Kirjoittaja Aihe: Ubuntun siivous  (Luettu 5625 kertaa)

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Ubuntun siivous
« : 02.08.16 - klo:13.46 »
Vanhan Vistan puhdistin CCleaner nimisellä ohjelmalla. Löytyi 1,5 Gt edestä roskaa kuten ikivanhoja IE-temp -tiedostoja, vaikka olin Explorerin poistanut jo 5 vuotta sitten käytöstä. Muutakin vastaavaa löytyi.

Ubuntussa olen käyttänyt Tweak-ohjelmaa, jolla on tarpeettomia tiedostoja saanut poistettua. Kertyykö myös Ubuntuun vastaavanlaisia Temp-tiedostoja nettiselailun aikana satoja tuhansia rivejä? Poistuvatko ne Tweakilla vai tarvitaanko muuta?
Jos kertyy, niin kuinka ne saa puhdistettua? Miten saan selville jo kertyneen roskamoskan.
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Vs: Ubuntun siivous
« Vastaus #2 : 02.08.16 - klo:16.44 »
Ok, kiitos. Tuo BleachBit näyttää löytävän putsattavaa vielä Tweak-käsittelyn jälkeen. Mutta ilmeisesti kannattaa
olla tarkkana, ettei puhdista sillä mitään tarpeellista pois. Pitää jatkaa sen käyttöä aina silloin tällöin.
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Ubuntun siivous
« Vastaus #3 : 14.08.16 - klo:21.21 »
Ei Linux-systeemissä paljoa siivoamista ole. Kotihakemistoon se suurin roskamäärä kertyy. /tmp ja vastaavat putsataan automaattisesti. Logrotate putsaa lokitiedostot. Itse en asenna jokaista uutta kerneliä. Kernelin asennuksen jälkeen poistan yhden vanhan. sudo apt-get autoremove && apt-get clean riittää pitkälle.

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Vs: Ubuntun siivous
« Vastaus #4 : 15.08.16 - klo:17.46 »
Kun tein muutaman harjoittelupäivityksen 14.04-->16.04 LTS:ään ja ajoin sen jälkeen autoremove/autoclean komennot, niin siitä huolimatta Ubuntu Tweak löysi kummassakin tapauksessa 2700 ja 2065 poistettanaa apt-välimuistista. Poistettava muisti oli kooltaan 1,3...1,5 Gt. Luulisi tuon jotenkin jossain tilanteessa haittaavan, jos itse Ubuntu vie vain 6...7 Gt. Mitä dataa tuo poistettava sitten lienee ollut. Itse epäilen sen olleen tarpeettomaksi tulleita ohjelmapätkiä, joita nuo autoremove tai autoclean komennot ei jostain syystä kyseisestä paikasta poista.
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16247
    • Profiili
Vs: Ubuntun siivous
« Vastaus #5 : 15.08.16 - klo:17.56 »
Kun tein muutaman harjoittelupäivityksen 14.04-->16.04 LTS:ään ja ajoin sen jälkeen autoremove/autoclean komennot, niin siitä huolimatta Ubuntu Tweak löysi kummassakin tapauksessa 2700 ja 2065 poistettanaa apt-välimuistista. Poistettava muisti oli kooltaan 1,3...1,5 Gt. Luulisi tuon jotenkin jossain tilanteessa haittaavan, jos itse Ubuntu vie vain 6...7 Gt. Mitä dataa tuo poistettava sitten lienee ollut. Itse epäilen sen olleen tarpeettomaksi tulleita ohjelmapätkiä, joita nuo autoremove tai autoclean komennot ei jostain syystä kyseisestä paikasta poista.

apt-get autoremove poistaa järjestelmästä sellaiset paketit, jotka ovat jossain vaiheessa asentuneet automaattisesti jonkun toisen paketin riippuvuutena, mutta joita ei enää tarvita riippuvuuksien tyydyttämiseen. Eli jos asennat vaikka jonkun KDE-ohjelman perus-Ubuntuun, mukana tulee todennäköisesti kymmeniä muita paketteja riippuvuuksina. Kun myöhemmin poistat kyseisen ohjelman, muut paketit jäävät vielä järjestelmään, mutta autoremove poistaa ne, jos mikään manuaalisesti asennettu paketti ei enää tarvitse niitä.

apt-get autoclean poistaa /var/cache/apt/archives -hakemistoon tallennettuja deb-tiedostoja, jotka eivät enää ole saatavilla repositorioista. Ideana on pitää välimuisti kurissa pitkällä aikavälillä.

apt-get clean poistaa kaikki /var/cache/apt/archives -hakemistoon tallennetut deb-tiedostot. Ubuntu Tweak teki tämän operaation.

repalus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 206
    • Profiili
Vs: Ubuntun siivous
« Vastaus #6 : 15.08.16 - klo:19.27 »
no onkos tuo putsaaminen tarpeellista ubuntussa ja linuxissa.mulla kun oli sellanen käsitys että näitä ei tarvii nuohota koko ajan niikun vinukkaa.no mites on

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2951
    • Profiili
Vs: Ubuntun siivous
« Vastaus #7 : 15.08.16 - klo:21.43 »
no onkos tuo putsaaminen tarpeellista ubuntussa ja linuxissa.mulla kun oli sellanen käsitys että näitä ei tarvii nuohota koko ajan niikun vinukkaa.no mites on

Jos ei ole tarkka levynkulutuksesta, niin silloin ei tartte nuohota koko ajan. Itselleni olen asettanut riittäväksi nuohoukseksi joka LTS:n välin, jolloin asennan *ubuntun ns. puhtaalta pöydältä. Tosin sitäkään ei välttämättä tartte, mutta se on kohtuullinen aikaväli, jolloin viitsii sen tehdä.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16247
    • Profiili
Vs: Ubuntun siivous
« Vastaus #8 : 15.08.16 - klo:22.24 »
no onkos tuo putsaaminen tarpeellista ubuntussa ja linuxissa.mulla kun oli sellanen käsitys että näitä ei tarvii nuohota koko ajan niikun vinukkaa.no mites on

Nuo deb-tiedostot vievät pitkään käytetyssä järjestelmässä ehkä pari gigaa tilaa. Jos se ahdistaa, tuon cleanin voi ajoittain tehdä. Tyypillisesti Ubuntu-asennus käyttää 8 - 15 Gt levytilaa, eikä juuri kasva isommaksi ajan myötä, ellei käyttäjä itse asentele järjestelmään suurta määrää ohjelmia. Käyttäjän kotihakemistoon voi kertyä jonkin verran roskaa mm. selainten välimuisteihin. Käyttöjärjestelmän ja perusohjelmien levynkäytössä puhutaan kuitenkin n. viidesosasta verrattuna normaaliin Windows-asennukseen.
« Viimeksi muokattu: 15.08.16 - klo:22.27 kirjoittanut nm »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Ubuntun siivous
« Vastaus #9 : 16.08.16 - klo:21.48 »
no onkos tuo putsaaminen tarpeellista ubuntussa ja linuxissa.mulla kun oli sellanen käsitys että näitä ei tarvii nuohota koko ajan niikun vinukkaa.no mites on

Itse putsaan lähinnä silloin jos haluan ottaa koko systeemistä varmuuskopion. Jos ei ole "huonosti" käyttäytyvää ohjelmaa joka täyttää levyä ei
tarvetta putsaamiseen ole. Itse en pelaa ja harvoin asennan mitään paketinhallinnan ulkopuolelta. Jos asentaa jotain paketinhallinnan ulkopuolelta,
niin on hyvä pitää kirjanpitoa siitä. Isohkon ohjelman käännös voi viedä tilaa useita gigoja. Vaikka itse kerneli on suhteellisen pieni, niin sen kääntämiseen
tarvittava tila on moninkertainen.

repalus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 206
    • Profiili
Vs: Ubuntun siivous
« Vastaus #10 : 17.08.16 - klo:11.06 »
 vaikuttaakos  noi mahdollisesti putsattavat pari gigaa toimintaan mitenkään.kun esimerkiksi windoussi ainakin jossei sitä nuohoo yhtenään niin hidastuu huomattavasti.tässä mä en ainakaan ole huomannu merkittävää hidastusta

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16247
    • Profiili
Vs: Ubuntun siivous
« Vastaus #11 : 17.08.16 - klo:11.18 »
vaikuttaakos  noi mahdollisesti putsattavat pari gigaa toimintaan mitenkään.

Apt-välimuistin deb-tiedostot eivät hidasta järjestelmää millään tavalla.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Ubuntun siivous
« Vastaus #12 : 17.08.16 - klo:16.04 »
vaikuttaakos  noi mahdollisesti putsattavat pari gigaa toimintaan mitenkään.
Apt-välimuistin deb-tiedostot eivät hidasta järjestelmää millään tavalla.
Paitsi, jos osio on kovin täynnä.