Kirjoittaja Aihe: Mikä digiboksiksi ?  (Luettu 6007 kertaa)

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3008
    • Profiili
Mikä digiboksiksi ?
« : 11.03.16 - klo:19.04 »
Mikä uudeksi kaapelidigiboksiksi ?

Nyt hajosi Maximum C-3000CX-C. Mikähän digiboxi korvaisi sen, vai saako vdr:n säädettyä helppokäyttöiseksi.

Itselläni on VDR kolmella virittemellä, mutta suorat kanavat saa siihen vain ip-osoite:3000/channels:n kautta. Voisikos tuon saada kätevämmäksi ?

HD-kanavia ei välttämättä tarvitse, mutta haluaisin, että TV:n kanavien vaihtaminen toimisi kaukosäätimellä.

Ehdotuksia otetaan vastaan. Mielellään alle 200€:n.

Maximumia ei enää tule, se kun on toinen, joka hajosi, parin viikon sisään.

Edit - Virittimet ovat lähinnä Any-Seetä, joissa on toimiva kauko-ohjain, mutta ei vaihda sen perusteella kanavaa. (Toimii siis numeronäppäimistönä).
« Viimeksi muokattu: 11.03.16 - klo:19.09 kirjoittanut kamara »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2636
    • Profiili
Vs: Mikä digiboksiksi ?
« Vastaus #1 : 14.03.16 - klo:17.41 »
Itsellä VDR & Kodi yhdistelmä. Vaatii hieman säätämistä. OpenElec tai yavdr kokeilemisen arvoinen.
Itsellä LUbuntu 14.04 ja VDR ja Kodi asennettu yavdr lähteistä. MCE yhteensopivat kauko-ohjaimet
toimivat helpoiten. Kodi ei välttämättä tarvitse edes lirc asentamista. Kolme viritintä tarvinnee jo vahvistimen?
Itsellä jaettu kahdelle koneelle ja virittimelle.

Kodia voi ohjata myös älykännyllä. Vaatii tietysti, että on langaton reititin.

vdr-sxfe myös yksi vaihtoehto. Käytän sitä vain ohjelmien leikkaamiseen. Jostain
syystä valikot katoilevat minulla. Xine-lib kehitys on mennyt huonompaan suuntaan.
Ennen toimi ilman ongelmia. Itse en tuota ip-osoite:3000 juttua ymmärrä kun en katso
ohjelmia verkon yli esim VLC. Itse olen säätänyt niin, että vdr-sxfe käynnistyy tarpeen
mukaan kaken napista. Toisesta taas Kodi. Käynnistyksessä Kodi on oletuksena.
Mikä Kodi kannattaa asentaa. Kodi 14.1 hallitsee paremmin musiikkia ja xvdr plugin
näyttää hyvin TV-ohjelmien tekstit. 15.2 piti vaihtaa vdr plugin toiseen (VNSI). Kodi 16
vielä kokeilematta. Juttua vaikka tuolla http://kodi.wiki/view/PVR/Backend/VDR

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3008
    • Profiili
Vs: Mikä digiboksiksi ?
« Vastaus #2 : 14.03.16 - klo:19.04 »
Itsellä VDR & Kodi yhdistelmä. Vaatii hieman säätämistä. OpenElec tai yavdr kokeilemisen arvoinen.
Itsellä LUbuntu 14.04 ja VDR ja Kodi asennettu yavdr lähteistä. MCE yhteensopivat kauko-ohjaimet
toimivat helpoiten. Kodi ei välttämättä tarvitse edes lirc asentamista. Kolme viritintä tarvinnee jo vahvistimen?
Itsellä jaettu kahdelle koneelle ja virittimelle.

Kaapelitaloudessa on paremmat tehot kuin DVB-T(2)-taloudessa, joten ei tarvitse antennivahvistinta. Tarkkaanottaen HTTPC:ssä on kiinni neljä viritintä, mutta olen luopumassa yhdestä, kun meinasin testata saisikon HTTPC-viritelmän tehdyksi Raspberry Pi 3:lla, ja siinä ei ole PCI-väylää.

Minulla myös Atomivoimalan (dualcore 330) yhteydessä Lubuntu 14.04.

Kodia voi ohjata myös älykännyllä. Vaatii tietysti, että on langaton reititin.

Millä pluginilla ?

(Taloudessa kaikilla Android-kännykät.)

vdr-sxfe myös yksi vaihtoehto. Käytän sitä vain ohjelmien leikkaamiseen. Jostain
syystä valikot katoilevat minulla. Xine-lib kehitys on mennyt huonompaan suuntaan.
Ennen toimi ilman ongelmia. Itse en tuota ip-osoite:3000 juttua ymmärrä kun en katso
ohjelmia verkon yli esim VLC. Itse olen säätänyt niin, että vdr-sxfe käynnistyy tarpeen
mukaan kaken napista. Toisesta taas Kodi. Käynnistyksessä Kodi on oletuksena.
Mikä Kodi kannattaa asentaa. Kodi 14.1 hallitsee paremmin musiikkia ja xvdr plugin
näyttää hyvin TV-ohjelmien tekstit. 15.2 piti vaihtaa vdr plugin toiseen (VNSI). Kodi 16
vielä kokeilematta. Juttua vaikka tuolla http://kodi.wiki/view/PVR/Backend/VDR
Tarvitseeko Kodi yhtä paljon tehoja Clienteiltä kuin XBMC:n aikoina ?

Ts. kuinka Raspberry Pi 3:n tehot riittää ?

Tota 14.1 ja 15.2 juttua en ymmärrä.

Kodiin tosiaan pitänee tutustua. XBMC:n aikaan en osannut käyttää sitä ollenkaan.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2636
    • Profiili
Vs: Mikä digiboksiksi ?
« Vastaus #3 : 14.03.16 - klo:21.02 »
Rasberrystä Pi 3 ei kokemuksia. Kodia kyllä pyörittää ja lisenssillä TV-ohjelmia. Kokeile OpenElec. Rasberry tukee CEC, joten TV:n kauko-ohjain toimii. Itsellä nyt i3 ja 8G muistia, mutta XBMC:tä pyöritin Aton Ion koneessa jossa 2G muistia. Kyllä sillä pärjäsi. Kyllästyin kuitenkin sen hitauteen ja vaihdoin SSD & HD yhdistelmään. xvdr plugin (asennetaan vdr ja xbmc) toimi hyvin xbmc 13.3. Kodi 14, vdr ja xvdr plugin toimi eli TV:n ohjelmat näkyivät hyvin. Kodi 15 ja xvdr-plugin yhdistelmässä tekstit ei näy HD kanavilla. Kodi 15, vdr ja VNSI plugin niin taas näkyy tekstit. Vaihtelee tietysti alustasta/repoista ja kuun asennosta. Itsellä tuli ongelmia tekstien kanssa. Muuten olen ollut tyytyväinen.

Android puhelimille löydät ohjelman helposti googlella. Youtubessa on asennusvideo. Androvdr kokeilematta. Sillä ohjataan VDR:ää. Yatse on kai hyvä jos maksaa. Tuo siis Kodille. Muitakin on olemassa.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3008
    • Profiili
Vs: Mikä digiboksiksi ?
« Vastaus #4 : 18.03.16 - klo:18.15 »
Jaahas...

Tänään tuli Raspberryt...

... yllätti nopeudellaan.

Taitaa olla 3:ksi nopeimmat koneet omista koneistani. Ainakin Open Elec:llä. (Kone tuntuu nopeammalta kuin Atomivoimalat.)

Kuinkas toi Open Elec toimii ?

Sain muutettua kielen Suomeksi, ja jostain löysin, kuinka saada ssh-yhteys, mutten onnistunut käytännössä siinä.

Mainasin masiinaan laittaa 3xDVB-C onkohan se realistista ?

Koneen nopeus kyllä siihen riittää, mutta onko toi USB2-toteutus edelleen HUB:na, jolloin usean virittimen yhtäaikainen päälläolo olisi toiveajattelua.

Voiko sen toteuttaa Rasbianilla ?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11471
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Mikä digiboksiksi ?
« Vastaus #5 : 18.03.16 - klo:18.47 »
Mainasin masiinaan laittaa 3xDVB-C onkohan se realistista ?
Koneen nopeus kyllä siihen riittää, mutta onko toi USB2-toteutus edelleen HUB:na, jolloin usean virittimen yhtäaikainen päälläolo olisi toiveajattelua.

Kuulostaa kyllä vähän toiveajattelulta, kun miettii, että se videokin on sitten tallennettava vielä sen USB:n yli eli kaistaa tarvitsee kaksinkertaisen määrän. Lisäksi, jos nuo toimivat kuten ainakin antenniverkon virittimet yleensä, niin kanavat erotellaan vasta suorittimella eli koko nippu on siirrettävä USB:n yli. Ehkä joku osaa kertoa lukuja noiden bittinopeudesta, minulla ei ole muistikuvaa.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16343
    • Profiili
Vs: Mikä digiboksiksi ?
« Vastaus #6 : 18.03.16 - klo:19.32 »
Kanavanipun bittinopeus vaihtelee, mutta DVB-C:ssä se on maksimissaan 51 Mb/s (eli 6,4 MB/s). Yksi USB-siirtokanava riittää kyllä mainiosti useallekin virittimelle, jos niissä on sisäänrakennettu PID-suodatin (hardware PID filter), jolloin vain katsottavat/tallennettavat kanavat siirretään USB:n yli. Usein rautasuodatinta ei kuitenkaan ole, kuten Tomin totesi. Esimerkiksi Anyseen tikkujen tapauksessa koko kanavanippu siirretään USB:n yli ja suodatetaan softalla.

Teoriassa USB 2:n siirtonopeus 480 Mb/s riittää kyllä usean kanavanipun siirtoon ja tallentamiseen samaan USB-väylään liitetylle levylle, mutta käytännössä eri tekijöistä johtuvat nopeushäviöt lienevät sitä luokkaa, että kolmen nipun siirto on jo suorituskyvyn rajoilla. Selviää parhaiten kokeilemalla.
« Viimeksi muokattu: 18.03.16 - klo:19.39 kirjoittanut nm »

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3008
    • Profiili
Vs: Mikä digiboksiksi ?
« Vastaus #7 : 18.03.16 - klo:20.35 »
Esimerkiksi Anyseen tikkujen tapauksessa koko kanavanippu siirretään USB:n yli ja suodatetaan softalla.

Kyseessä on juurikin AnySee:n tikut.

Teoriassa USB 2:n siirtonopeus 480 Mb/s riittää kyllä usean kanavanipun siirtoon ja tallentamiseen samaan USB-väylään liitetylle levylle, mutta käytännössä eri tekijöistä johtuvat nopeushäviöt lienevät sitä luokkaa, että kolmen nipun siirto on jo suorituskyvyn rajoilla. Selviää parhaiten kokeilemalla.

No, kokeillaan huomenissa. Vanha atomivoimala kyllä on kyennyt toteuttamaan tuon, ja siinä tuntuisi olevan prosessoritehoa hivenen vähemmän, mutta laitetaan väylät vinkumaan.  8)

Tänään en rupea asentelemaan, kun on tallennuksia iltasella, vaikka todennäköisesti päivän leffat ovatkin tallessa.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3008
    • Profiili
Vs: Mikä digiboksiksi ?
« Vastaus #8 : 19.03.16 - klo:13.56 »
Yllättävänkin lupaavalta vaikuttaa, sillä kaikkien kolmen /dev/dvb/adapter[0-3] laitetiedostot näkyvät Raspissa.    ;D

Siispä pitäneen testata VDR:n asennusta.

Todennäköisesti vielä pitää ahtaa USB-kiintolevy tai siirtää tiedostot ssh:n yli toiselle palvelimelle.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3008
    • Profiili
Vs: Mikä digiboksiksi ?
« Vastaus #9 : 19.03.16 - klo:19.41 »
Yllättävänkin lupaavalta vaikuttaa, sillä kaikkien kolmen /dev/dvb/adapter[0-3] laitetiedostot näkyvät Raspissa.    ;D

Siispä pitäneen testata VDR:n asennusta.

Jaahas, no nyt on testattu. Toimineen juuri ja juuri yhdellä virittemellä. Ainakin niin sain näkyviin meneillään olevat ohjelmat, ja tulevat ohjelmat. Raspberry Pi:stä ei taida olla kuin VDR-palvelimen asiakkaaksi. Tosin kuinka se tehdään, niin en tiedä.