Kirjoittaja Aihe: Mistä löytäisi Windows 7-levykkeen ?  (Luettu 10719 kertaa)

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Mistä löytäisi Windows 7-levykkeen ?
« : 01.06.16 - klo:18.59 »
Naapurilla päivittyi kone tahtomattaan kympiksi, ja nyt kone kaipaa Windows 7-levyä, jostain syystä.

Itse en sellaista omista, ja enkä tiedä mistä sellaisen voisi ladata (laillisesti).

Lupasin katsoa, josko siihen saisi Lubuntun, mutta ensin pitäisi saada tiedot talteen. Lupasin, että se on helppokäyttöinen.

En tiedä onko kyseessä UEFI-kone. Jos kyseessä on UEFI, niin mitenkä onnistuu tikulta boottaaminen. Lisäksi murheenkryyninä on joku halpa Canonin mustesuihkutulostin.

Miten siis pitäisi huomiseen varautua ?

Jos laillinen Win iso-tiedosto löytyy, niin voin kyllä polttaa sen omalla koneellanikin.

Edit - ja kyseessä ei siis ole piraatti-windows.
« Viimeksi muokattu: 01.06.16 - klo:19.00 kirjoittanut kamara »

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Mistä löytäisi Windows 7-levykkeen ?
« Vastaus #1 : 01.06.16 - klo:19.02 »
https://www.microsoft.com/fi-fi/software-download/windows7

Asennus toki vaatii voimassa olevan lisenssin numeron. Toivottavasti se on otettu talteen ennen 10-päivitystä; 10-lisenssillä on eri numero, vaikka päivittyykin issekseen.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Tämä arpa ei voita. :(
« Vastaus #2 : 01.06.16 - klo:19.33 »
Ainakaan omalla Win7-koneen lisenssillä ei saa ladatuksi Win7-ää.

Liitteenä herja.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Tämä arpa ei voita. :(
« Vastaus #3 : 01.06.16 - klo:19.44 »
Ainakaan omalla Win7-koneen lisenssillä ei saa ladatuksi Win7-ää.

Jep ei myöskään minun. Johtuen siitä että lisenssi on esiasennetun Windowsin ts. laitevalmistajan tukeman.

Lainaus
Yleisimpiä ongelmia aiheuttavat tuoteavaimet, joita sivusto ei tällä hetkellä tue. Näitä ovat esimerkiksi päivitysavaimet, MSDN-avaimet, esiasennettujen tietovälineiden tuoteavaimet ja Enterprise-version avain. MSDN-tuotteiden ja Enterprise-version tapauksessa voit siirtyä MSDN-portaaliin tai volyymikäyttöoikeuksien palvelukeskukseen. Tämän sivuston työkalut eivät tällä hetkellä tue päivityksiä ja esiasennettuja tietovälineitä.
https://www.microsoft.com/fi-fi/software-download/faq

Toinen asia on sitten se miksi paluuyritys 10 -> 7 vaatii levyä kun 10-päivitys kyllä tallentaa vanhan version kiintolevylle.
Kannattaa varmaan tutkia vaatiiko se tosiaan pakosti sitä 7-levyä palautukseen.

edit: jaa, ehkä ei ollutkaan kyse palautuksesta vaan jostain muusta. No olkoon höpinät noin kuin on. :)
« Viimeksi muokattu: 01.06.16 - klo:19.47 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Tämä arpa ei voita. :(
« Vastaus #4 : 01.06.16 - klo:19.56 »
Ainakaan omalla Win7-koneen lisenssillä ei saa ladatuksi Win7-ää.

Liitteenä herja.

Auts. Olen vaan olettanut että tarvittaessa saan sen ladatuksi ja asennetuksi sillä tuotetunnuksella jonka ohjauspaneelin järjestelmätiedoista näkee, samoin Win10:n. Mutta eihän se tunnus näköjään ole edes oikean muotoinen (se on muotoa xxxxx-OEM-xxxxxx-xxxx). Mun koneessa on esiasennettu Win7, ja koneen mukana tuli Win8-asennuslevykkeet. Mulla on lisäksi itse tekemäni palautuslevykkeet, joilla olen kerran palauttanut järjestelmän, enkä todellakaan halua sitä savottaa uudelleen. Meni pelkkään asentamiseen ja Windows-päivityksiin ainakin kolme päivää, plus kaikki muu.

Edit: Tuolla "samoin Win10:n" -viittauksella tarkoitin lähinnä sitä että ottaisin ensin UEFIn ja GPT:n käyttöön ja sitten asentaisin Win10:n puhtaalta. Mutta sitä varten pitäisikin siis ensin päivittää Win10:iin ja vasta sitten voisi asentaa uusiksi. Äh. Eikä mitään takeita ole siitäkään että päivityksen jälkeenkään saisin ohjauspaneelista selville oikean tuotetunnuksen. Kiva kiva. No, tämä tarkoittaa sitä että suunnitelmat vaan yksinkertaistuu. Ei mitään kymppipävitystä ikinä, ja UEFI:n käyttöönotto ilman minkään sortin Windowsia, pelkän Linuxin kanssa.
« Viimeksi muokattu: 01.06.16 - klo:20.01 kirjoittanut AimoE »

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Tämä arpa ei voita. :(
« Vastaus #5 : 01.06.16 - klo:20.00 »
[Toinen asia on sitten se miksi paluuyritys 10 -> 7 vaatii levyä kun 10-päivitys kyllä tallentaa vanhan version kiintolevylle.
Kannattaa varmaan tutkia vaatiiko se tosiaan pakosti sitä 7-levyä palautukseen.

edit: jaa, ehkä ei ollutkaan kyse palautuksesta vaan jostain muusta. No olkoon höpinät noin kuin on. :)

En tosiaan tiedä koneesta muuta kuin, että se käsittääkseni käynnistäessä kaipaa Win 7-levyä.

Huomenna pääsen hypistelemään sitä.

Itseäni jänskättää, että saanko siitä pelastettua tiedot muutenkin kuin kiintolevyn irrottamisella. Olisi huippua, jos saisin tiedostot näkyviin Lubuntu live-levyllä, vai onko kyseessä jokin monimutkaisempi ongelma (Esim. korruptoitunut kiintolevy).

Jos  saan sen boottaamaan Lubuntuun, niin ensimmäiseksi teen kiintolevykuvan. Saattaa joutua odottelemaan pitkäänkin levykuvan tekemistä. Toivoa sopii, että kyseisessä koneessa on SSD, sillä ne ovat pienempiä ja nopeampia asemia kuin pyörivät kiekot.

Kiintolevytilaa on minulla 0,5 Teraa, mutta toivon, ettei se tarvitsisi niin paljoa vapaata tilaa. Sillä jos tarvitsee niin paljon tilaa, niin aikaakin siihen sitten kuluu ihan reilusti (päiviä).

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Mistä löytäisi Windows 7-levykkeen ?
« Vastaus #6 : 01.06.16 - klo:21.00 »
Palaa aiempaan Windows-versioon

Kun olet päivittänyt Windows 10:ksi, sinulla on kuukauden ajan mahdollisuus palata aiempaan Windows-versioon. Valitse Asetukset > Päivittäminen ja suojaus > Palautus. Tämä ei vaikuta henkilökohtaisiin tiedostoihisi, mutta se poistaa versiopäivityksen jälkeen asennetut sovellukset ja ohjaimet sekä asetuksiin tehdyt muutokset.
Jos haluat palata aiempaan versioon:

    Älä poista mitään kansioista windows.old ja $windows.~bt versiopäivityksen jälkeen.

    Poista kaikki versiopäivityksen jälkeen lisätyt käyttäjätilit.

    Sinulla on oltava tallessa salasana, jolla kirjauduit sisään Windows 7:ään tai Windows 8.1:een (jos käytit salasanaa).

    Sinulla on oltava käsillä USB-asema, jota käytit Windows 10 -versiopäivityksessä (jos käytit USB-asemaa).

http://windows.microsoft.com/fi-fi/windows-10/windows-10-recovery-options
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Mistä löytäisi Windows 7-levykkeen ?
« Vastaus #7 : 01.06.16 - klo:21.12 »
No, sain oikeuden asentaa siihen Lubuntun, ja sen aion tehdä, mutta vähän jänksättää, että saanko tiedostot talteen Lubuntun live-levyllä.

Toisin sanoen, en tiedä kuinka solmussa Windows on, ja ennen kaikkea missä kunnossa tiedostojärjestelmä on.

No huomenna tiedän sen, (ainakin toivottavasti).


raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Tämä arpa ei voita. :(
« Vastaus #8 : 01.06.16 - klo:21.42 »
Auts. Olen vaan olettanut että tarvittaessa saan sen ladatuksi ja asennetuksi sillä tuotetunnuksella jonka ohjauspaneelin järjestelmätiedoista näkee, samoin Win10:n. Mutta eihän se tunnus näköjään ole edes oikean muotoinen (se on muotoa xxxxx-OEM-xxxxxx-xxxx). Mun koneessa on esiasennettu Win7, ja koneen mukana tuli Win8-asennuslevykkeet. Mulla on lisäksi itse tekemäni palautuslevykkeet, joilla olen kerran palauttanut järjestelmän, enkä todellakaan halua sitä savottaa uudelleen. Meni pelkkään asentamiseen ja Windows-päivityksiin ainakin kolme päivää, plus kaikki muu.

Edit: Tuolla "samoin Win10:n" -viittauksella tarkoitin lähinnä sitä että ottaisin ensin UEFIn ja GPT:n käyttöön ja sitten asentaisin Win10:n puhtaalta. Mutta sitä varten pitäisikin siis ensin päivittää Win10:iin ja vasta sitten voisi asentaa uusiksi. Äh. Eikä mitään takeita ole siitäkään että päivityksen jälkeenkään saisin ohjauspaneelista selville oikean tuotetunnuksen. Kiva kiva. No, tämä tarkoittaa sitä että suunnitelmat vaan yksinkertaistuu. Ei mitään kymppipävitystä ikinä, ja UEFI:n käyttöönotto ilman minkään sortin Windowsia, pelkän Linuxin kanssa.

Eikö koneen pohjassa/kyljessä ole lisessitarraa?
Tosin sekään ei auta 7:n lataamisessa jos kyseessä on esiasennettu Windows.

Windows 10 ISO:n saa ladattua ilman lisenssiä, sellainen vaaditaan varmaan vasta asennuksessa.
https://www.microsoft.com/fi-fi/software-download/windows10ISO

Minä palautin myös ensin 7:n palautuslevyiltä (4 DVD:tä) ja se se olikin melkoinen show, esim. uusimmat päivitykset ei suostunee asentumaan millään. Onneksi sitten löysyin erikseen asennettavan päivityspaketin jossa oli mukana kaikki päivitykset ServicePack1:stä lähtien tähän päivään. Homma kaikkineen, että sain 7:n asennetuksi ja täysin toimivaksi, kesti minullakin useita päiviä ja osin öitäkin.  :P

Mutta sitten itseaiheutettu päivitys 7 -> 10 meni parissa tunnissa ongelmitta.
Melkoisesti jännitin miten käy Kubuntulle päivityksen aikana, tietenkin varmuuskopiot oli koko systeemistä olemassa parissakin paikassa.
Vaan W10 ei koskenut edes boottisektoriin, Grub toimi päivityksen jälkeen normaalisti kuten kaikki muukin.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Tämä arpa ei voita. :(
« Vastaus #9 : 01.06.16 - klo:22.11 »
Eikö koneen pohjassa/kyljessä ole lisessitarraa?

Ei ole, ei ole nykyään enää tapana kun lisenssi on leivottu biossiin. Lenovon FAQ:ssa se kyllä mainitaan 7:lle, mutta tässä koneessa sitä ei vaan ole, eikä ole tarkoituskaan olla, koska kone on myyty Win88-koneena, jossa vaan sattuu olemaan Win7 esiasennettuna.

Marah

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Vs: Mistä löytäisi Windows 7-levykkeen ?
« Vastaus #10 : 03.06.16 - klo:17.50 »
Ainakin 8.1:ssä sai product keyn komentoriviltä komentamalla:

Koodia: [Valitse]
powershell "(Get-WmiObject -query 'select * from SoftwareLicensingService').OA3xOriginalProductKey"

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Mistä löytäisi Windows 7-levykkeen ?
« Vastaus #11 : 03.06.16 - klo:17.54 »
Ainakin 8.1:ssä sai product keyn komentoriviltä komentamalla:

Koodia: [Valitse]
powershell "(Get-WmiObject -query 'select * from SoftwareLicensingService').OA3xOriginalProductKey"
Eipä toimi Win7:ssa.

Wäinö

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 75
    • Profiili
Vs: Mistä löytäisi Windows 7-levykkeen ?
« Vastaus #12 : 03.06.16 - klo:18.30 »
https://www.lizengo.fi/

Tuolta voi ostaa edullisesti Windows 7:n, Home Premium maksoi 24,99. Rekisteröintikin onnistui. Sieltä tulee latauslinkki ISO-tiedostolle, wgetillä latasin selaimen kautta tökkii.

Mikko
« Viimeksi muokattu: 03.06.16 - klo:18.39 kirjoittanut Wäinö »

JJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 359
  • Ubuntu Mate 22.04
    • Profiili
Vs: Mistä löytäisi Windows 7-levykkeen ?
« Vastaus #13 : 04.06.16 - klo:15.54 »
Tästä ketjusta löytyy jostain latauslinkki.
http://murobbs.muropaketti.com/threads/mistae-ladata-viralliset-windows-asennuslevyt.955273/

Itse olen asennellut HP:n ja Acerin koneita uusiksi ilman valmistajan lisäsoftia.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Mistä löytäisi Windows 7-levykkeen ?
« Vastaus #15 : 03.07.16 - klo:19.28 »
Kelpaako tuolle Windows 10 isolle Windows 7 lisenssi? Vaihdoin kovalevyn
isompaa ja Win7 ei enää suostunut asentumaan sinne. En kyllä Win7 systeemiä
ole paljoa kaivannut.