Olen juuri ostanut otsikon mukaisen uuden läppärin. Mukana Wintoosa 10, joka on tarkoitus ainakin toistaiseksi pitää varalla. Haluan asentaa Ubuntu 16.04 LTSn rinnalle USB-tikulta. Ongelma on melko pitkälle vastaava kuin tässä kysymyksessä:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=49001.msg375610#msg375610Sain tuon perusteella osittaisen ratkaisun, tai ainakin suunnitelman jota aion yrittää riskillä... Varalta kysyn vielä lisätietoa osioista joista uskaltaisin ottaa tilaa Ubuntulle. Ja olen valitettavasti edelleen täysin ummikko, joka vaan käyttää Ubuntua päivittäiseen toimintaan ilman sen syvällisempää tietoa toiminnasta:
1) Asennuksen osiointitaulu näyttää liitteiden mukaisilta nyt kun olen hieman nipistänyt tilaa Windowsilta. Tuo "kelvoton" osio varmaankin vapautuu kun poistan osion sda3? En tiedä mitä sda3 sisältää, mutta toivottavasti vain jotain Lenovon turhaa sälää? Onko tietoa tai valistuneita arvauksia?
2) Entäpä mitähän mahtaa olla osiolla sdb? Se ei kai ole primääriosio, mutta onko siitä mahdollista ottaa lisätilaa, jos se ei ole jotain tarpeellista? Suhteessa siellä on paljon tilaa käytössä. Vai kuuluuko se tuohon osioon sda4? Miten tuo osiotaulu pitää lukea? Nyt juuri ei ole sopivaa keinoa ottaa levystä varmuuskopiotakaan...
Lopuksi turhaa selittelyä, mutta joku varmaan ihmettelee miksi ihmeessä meinaan antaa windowsin kuitenkin viedä lähes koko levyn. Käytän Windowsia vain kun jotain sovellusta ei löydy, esim. musiikin lataamiseen mp3-soittimeen/puhelimeen tms. No, olen aloittamassa uudet opiskelut, ja en vielä tiedä voiko Windowsia tarvita johonkin opinnoissa pakolliseen toimintaan... Siis toistaiseksi en uskalla Windowsista luopua, vaikka mieli tekisi. Edellinen kone näyttää tekevän kuolemaa. Ei toimi sekuntiakaan ilman verkkovirtaa, ja piuhan päässä ollessa ilmoitettu akun varaus pienenee koko ajan, ollen jo 30% tuntumassa. Se ei siis välttämättä ole mahdollinen varakone Windowsille. Muita toimivia koneitakaan ei ole.