Kaikenlaistahan aina kehutaan. Manjaro ei kuitenkaan vielä ole valmis, vaan yhä kehitteillä. Manjaro perustuu Arch-jakeluun, jonka virittely vaatii vähintäänkin hieman vaivaa.
Debian-pohjaiset kuten Ubuntu on melko helppokäyttöinen, ja tarvittavat lisäpalikat kyllä löytyvät vaivattomasti.
Jos Debian ei kelpaa, on Ubuntu sopivalla työpöydällä varma valinta.
Arch Linux ja Gentoo ja niiden eri versiot tarviset hieman enemmän kokemusta mitä aloittelijalla on.
molemilla on hyvä dokumentointi, mikä auttaa muitakin Linuxin käyttäjiä. Jos onnistuu asentamaan,
on ylläpito helppoa - kun ei kaikkea päivitä heti. Asennuksen vaikeuden takia, noihin on tehty erilaisia
"helpompia" versioita. Antergos on yksi. Toinen olkoon vaikka Sabayon. Itse pidän aidosta Gentoosta,
mutta en suosittele. Ei siinä hyviä puolia ole muita kuin joutuu väkisin oppimaan asioita, mitkä Ubuntussa
menee automaattisesti. Pakettivalikoima on kyllä laaja. Voi ihan itse valita haluaako uusimpia tai vakaita
versioita ohjelmista. Jos pysyy stable haarassa on kyllä vakaa. Jos oikeasti tykkää säätää ja opetella
asentamaan päätteessä chrootin alla systeemi niin sitten Arch Linux tai Gentoo. Asentaminen onnistuu
ilman asennusmediaa jos toimiva Linux jo käytössä. Ubuntun asennusmediaa olen myös käyttänyt
noiden asentamiseen. Manjaroa en ole kokeillut (enkä tule), mutta ehkä senkin saa asennettua
samoin kuin Arch Linux
https://wiki.archlinux.org/index.php/Install_from_existing_Linux Varoitus kannattaa ottaa tosissaan. Jos ei ymmärrä on parempi jättää väliin.
Luulisin, että Ubuntuun löytyy ne softat mitä Manjaroon. Ubuntuun löytyy paljon ohjeita ja
ei ohjelmien kääntäminenkään mahdotonta ole. Fedora on jo mainittu. Kokeilemisen
arvoinen myös SuSe. Debianiin kernelin firmikset ja suljetut ajurit voivat tuottaa vaikeuksia,
jos niitä tarvitsee. Ubuntussa pääsee helpommalla. Ajurituki on laajempi asennuksessa.