Kirjoittaja Aihe: Fedora Sokeripöytä  (Luettu 4274 kertaa)

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Fedora Sokeripöytä
« : 18.05.16 - klo:22.19 »
Tämän  Fedoran saa kaikilla pöydillä.
Mutta mikä on tämä Soas?Nimittävät sokeripöydäksi.

Olen miettinyt Fedoran kevyempiä pöytiä.
On Mate ja LXDE.Ne saattaisivat asentua vanhempiin laitteisiin.

Fedora uusiutuu minun makuuni vähän liian usein.
Nyt on tulossa versio 24.
Kannattako 23 versiota asentaa?

Voisin yrittää laittaa Fedoran openSUSEn rinnalle.Mutta koneen vähäinen muisti estää.
SUSEn pakolliset rituaalit,hidas käynnistys ja sammutus,ohjelmistojen päivitysrumba
ja selaimen (Firefox)viivästyvät päivitykset ovat alkaneet jo vähän tympiä minua.

Fedora kyllä tarjoaa pari sivullista tietoa ennen asennuksen alkua,mutta miten on asennuksen aikana?
Vain kokeneen käyttäjänkö kannattaa asentaa Fedora?

juyli

  • Vieras
Vs: Fedora Sokeripöytä
« Vastaus #1 : 18.05.16 - klo:23.02 »
Tämän  Fedoran saa kaikilla pöydillä.
Nimenomaan. Tarkista group-asennus saadaksesi haluamasi ryhmä asiallisesti kokonaisuudessaan asennetuksi - vrt. Ubuntu desktop-asennus. On toki asennettavissa myös aina vain tietty työpöytä-versio, mutta se ei välttämättä asenna aivan kaikkia laajan ohjelmakokonaisuuden osia.
Lainaus
Mutta mikä on tämä Soas?Nimittävät sokeripöydäksi.
Voihan tuota kokeilla. Ei ollut minulle sopiva vaihtoehto työpöydäksi.
Lainaus
Olen miettinyt Fedoran kevyempiä pöytiä. On Mate ja LXDE.Ne saattaisivat asentua vanhempiin laitteisiin.
Oma valintani on XFCE4. Mutta myös (luullakseni) kaikki eri työpöytäversiot on tarjolla Fedoraan (paitsi Unity ;)  ).
Koodia: [Valitse]
$ dnf group list
Lainaus
Fedora uusiutuu minun makuuni vähän liian usein.
Tuo on oma valintasi. Ubuntu päivittyy puolivuosittain. Fedora päivittyy, kun jakelu on valmis ;) heh.. Vastaavaa jargonia on tarjottu Debianin päivityksiin. Myös Ubuntu päivittyy puolivuosittain - ja siitä itse pidän kiinni, että tutustun uusimpaan Ubuntu-jakeluun tuoreeltaan - ja jopa ennenkuin se virallisesti julkaistaan. Fedora24 saataneen yleiseen jakeluun Juhannuksen tienoilla...
Lainaus
Voisin yrittää laittaa Fedoran openSUSEn rinnalle.Mutta koneen vähäinen muisti estää.
  Tarkoittanet levytilaa? Olen usein testaillut eri jakeluja asennettuna ulkoisille medioille. Toki käynnistys on tuolloin hidas, mutta noin voi testailla huoletta jakelun yleistä toimivuutta raudan kanssa.

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Fedora Sokeripöytä
« Vastaus #2 : 18.05.16 - klo:23.14 »
Tarkoitat varmaan Sugar? Käsittäkseni tämä työpöytä on alunperin suunniteltu one-laptop-per-child projektiin http://one.laptop.org/ Joskus Fedorassa kokeilin kun se tuli jonkun version mukana tuli toisena työpöytänä. Fedoran versio oli kuitenkin karsittu eikä montaa ohjelmaa ollut, tai olihan niitä Fedorassa mutta Sugar työpöydällä niitä ei saanut käyntiin. En jaksanut innostua vaikka yleensä haluan kaikkea edes vähän kokeilla mutta tämä ei ollut sellainen. Hankalan oloinen.

Fedora uusiutuu minun makuuni vähän liian usein.
Nyt on tulossa versio 24.
Kannattako 23 versiota asentaa?
Yleensä olen sitä mieltä että normaalikäyttäjän kannattaa asentaa tuorein versio jakelusta ja beta jos uuden jakelun julkistus on ihan pian tulos mutta Fedora on poikkeus. Siinä Beta voi todellakin olla liian raaka käyttöön. Päivitykset versiosta toiseen on kuitenkin ainakin minulla mennyt aina ilman mitään harmia, paremmin kuin *buntupohjaisilla jakeluilla. Tosin niitä onkin tullut paljon enemmän päiviteltyä. Fedorastahan tulee uusi versio periaatteessa puolenvuoden välein niinkuin Ubuntustakin mutta sanoin periaatteessa koska hyvin usein se siirtyy. Fedoran asennusohjelma on erilainen kuin Ubuntussa mutta kyllä se kertoo mitä tehdä. Jos asennat server-version tai Raw-hiden(en suosittele) niin saat valita rastiruutuun tyylillä minkä tyylisen asennuksen haluat. Vaihtoehtona ainakin KDE,Lxde,mate,webserver ym. Ei Fedora vaadi sen kokenempaa käyttäjää kuin Ubuntukaan ja varmaan Ubuntun jälkeen on paras tuki uusille virityksille ja ohjelmille Linux-maailmassa.
Ps. Nyt kävin Fedoran sivuilla niin huomasin että Sugar on tosiaan vaihtanut nimen SOAS, ehkä se nyt olis kokeilemisen arvoinen. Viimeksi kun sitä kokeilin niin jäi lähinnä kilpikonnan pöyrittelemiseen kun en oikein muuta osannut.

yaquya

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Vs: Fedora Sokeripöytä
« Vastaus #3 : 19.05.16 - klo:06.02 »


Fedora uusiutuu minun makuuni vähän liian usein.
Nyt on tulossa versio 24.
Kannattako 23 versiota asentaa?



Usein näkee että Fedorasta käyttävät nimenomaan aina viimeistä edellistä versiota, eli nyt kohta voisi päivitellä versioon 23 kun 24 on ovella.
Pahin päivitysrumba ohi ja bugit suurinpiirtein korjattu jos niitä edes on. 

MATE on tällä hetkellä oma suosikki, joskin Ubuntu tai Debian pohjana koneesta riippuen

Hyvin Fedoraankin löytyy netistä ohjeita ja oppaita, joten testaa ihmeessä

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: Fedora Sokeripöytä
« Vastaus #4 : 19.05.16 - klo:16.51 »
Luin tuolta Fedoran sivuilta,että Final Release Fedora 24 tulee Kesäkuussa.
Ehkä odotan siihen asti,ennenkuin teen lopullisen asennuspäätöksen.

Mutta jos vanhemmat Fedora versiot päivittyy todella ongelmitta uudempiin,voin ehkä asentaa tämän  23 versionkin.En tiedä tätä.

Kokeilin livena Fedora 23 Mate 32 bit.
Tuntui oudolta,kun kaikki avautui niin nopeasti verrattuna toimivaan ,mutta kankeaan openSUSE pöytääni.

Kokeilen vielä livena LXDE JA XFCE Pöydät.
Ubuntu Unityni K3b sovelluksella poltan nopeasti DVD -RW Levyille nämä Fedora lataukset uudemmalla Toshiba läppärilläni.
Sitten päätän,mikä Fedora pöytä IBM läppäriini tulee.

Tuo SOAS Sugar taitaa nyt myös olla kokeilun arvoinen.

Löysin myös Fedora Server latauslinkin.Se saattaa olla joihinkin koneisiin hyvä vaihtoehto.

juyli

  • Vieras
Vs: Fedora Sokeripöytä
« Vastaus #5 : 21.05.16 - klo:00.36 »
Luin tuolta Fedoran sivuilta,että Final Release Fedora 24 tulee Kesäkuussa. Ehkä odotan siihen asti,ennenkuin teen lopullisen asennuspäätöksen.
Ehdottomasti. Fedora on niin  virtaviivainen ja tuore jakelu, ettei sen alfa- tai beta-versioita kannata edes kokeilla, jos ei tiedä, mitä tekee. Tämä viesti on kirjoitettu Fedora 24-alphasta päivitetyllä versiolla ;) Tämä vain kokeiluun - ei "vakavaa käyttöön".
Lainaus
Mutta jos vanhemmat Fedora versiot päivittyy todella ongelmitta uudempiin,voin ehkä asentaa tämän  23 versionkin.
Pidän Fedoraa "Rolling Releases" -jakeluna, sillä se (kuten yleensä mm. Ubuntukin) on päivitettävissä jakelusta seuraavaan ilman suurempia ongelmia.
Lainaus
Kokeilin livena Fedora 23 Mate 32 bit.
Tuntui oudolta,kun kaikki avautui niin nopeasti verrattuna toimivaan ,mutta kankeaan openSUSE pöytääni.
Olen käyttänyt Fedoraa myös aivan rupukoneissa. Ja jakelu on toiminut hyvin. Ehkä muutkin jakelut toimisivat vieläkin nopeammin - näistä voisi mainita hyvin pelkistetyn Slackware:n, mutta sen kanssa saisikin sitten painiskella jossakin määrin enemmän. Pitkään käytin Slackwareen pohjautuvia jakeluja kuten Vector-Linux ja Zenwalk, jotka oii tarkoitettukin helpottamaan Slackware-jakelun asennuksen "karikkoja" vrt. Ubuntu vs. Debian.
Yleensä kaikki Linux-jakelut toimivat sutjakkaasti keveiden työpöytäympäristöjen kanssa. KDE/Gnome tai Unity ovat kohtuullisen vaativia työpöytiä - muistimäärä/näytönohjain/prossessori.
Lainaus
Löysin myös Fedora Server latauslinkin.Se saattaa olla joihinkin koneisiin hyvä vaihtoehto.
Ehdottomasti nopein ja kätevin asennusvaihtoehto, kun tietää, mitä koneeltaan haluaa. Asennuksen täydentäminen käy helposti yum/dnf group -vaihtoehdoilla.
Koodia: [Valitse]
dnf group list ja pääkäyttäjänä voi sitten asennella tarvitsemiaan ohjelmakokonaisuuksia.

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: Fedora Sokeripöytä
« Vastaus #6 : 21.05.16 - klo:15.57 »
Kiitos hyvistä kommenteista.
Nyt on kaksi Fedora asennusvaihtoehtoa,Lxde ja Mate.
Nämä avautuivat livena nopeasti.
Lxde tarjosi oudon nimistä selainta.Firefox pitäisi asentaa itse.

Xfce ei avautunut dvd levyltä lainkaan.
Tykitti ruudun täyteen pipe b virhettä.
Jos olisi pakko asentaa Xfce,laittaisin virheestä tekstiä  tänne.
Mutta Mate on niin vahvoilla pöydäksi.

Soas kokeiin nopeasti myös.Se mahtui cd levylle,käynnistyykö siltä?
Ympyrän kehällä on paljon toimintoja,
mutten löytänyt logout toimintaa edes search kohdan täyttäneenä.
Ei löydy logout!Virrat taas  pois vanhanaikaisesti.

Olisin voinut tutkia tarkemmin ,mutta kun pöytävalintani alkaa olla jo selvä.