kotihakemistolle, joten symboliset linkit Asiakirjat, Kuvat jne. hakemistoista sinne lienee paras vaihtoehto. Tällöin tallentaessa pitää vain muistaa tallentaa yhteen noista hakemistoista. Tietenkin aina voi päättää erikseen tallentaa sinne, kunhan muistaa mistä kyseinen osio löytyy. Linkit voivat hävitä uudelleenasennuksessa ainakin, jos päädyt alustamaan osion, jolla kotihakemistot sijaitsevat. Tiedostot eivät häviä ellet alusta tuota isoa osiota. Jos tuo olisi jokin Linuxin tiedostojärjestelmä (ext4, xfs, btrfs tjms.), niin voisit määrittää tuon toisen käyttäjän kotihakemiston sinne.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

b3organ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Tiedostojen palautus
« Vastaus #118 : 29.08.16 - klo:16.30 »
Jos sun koneessa ollsi 500 GB -levy, niin kuinka toimisit? Miten alustaisit itse?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16251
    • Profiili
Vs: Tiedostojen palautus
« Vastaus #119 : 29.08.16 - klo:16.36 »
Jos sun koneessa ollsi 500 GB -levy, niin kuinka toimisit? Miten alustaisit itse?

20 Gt juuri, 8 Gt swap, loput /home

Vaihtoehtoisesti:
50 Gt juuri mukaanlukien /home, 8 Gt swap, loput /data (tai mihin haluatkaan sen liittää) ja linkit sinne käyttäjien kotihakemistoista tarkoituksen mukaisesti.
Tässä siis oletuksena, että suurin osa käyttäjien datatiedostoista päätyy tuonne /data-osiolle.

Swap ei ole välttämätön, jos koneessa on riittävästi muistia suhteessa käyttöön. Itselleni riittäisi normikäytössä n. 12 gigaa, mutta joku voi pärjätä hyvin 8 Gt:lla ilman swappia. Tarvittaessa swappitiedoston voi luoda jälkeenpäin jollekin osiolle.