Tuntemuksesi voi olla oikea [...]
Olen tästä eri mieltä, koska:
1. ilkant ei ole ilmeisesti vieläkään kokeillut eri virtalähteitä, vaan luottaa virtalähteeseen, jonka kanssa vähävirtaisempi Pi2B varoittelee jännitteen tipahtelusta.
2. ilkant ei ole kertonut yhdenkään lämpötilamittauksen tulosta, vaan taitaa luottaa vieläkin enemmän sormituntumaan. Hänen raspinsa lämpötila voi olla aivan hyvin alle 80C:n ja mitään kellotaajuuden tiputusta ei ole tarvetta tehdäkään. (Kellotaajuuden tiputuksenkin voi varmistaa jollakin ohjelmalla, eikä arvioida mutu tuntumalla...)
3. Jos ilkantin raspi oikeasti nostaisi lämpötilan yli 80 asteen tavallisen käytön yhteydessä, ja vieläpä kaataisi koneen, se on mielestäni rikki ja tulisi palauttaa myyjälle ellei ilkantilla ole syytä epäillä, että on itse rikkonut sen jotenkin.
Raspi 3:sen lämpötilat saa kyllä nousemaan tuonne yli 80:n Celsiuksen, ja joillakin on ollut ongelmia siinä yhteydessä. Kyse ei ole kuitenkaan ollut netin selailusta, vaan tarkoituksellisista rasitustesteistä tai ohjelmien kääntämisestä. Kyse on siis ollut ohjelmista, jotka rasittavat kaikkia neljää ydintä pidemmän aikaa kerralla. Eikä minun muistini mukaan heidän raspinsa bootanneet uudelleen siinä yhteydessä, vaan kyse oli toisenlaisista virheistä. (Uudelleen boottaaminen viittaa jännitteen tippumiseen ja raspin uudelleenkäynnistymiseen sen seurauksena.)
(Lämpösiilinkin tuoma apu olisi ehkä kannattanut tarkistaa. Ilmeisesti markkinoilla on ollut raspille lämpösiilejä, joiden kiinnitykseen tarkoitettu teippi on ollut lämpöä eristävää eikä siirtävää....)