Kirjoittaja Aihe: Root salasanan nollaus  (Luettu 5607 kertaa)

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Root salasanan nollaus
« : 23.05.16 - klo:17.44 »
Kaveri osti kirppikseltä koneen jossa Ubuntu mutta salasanaa ei ole tiedossa. En löytänyt toimivaa ohjetta nollaukseen. Käynnistettäessä kun painaa Esc-nappulaa pääsee valitsemaan recovery modessa pääkäyttäjänä komentoriville mutta salasanan vaihto ei onnistu. Tulee valitusta
Koodia: [Valitse]
Tunnistautumislipukkeen käsittelyvirheTai näin ainakin minun koneella, yritän siis etänä auttaa.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Root salasanan nollaus
« Vastaus #1 : 23.05.16 - klo:18.07 »
Jos on käytettynä ostettu kone ja oli salasana tai ei, niin itse asentaisin uudestaan.

Mutta jos se salasana pitää kuitenkin saada vaihdettua, niin muistelen, että itselläni meni vähän aikaa tajuta, että juuritiedostojärjestelmä on liitetty kirjoitussuojattuna.
Koodia: [Valitse]
mount -o remount,rw /Oletteko nyt rootin salasanaa vai pääkäyttäjän salasanaa vaihtamassa? Ubuntussa harvemmin rootille on mitään salasanaa laitettu.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Root salasanan nollaus
« Vastaus #2 : 23.05.16 - klo:18.16 »
Uudelleen asennus olis toki paras mutta liian vaikeaa tuntuu olevan tälle kaverille ja itse olen kaukana. Pitää kokeilla tuota remountia. En muistanutkaan ettei Ubuntussa root-käyttäjää yleensä käytetä. Olisikohan järkevintä luoda uusi käyttäjä sudo oikeuksin? Se varmaan onnistuu visudolla?

2305

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 88
    • Profiili
Vs: Root salasanan nollaus
« Vastaus #3 : 23.05.16 - klo:18.29 »
Käynnistysvalikossa Tab -> e
linux rivilta poista ro quiet splash ja kirjoita rw init=/bin/bash

Kun kone on käynnistynyt komentokehoitteeseen suorita komennot
Koodia: [Valitse]
cd /home
ls
passwd käyttäjännimi_tähän ## ls kertoo
sync
reboot

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Root salasanan nollaus
« Vastaus #4 : 23.05.16 - klo:19.26 »
Käynnistysvalikossa Tab -> e
linux rivilta poista ro quiet splash ja kirjoita rw init=/bin/bash

Kun kone on käynnistynyt komentokehoitteeseen suorita komennot
Koodia: [Valitse]
cd /home
ls
passwd käyttäjännimi_tähän ## ls kertoo
sync
reboot
No niin tällä onnistui, meni vain hetki kunnes löysin oikean kohdan mistä muokata. Kiitokset tästä.

juyli

  • Vieras
Vs: Root salasanan nollaus
« Vastaus #5 : 23.05.16 - klo:21.25 »
Jos on käytettynä ostettu kone ja oli salasana tai ei, niin itse asentaisin uudestaan.

Ehdottomasti samaa mieltä. On erittäin vaikea havaita, jos järjestelmään on ujutettu jokin takaportti. Ja jos syystä tai toisesta kone on kräkkeroitu, on ehkä ainoa oikea tapa asentaa järjestelmä uudelleen. Siksipä sopivien varmuuskopioiden kannattaa olla ajantasalla.