Kirjoittaja Aihe: Hydrogen rumpukone  (Luettu 3507 kertaa)

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Hydrogen rumpukone
« : 12.03.16 - klo:16.33 »
Mixed blessing:
1.
Windows-hydrogenille tehty h2song vaatii näämmäs rankasti editointia, jos haluaa sen Ubuntun Hydrogenille. Mitä perr, eihän songia saa mennä tekemään alustasta riippuvaiseksi? Imuroin jostakin Hydrogen-foorumilta bossa-nova h2songin, eikä sellaisenaan pihaustakaan Ubuntussa. Vaati runsaasti editointia.
2.
Miksi drum-kit:ejä on näin paljon? Mikseivät kaikki tarvittavat tallennetut .wav:it ja .flac:it voi olla yhdessä ainoassa kit:issä?
3.
MIksi mistään ei löydä valmista settiä h2song:eja, joissa olisi 3/4:kin, ja lattareita, ja tangoa, jne? Pitääkö nämä kaikki tehdä itse?

Hydrogenille olisi käyttöä, muttei viitsisi uppotua näin kohtuuttomaan urakkaan?

Hyvä demo = Hydrogen ja HammondB3:
https://www.youtube.com/watch?v=IXBBYcfcGoU
« Viimeksi muokattu: 13.03.16 - klo:09.44 kirjoittanut redu »
Ubuntua 98%, Winkua 2%

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Hydrogen rumpukone
« Vastaus #1 : 13.03.16 - klo:15.30 »
Kannattaa tarkistaa, että sekä Windowsissa että Linuxissa on sama Hydrogen-versio.

Lisäksi biisit tarvitsee myös asennetuiksi rumpusetit. Mikäli yhdessä setissä olisi kaikki rumpusoundit, ei tietokone pystyisi lataamaan rumpusettiä käyttöön. Olethan ladannut Hydrogenin oletusrumpusetit käyttöösi? Niissä on suhteellisen hyvä valikoima etenkin elektroniseen musiikkiin (hiphop/trance/tekno) suunniteltuja settejä. Pari akustisten rumpujen mallinnusta löytyy myös.

En ole itse koskaan etsinyt valmiita h2-biisejä, vaan olen aina kirjoittanut kompit itse, joten en osaa sanoa, mistä niitä löytyisi. Linuxmusicians.com -foorumilta voisi ehkä löytyä joku, joka tietää.

Hydrogenin tyypillinen käyttötapahan on siis se, että käyttäjät itse kirjoittavat omat rumpukomppinsa. Setit taas ladataan useammin valmiina.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: Hydrogen rumpukone
« Vastaus #2 : 13.03.16 - klo:17.43 »
Kannattaa tarkistaa, että sekä Windowsissa että Linuxissa on sama Hydrogen-versio.

Lisäksi biisit tarvitsee myös asennetuiksi rumpusetit. Mikäli yhdessä setissä olisi kaikki rumpusoundit, ei tietokone pystyisi lataamaan rumpusettiä käyttöön. Olethan ladannut Hydrogenin oletusrumpusetit käyttöösi? Niissä on suhteellisen hyvä valikoima etenkin elektroniseen musiikkiin (hiphop/trance/tekno) suunniteltuja settejä. Pari akustisten rumpujen mallinnusta löytyy myös.

En ole itse koskaan etsinyt valmiita h2-biisejä, vaan olen aina kirjoittanut kompit itse, joten en osaa sanoa, mistä niitä löytyisi. Linuxmusicians.com -foorumilta voisi ehkä löytyä joku, joka tietää.

Hydrogenin tyypillinen käyttötapahan on siis se, että käyttäjät itse kirjoittavat omat rumpukomppinsa. Setit taas ladataan useammin valmiina.



Kiitos Heikki!
Testattuani aloinkin epäillä, että Hydrogen on tehty vain niille, jotka haluavat tehdä itse song-biisinsä.

Ref. Erilainen song eri platformilla:
Windows-esimerkki / BossaNova3-2Clave.h2song (imuroitu h2-Foorumilta)
pätkä html-koodia:
<drumkit>ErnysPercussion</drumkit>
.
.
.
<layer><filename>C:/Users/gerpei/.hydrogen/data/drumkits/ErnysPercussion/2Conga Hi.wav</filename>

Ubuntu - itse editoitu Ubuntulle edellisestä / BossaNova3-2ClaveLinux.h2song
vastaava pätkä html-koodia:
<drumkit>ErnysPercussion</drumkit>
.
.
.
<layer><filename>2Conga Hi.wav</filename>

Ei Linux tietenkään ymmärrä moista C:/.... jne

Jos rumpusetti määritettäisiin kaikissa song:eissa yhteiseksi ja samaksi, niin kai tietokone löytäisi kaikkien rumpujen .wav:it yhdesta ainoasta rumpusetistä? Vai?

Tuli opittua:
Taitaa "Band-in-a-box" (toimii  valitettavasti vain windoosassa tai applessa) tai LinuxBand olla hakemani ratkaisu? Nämähän toimivat valmisrumpukoneena, jos sammuttaa pois kaikki melodiasoittimet.


Ubuntua 98%, Winkua 2%

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Hydrogen rumpukone
« Vastaus #3 : 17.03.16 - klo:00.10 »
Jos rumpusetti määritettäisiin kaikissa song:eissa yhteiseksi ja samaksi, niin kai tietokone löytäisi kaikkien rumpujen .wav:it yhdesta ainoasta rumpusetistä? Vai?


Joo, eli samaa rumpusettiä voi käyttää monissa eri biiseissä. Itsellänikin on muutama suosikkisetti, joita olen eniten käyttänyt, esim. TR-808909.

Hydrogenia kannattaa kokeilla, koska se on todella hyvin toimiva rumpukone, mutta jos etsit valmista rytmikonetta, silloin on syytä valita jokin toinen ohjelma.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org