Tää ei tule olemaan mikään tyypillinen juttu, mut tästä on ollut tosi paljon hankaluuksia mulle ja en enää oikeesti keksi mitään muuta paikkaa mistä etsiä apua. Koitan selvittää mahdollisimman helppotajuisesti.
Elikä, sain vanhan tietokoneen, jossa on asennettuna Ubuntu ja Windows 7 Ultimate. Olin jo päivitellyt tähän 24gb muistia ja gti 960 näytönohjaimen. Windowsin salasana mulla on, mutta ubuntuun en tiedä tunnuksia, joten tää tekee heti vähän rajoituksia toimimiselle.
Vähän aikaa onnellisena käyteltyäni sitä konetta kävi ilmi, että kiintolevy jolla tämä windows on ja jota tälläkin hetkellä käyttelen, onkin ihan viimeisillään ja tekee paljon virheitä yms kaikkee mitä hajoamassa oleva kiintolevy nyt voi tehdä. Niinpä ostin uuden kiintolevyn ja kloonasin tämän nykyisen kiintolevyn sille uudelle levylle. Poistin tämän havoavan levyn ja koitin bootata. Grub menu error huutaa jotain normal.mod tjsp. tiedostoa. Oletan että se on joku tiedosto jonka Ubuntu on tallentanut sille windowslevylle saadakseen boottauksen yhteyteen sen menun jolla voi valita käyttöjärjestelmän. Ja WD:n kloonausohjelma ei osannut kloonata sitä tälle uudelle levylle, ei ainakaan samalla tavalla.
Niinpä googlailin jotain komentoja, jolla voisin ehkä periaatteessa saada sen grub menun boottaamaan, tai korjaamaan itsensä, tai mitä tahansa, mutta se menu antaa erroria niille komennoille, eikä siis toimi. Se touhu oli hitusen tuttua jo, kun olin aiemmin sählännyt sen grub menun kanssa koittaessani hakkeroida siihen ubuntuun uutta salasanaa, mutta en kuitenkaan edes netistä löytämieni ohjeiden kanssa onnistunut sitä saamaan sieltä. Ei tuntunut olevan niin suoraviivaista kun mitä ohjeet antoivat olettaa, joten se jäi kesken.
Niinpä sitten tein Ubuntu USB-tikun. Latasin iso tiedoston ja käytin jotain ohjelmaa, joka tekee siitä boottaavan. Tai ainakin sen pitäisi tehdä siitä boottaavan. Ja otin taas tän kiintolevyn irti ja koitin bootata nyt tältä tikulta. Kone ei kuitenkaan bootannut siltä tikulta, meni vaan suoraan sinne Grub menuun näyttämään niitä erroreitansa. Sitten kävin tietenkin Biosissa katsomassa, että se kone osaa tarkistaa ekana usb-tikun ja siellä oli hommat kunnossa, joten periaatteessa sen pitäisi toimia, mutta se ei silti toimi.
Sitten löysin jostain boot repair -tikun teko-ohjeet ja muutin sen tikun sellaiseksi. En saanut sitäkään boottaamaan. Kaikinta "hauskinta" tässä on se, ettei mulla ole windowsin asennuslevyjä, joten en pysty asentamaan sitäkään uusiksi, ellen osta uutta lisenssiä. Viikon oon tätä googlaillut tässä kohta ja koittanut selvitellä miten tää korjataan ja testaillut eri neuvoja mitä netistä löytyy... Pelkään että tämä nykyinen toimiva kiintolevy hajoaa lopullisesti kohta, en uskalla sammuttaa sitä enää minkään ihan pikkutestin takia, koska sitten en saa sitä välttämättä enää ollenkaan käyntiin.