Kirjoittaja Aihe: Kuvien uudelleennimeäminen ? [ratkaistu]  (Luettu 5039 kertaa)

tjka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 144
    • Profiili
Kuvien uudelleennimeäminen ? [ratkaistu]
« : 03.07.16 - klo:21.08 »
Hei,

Miten saisin (scriptillä??) nimettyä uudelleen lomakuvat siten että nimi vastaisi aikajärjestystä?
Kamera kun aloitti kesken loman kuvanumeroinnin alusta...

IMG_9857.JPG --> IMG_9999.JPG
IMG_0001.JPG --> IMG_0347.JPG

-tjka-
« Viimeksi muokattu: 07.07.16 - klo:21.48 kirjoittanut tjka »

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Vs: Kuvien uudelleennimeäminen ?
« Vastaus #1 : 03.07.16 - klo:21.17 »
mv:llähän noita tiedostonnimiä voi vaihtaa, mutta en oikein ymmärrä, mitä ajat takaa noista esimerkeistäsi.

Päätteellä nuo kaksi menee seuraavasti, mutta tuskin sitä tarkoitit.
Koodia: [Valitse]
mv IMG_9857.JPG IMG_9999.JPG
mv IMG_0001.JPG IMG_0347.JPG

Noinhan ne menee, mutta ilmeisesti tarkoitit jotakin älykkäämpää ratkaisua.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Kuvien uudelleennimeäminen ?
« Vastaus #2 : 03.07.16 - klo:22.43 »
Itse suosin tiedostojen nimeämistä kuvauspäivän ja kellonajan mukaan; esimerkiksi tyyliin 2016-07-03--22-00-05.jpg

Onnistuu vaikkapa jhead-ohjelmalla:

Koodia: [Valitse]
jhead -n%Y-%m-%d--%H-%M-%S *.JPG
Kuvat kannattaa kopioida nimeämistä varten johonkin väliaikaiseen kansioon. Näissä operaatioissa on aina pieni riski, että jotain menee peruuttamattomasti pieleen.
« Viimeksi muokattu: 03.07.16 - klo:22.45 kirjoittanut nm »

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 774
    • Profiili
Vs: Kuvien uudelleennimeäminen ?
« Vastaus #3 : 07.07.16 - klo:02.18 »
Onnistuu vaikkapa jhead-ohjelmalla:

Ääni tälle. Olen käyttänyt myös itse juuri tätä jhead-ohjelmaa. Erinomainen softa. Kiitos siitä!
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

hillo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Vs: Kuvien uudelleennimeäminen ?
« Vastaus #4 : 07.07.16 - klo:08.47 »
Olen numeroinut kuvia uudelleen bulk-renamerilla (Mint/xfce). Siinä on graafinen käyttöliittymä, jossa näkee tuloksen etukäteen.

tjka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 144
    • Profiili
Vs: Kuvien uudelleennimeäminen ?
« Vastaus #5 : 07.07.16 - klo:21.48 »
Kiitän nm !

Jhead esimerkki toimi hienosti. Sillä sain myös kännykällä (uusi Huawei P9, suosittelen) otetut lomakuvat järkkärin kuvien seuraksi aikajärjestykseen.
Kuvia oli yhteensä 1273...  :o

-tjka-

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Kuvien uudelleennimeäminen ? [ratkaistu]
« Vastaus #6 : 07.07.16 - klo:22.03 »
Yksinkertaisin tapa lienee vaikka Dolphin. Merkkaa kuvat ja painaa F2. Jotenkin pidän
tuosta numerojärjestyksestä. Kansiot nimeän paikan ja pvm mukaan. Jos tiedostossa
erikoismerkkejä tai nimi on pitkä, niin ei ehkä siirry tikulle tai TV ei näytä ym..

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Kuvien uudelleennimeäminen ? [ratkaistu]
« Vastaus #7 : 07.07.16 - klo:22.45 »
Yksinkertaisin tapa lienee vaikka Dolphin. Merkkaa kuvat ja painaa F2. Jotenkin pidän
tuosta numerojärjestyksestä. Kansiot nimeän paikan ja pvm mukaan.

Päivämäärä+aika -käytännössä on mm. se etu, että kuvatiedostoja voi vapaasti järjestellä ja siirrellä kansioiden välillä rikkomatta järjestystä.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Kuvien uudelleennimeäminen ? [ratkaistu]
« Vastaus #8 : 08.07.16 - klo:10.59 »
Yksinkertaisin tapa lienee vaikka Dolphin. Merkkaa kuvat ja painaa F2. Jotenkin pidän
tuosta numerojärjestyksestä. Kansiot nimeän paikan ja pvm mukaan.

Päivämäärä+aika -käytännössä on mm. se etu, että kuvatiedostoja voi vapaasti järjestellä ja siirrellä kansioiden välillä rikkomatta järjestystä.
Jokaisella on tapansa. Kameran laskuri pyörähtää ympäri 10 000 kohdalla. Mikään ei estä jatkamasta numerointia senkin jälkeen. Jos mulla
kuva maisema_22555.jpg locate löytää alkuperäisen raw-kuvan äkkiä. Kun kamera pystyy ottamaan useita kuvia sekunnissa kellonaika,
pitää olla melko pitkä. DigiKam ja muut osaavat järjestää kuvia monella tavalla. Itse käytän värejä & pisteytystä. Keltainen editoitu jotenkin. vihreä jpg
tehty. Käytännössä usein valitaan kuvat vihreä & >*** ja tuupataan ne raw-kuvista tikulle. Kuvat vievät paljon tilaa. Kohta se tilanne, että osa saa lähteä
pöytäkoneelta ja olla vain ulkoisella.  Isoja jpg tai tiff kuvia en paljoa säilytä. Tieto siitä, miten se on tehty riittää.