Kirjoittaja Aihe: Auta minua asentamaan Elementary OS Wisky 3G062I Bay Trail tablettiin.  (Luettu 8385 kertaa)

ham

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Ostin 100€ Wisky 3G062I tabletin johon koitan asentaa Elementary OS linuxia.

Tabletti on 64bit jossa on 32bit efi. Latasin asennusmedian ja lisäsin sen efi -hakemistoon bootia32.efi tiedoston, jolloin sain median boottamaan.

Asensin Elementary os:n normaalisti ja muokkasin efibootmgr avulla efi-valikkoa.
Koodia: [Valitse]
sudo efibootmgr -c -d /dev/mmcblk0 -p 1 -w -L ElementaryOS
Mounttasin efi-osion ja lisäsin myös  bootia32.efi tiedoston sinne ja poistin 64bit efit. Lisäksi muokkasin startup.nsh -tiedostoon polun bootia32.efi -tiedostoon.
Koodia: [Valitse]
sudo mount -t msdos /dev/mmcblk0p1 /mnt
Uudelleen käynnistyksen jälkeen aukesi grub, johon kirjoitin:
Koodia: [Valitse]
grub> set root=(hd0,gpt2)
grub> linux /boot/vmlinuz-3.19.0-39-generic root=/dev/mmcblk0p2
grub> initrd /boot/initrd.img-3.19.0-39-generic
grub> boot

Jolloin kone boottasi Busybox:n. Akku loppui, joten nyt on tauko säätämisessä. Miten tästä kannattaa edetä?

Screenshot: http://aijaa.com/QpRwcH

ham

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Nyt kun sain tabletiin virtaa, näyttää Elementary toimivan normaalisti. Tuo grub täytyy vain jotenkin saada kuntoon. Ja ajurit asennettua..

ham

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Osaako joku neuvoa, kuinka saan grub:n siihen kuosiin ettei tarvitse joka kerta kirjoittaa näitä komentoja?

Koodia: [Valitse]
grub> set root=(hd0,gpt2)
grub> linux /boot/vmlinuz-3.19.0-39-generic root=/dev/mmcblk0p2
grub> initrd /boot/initrd.img-3.19.0-39-generic
grub> boot

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Mulla on sellainen epäily että sillä ei ole lainkaan config-tiedostoa käytössä. Yleensähän käyttiksen pitäisi moinen generoida itse mutta...no tässä olisi ensihätään vinkkiä: https://www.gnu.org/software/grub/manual/html_node/Invoking-grub_002dmkconfig.html
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

ham

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Mulla on sellainen epäily että sillä ei ole lainkaan config-tiedostoa käytössä. Yleensähän käyttiksen pitäisi moinen generoida itse mutta...no tässä olisi ensihätään vinkkiä: https://www.gnu.org/software/grub/manual/html_node/Invoking-grub_002dmkconfig.html
Kokeilin komentoa, mutta ei tärpännyt. Tiedosto näytti olevan paikallaan.  Tässä koneessa oli Ubuntu aikaisemmin, oisi pitänyt katsoa miten siinä grub oli asennettu.
Kokeilin näiden ohjeiden mukaan laittaa:
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install grub-efi-ia32-bin
Tuolla lukee tosin (only available on Ubuntu 15.04) , joten ehkä täytyy kokeilla tuota Doing it the hard way tapaa kun Trustyyn perustuu tämä Elementary.

EDIT: Olin unohtanut antaa ilmeisesti tämän komennon, koska alkoi toimimaan kun tein uudestaan noiden ohjeiden mukaan:
Koodia: [Valitse]
grub-install --target i386-efi
« Viimeksi muokattu: 22.04.16 - klo:01.44 kirjoittanut ham »

scastren

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Kuinka tuossa asennuksessa lopulta kävi? Tuliko valmiiksi?

Elen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
älä unohda myöskään tätä
https://www.youtube.com/watch?v=wq8gNYFpX8M
Ehkä ohjeistaminen 6-5 vuotta vanhaan viestiin, johon alkuperäinen vastaaja ei ole vastannut, on aika tarpeetonta :( Moderaattori
Aina on mahdollista aloittaa uusi säie, jos tarpeen.
« Viimeksi muokattu: 19.11.22 - klo:19.04 kirjoittanut juyli »

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1058
    • Profiili
Saattaa olla jo harvinainen tarve. Mulla on tuollainen ja olen siihen yrittänyt vaihtaa järjestelmää ja tämä ketju on päässyt ohi silmien, joten taidan taas kaivaa Wiskyn esille ja kokeilla. Tosin onhan se melko lässy laite, mutta enempi kyse onkin siitä, saako sen taltutettua luopumaan Windosista. Uudessa säikeessä pitäisi ainakin viitata vanhaan, koska siinäkin on tarpeellista tietoa.