Joka kerta kun käynnistän Ubuntun tulee herjoja "Ubuntu kohtasi ongelman". Ennen yritin aina vastata, mutta kun en osaa tehdä sitä niin, että ohjelmoijille olisi hyötyä, olen luopunut siitä. Sitä paitsi se vie tosi paljon aikaa, ainakin minulta. Yleensä olen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa siirtynyt seuraavaan viralliseen versioon ja useimmiten tehnyt puhtaan asennuksen. Vastaus tähän on, että "käytä lts versiota". Mutta sama ongelma esiintyi Ubuntu 14.04 Lts:n kanssa ennen kuin siirryin 14.10 versioon. (Se oli muistaakseni seuraava).
Välill' kaatuu itse järjestelmä ja pitää käynnistää uudestaan, mutta sitä ei tapahdu kovin usein. Nyt kaatuilee ja jäätyy varsinkin multimediaohjelmat kuten Shotcut, Kdenlive ja myös Cinerella. Voiko se mahdollisesti johtua siitä, että multimediaohjelmien version eivät synkkaa päivitysten kanssa? Olen asentanut kaikki päivitykset aina uskollisesti. Älykäs päivitys lukee Synaptic ohjelmassa ja ohjelmalähteet ovat virallisten lisäksi Canonicalin partnerit ja handbrake, Cinelerra, helineva.net. Unity launcherfolders päivityksiä en ole kruksannut ppa:ssa.
Nuo kolme mainitsemaan videoeditointiohjelmaa ovat kaikki hyviä, mutta kun teet jonkun pienen virheen vaikka siirtäessäsi hiirtä tai sitten klikkaat toimintoa, jota ei siinä vaiheessa olisi saanut klikata, ohjelma kaatuu tai jäätyy. Varsinkin Kdenlive on siinä suhteessa erittäin herkkä, mikä on harmillista, koska se on muuten niin hyvä ja olen käyttänyt sitä jo vuosia. Siinä on mielestäni jo nyt aivan riittävästi ominaisuuksia, kun se vaan pysyisi pystyssä. Shotcut on aika uusi ja siitä tulee versioita vähän väliä, joten sen kaatumiset ovat aika ymmärrettäviä, mutta Cinelerra ja Kdenlive ovat jo vanhoja ohjelmia.
Minä epäilen perussyyn kaatumiseen liittyvän jotenkin päivityksiin, mutta saatan tietenkin olla aivan väärässä. Ehkä ohjelmien tekijät voisivat kuitenkin keskittyä enemmän vakauteen kuin uusiin ominaisuuksiin.