Minusta siitä ei ole kauaakaan, kun vapaita 3D-kiihdytyksen tarjoavia näytönohjainajureita oli suunnilleen joillekin Raden 7xxx- 8500- ja 9200 -korteille ja joillekin Intelin piirisarjoille. Näitä ei kovinkaan monella Linux -käyttäjällä ollut saatavilla, joten suljettuihin ajureihin esim. minä itse jouduin turvautumaan mielestäni liian usein.
Nyt, kun hankin uuden tietokoneen, oli tarkoituksenani laittaa emolevyksi Intelin 945G -piirisarjalla varustettu malli, jossa olevaan integroituun GMA 950 -näytönohjaimeen olisi Xorg 7.1:ssa vapaat ajurit. Tällä piirisarjalla tuli kuitenkin yhteensopivuusongelmia prosessorin kanssa, joten liikkeen suosituksen mukaan vaihdoin emolevyn mallia sen verran, että näytönohjainta siitä ei enää löytynyt. Näytönohjaimeksi laitoin sitten Raden X300:n, koska Ubuntun 6.10 -versiossa kuului siihenkin olevan jonkinlainen tuki olemassa.
Kun kotona käynnistelin sitten koneessa Ubuntu Dapperia ensi kertaa livecd:ltä, oli aika positiivinen yllätys se, että 3D-kiihdytys toimi siinä suoraan. Nopeus ei todellakaan ole pelikäytössä ollenkaan sitä, mitä se ATin virallisella ajurilla olisi, mutta toimivuus on riittävä ja ajuri ei esimerkiksi ole nyt muutaman päivän lähes jatkuvan käytön jäljiltä kaatunut kertaakaan. Ajurin toimintakuntoon saattaminen ei siis vaatinut minulta mitään livecd:n käynnistysta monimutkaisempaa. Ja tämä tuki löytyi siis jo Dapperissa, joten Edgyssa ajuria on varmaan kehitetty edelleen parempaan suuntaan.
Noita R300 -sukupolven Radeoneita on aika paljon liikenteessä, joten minusta näyttäisi, että pian ainakin huomattava osa Ubuntun käyttäjistä saisi suoraan ensimmäisestä käynnistyksestä lähtien toimivan, vapaan ajurin näytönohjaimelleen. Suorituskyky tosin jää tietenkin kauas virallisesta ajurista, mutta se olisi silti suurelle osalle käyttäjistä riittävän hyvä. Lisäksi tämä mahdollistaa esimerksiksi AIGLX- systeemin aktivoimisen oletuksena niillä järjestelmillä, joita ajuri tukee.
Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia? Jos tilanne saadaan muidenkin korttien osalta vastaavaksi kuin minun tapauksessani, eikö se olisi varsin loistava asia? Millä kaikilla laitteilla olette saaneet kiihdytyksen toimimaan ilman suljettua ajuria?
Onhan tämä toki vähän tämmöistä vapaaohjelma-hehkutusta, mutta minusta varsinkin itse käyttöjärjestelmän ytimessä on ikävä käyttää suljettuja osia. Tämä minun Radeonini toimii niin hyvin, että vähän rikkaampana ostaisin samantien vaikka toisen.