Kirjoittaja Aihe: Ubuntu vaatii salasanaa uudestaan kesken istunnon  (Luettu 1814 kertaa)

karisa60

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Hei ja kiitos hyvistä sivuista. Olen käyttänyt Ubuntua 12. jotain lähtien ja nyt käytössä on 14.04.4 LTS. Olen kohdannut ongelman jota en ole saanut ratkaisua enkä löytänyt ratkaisua kymmenistä haku -lausekkeista huolimatta.
 Ongelmaan, kesken istunnon järjestelmä menee aloitustilaan, vaiheeseen jossa pitää antaa salasana. Vaikka kirjoittaa oikean salasanan niin kone ei aukea. Ensimmäinen yritys korjaukseksi oli että vaihdoin salasanan. No eipä auttanut. Kone pitää sammuttaa ja käynnistää uudelleen jolloin salasana hyväsytään ja masiina alkaa toimia siksi kunnes taas haluaa läväyttää salasana vaatimuksensa esille.

 En ole nörtti joten selkokieliset rautalanka opasteet / toimenpide ehdotukset ovat enemmän kuin tervetulleita.:)

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Ubuntu vaatii salasanaa uudestaan kesken istunnon
« Vastaus #1 : 14.04.16 - klo:20.03 »
järjestelmäasetukset --> Turvallisuus ja yksityisyys täpät pois kohdista vadi salasanaa...
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: Ubuntu vaatii salasanaa uudestaan kesken istunnon
« Vastaus #2 : 14.04.16 - klo:20.08 »
Hei ja kiitos hyvistä sivuista. Olen käyttänyt Ubuntua 12. jotain lähtien ja nyt käytössä on 14.04.4 LTS. Olen kohdannut ongelman jota en ole saanut ratkaisua enkä löytänyt ratkaisua kymmenistä haku -lausekkeista huolimatta.
 Ongelmaan, kesken istunnon järjestelmä menee aloitustilaan, vaiheeseen jossa pitää antaa salasana.

Onkohan kyseessä näytön lukitus, jonka työpöytäjärjestelmä tekee, jos et liikuta hiirtä tai käytä näppäimistöä vähään aikaan? Unityn oletusasetuksilla lukitusnäytön avaaminen edellyttää salasanan syöttämisen.

Järjestelmäasetukset -> Kirkkaus ja lukitus: kytke Automaattinen lukitus pois päältä.

En tosin tiedä, miksei se hyväksy salasanaasi.


Jos taas joudut kirjautumisnäyttöön aivan kesken kaiken, kun surffailet netissä tai kirjoitat jotain, kyseessä taitaa olla ikkunointipalvelimen kaatuminen. Siinä tapauksessa syytä voisi lähteä etsimään järjestelmälokista, joka sijaitsee tekstitiedostossa /var/log/syslog

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Ubuntu vaatii salasanaa uudestaan kesken istunnon
« Vastaus #3 : 16.04.16 - klo:13.01 »
Lubuntussa oli tuossa bugi ja ratkaisin poistamalla koko harmillisen ohjelman.
Työpöytäkäytössä hyödyllinen, mutta htpc:ssä  ei. Jos leffan katselu pysähtyy
 näytön lukitukseen jota ei saa pois ei ole kivaa.