Kirjoittaja Aihe: Uuden ohjelman asennus Ubuntu 6.06:ssa  (Luettu 2856 kertaa)

qwertymap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Uuden ohjelman asennus Ubuntu 6.06:ssa
« : 31.08.06 - klo:21.07 »
Edellinen viesti epäonnistui mutta nämä kysymyksent on täällä olleet varmasta usita kertoja vaikka en niitä löytänyt.
1)     uuden ohjelman asennus Ubuntun lisää/poista-toiminnolla on yksinkertainen ja selkeä;
    siihen en puutu mutta kun  haluan hakea netistä paikkaa mistä lötyy lisää asennettavia ohjelmia niin:
      - Miten tai millä hakusanoilla pitää hakea tai miten se on yleensä ilmaistu  että jonkin ohjelman
      voi asentaa Ubuntun lisää/poita toiminnolla?
      - Miten saan ubuntun ymmärtämään että haluan asentaa lisää ohjelmia paikasta, josta ubuntu
      ei tiedä niitä olevankaan.
2)  Mitn Ubuntussa asennetaan ohjelma, jonka valmistaja on vain ilmaissut että tämä ohjelma toimii Linuksessa?
   - Minne se kopioidaan ja miten se lisätään käynnistysvalikkoon?
   - Jos ohjelma osaa itse asentua johonkin niin miten sen kanssa toimitaan?
   - Miten eri pakkaustavoilla käsiteltyjä ohjelmia käsitellään ja mitkä ovat yleisimmät pakkaustavat?
Toivottavasti saan muitakin vastauksia kuin RFMI (read the f manual idiot) ;D

Minna S

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1053
    • Profiili

Linux user # 406601

qwertymap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Uuden ohjelman asennus Ubuntu 6.06:ssa
« Vastaus #2 : 31.08.06 - klo:21.29 »
Tuo wiki on kertaalleen käyty läpi ja se mielestäni ei vastaa kysymyksiini :(

GoRDoN

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 62
    • Profiili
Re: Uuden ohjelman asennus Ubuntu 6.06:ssa
« Vastaus #3 : 31.08.06 - klo:21.45 »
Periaatteessa on kolme erilaista tapaa asentaa ohjelmia Ubuntuu. Helpoin on tuo Lisää/Poista - toiminto. Sille on annettu lista osotteita, joista löytyy pakettivarasto. Kun tällä toiminnolla asennetaan jotain, niin se hakee asennettavan ohjelman näistä pakettivarastoista. Näitä pakettivarastoja pystyy muokkaamaan Ubuntu tutuksi -wikikirjan ohjeiden avulla.
Kaikkia paketteja ei kuitenkaan aina löydy näistä pakettivarastoista. Silloin kannatta katsoa, jos kyseinen paketti löytyisi .deb tiedostona. Näitä .deb tiedostoja voi sitten asennella Päätteen avulla komennolla
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg -i paketin_nimi_joka_halutaan_asentaaSuositeltavaa olisi kuitenkin yrittää etsiä pakettivarastoista vastaava paketti, sillä koskaan ei voi olla varma, että nämä paketit toimivat.
Kolmas tapa, jota kannattaa välttää mahdollisimman paljon, on asentaa ohjelma lähdekoodista. Näitä lähdekoodeja jaellaan yleensä(korjatkoon joku, jos olen väärässä)joko .tar.gz tai tar.bz paketteina. Nämä paketit pitää ensin purkaa tar-komennolla(tarkkaa komentoa en muista). Koko ajan toimitaan siis Päätteessä. Sitten siirrytään purettuun kansioon. Täällä sitten ohjelma asennetaan seuraavilla komennoilla:
Koodia: [Valitse]
./configure
make
sudo make install
Kuten jo aiemmin mainitsinkin, niin tätä asennustapaa tulisi välttää viimeiseen asti, sillä käsittääkseni näin asennettujen ohjelmien poisto on erittäin hankalaa (en ainakaan itse vielä tiedä, miten pääsen näin asennetuista ohjelmista helposti eroon), riippuvuudet jätetään huomiotta, päivitys?, sekä normaali paketinhallintaan ei jää mitään merkintää asennetusta ohjelmasta. Myös kuvakkee etc. pitää luoda itse graafiselle puolelle.

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Uuden ohjelman asennus Ubuntu 6.06:ssa
« Vastaus #4 : 31.08.06 - klo:22.16 »
Periaatteessa on kolme erilaista tapaa asentaa ohjelmia Ubuntuu. Helpoin on tuo Lisää/Poista - toiminto. Sille on annettu lista osotteita, joista löytyy pakettivarasto. Kun tällä toiminnolla asennetaan jotain, niin se hakee asennettavan ohjelman näistä pakettivarastoista. Näitä pakettivarastoja pystyy muokkaamaan Ubuntu tutuksi -wikikirjan ohjeiden avulla.
Kaikkia paketteja ei kuitenkaan aina löydy näistä pakettivarastoista. Silloin kannatta katsoa, jos kyseinen paketti löytyisi .deb tiedostona. Näitä .deb tiedostoja voi sitten asennella Päätteen avulla komennolla
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg -i paketin_nimi_joka_halutaan_asentaaSuositeltavaa olisi kuitenkin yrittää etsiä pakettivarastoista vastaava paketti, sillä koskaan ei voi olla varma, että nämä paketit toimivat.
Kolmas tapa, jota kannattaa välttää mahdollisimman paljon, on asentaa ohjelma lähdekoodista. Näitä lähdekoodeja jaellaan yleensä(korjatkoon joku, jos olen väärässä)joko .tar.gz tai tar.bz paketteina. Nämä paketit pitää ensin purkaa tar-komennolla(tarkkaa komentoa en muista). Koko ajan toimitaan siis Päätteessä. Sitten siirrytään purettuun kansioon. Täällä sitten ohjelma asennetaan seuraavilla komennoilla:
Koodia: [Valitse]
./configure
make
sudo make install
Kuten jo aiemmin mainitsinkin, niin tätä asennustapaa tulisi välttää viimeiseen asti, sillä käsittääkseni näin asennettujen ohjelmien poisto on erittäin hankalaa (en ainakaan itse vielä tiedä, miten pääsen näin asennetuista ohjelmista helposti eroon), riippuvuudet jätetään huomiotta, päivitys?, sekä normaali paketinhallintaan ei jää mitään merkintää asennetusta ohjelmasta. Myös kuvakkee etc. pitää luoda itse graafiselle puolelle.
Koodia: [Valitse]
make uninstall poistaa make installilla asennetun ohjelman, jos makefilu ynnä muut on vielä tallella. Tar-pallot kannattaa laittaa /optiin, josta ne löytää sitten helpommin.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Uuden ohjelman asennus Ubuntu 6.06:ssa
« Vastaus #5 : 31.08.06 - klo:23.14 »
Koodia: [Valitse]
make uninstall poistaa make installilla asennetun ohjelman, jos makefilu ynnä muut on vielä tallella.

tuo toimii ainoastaan siinä tapauksessa, että  makefilessa on sääntö uninstallille ja väittäisin kyllä, että valtaosassa tapauksia sellaista ei ole. itse käännetyistä ohjelmista kannattaa ehdottomasti tehdä paketti.

tosin, jos jotain softaa ei löydy paketinhallinnasta, niin yleensä siihen on joku syy...
Janne

qwertymap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Uuden ohjelman asennus Ubuntu 6.06:ssa
« Vastaus #6 : 01.09.06 - klo:18.04 »
Kiitos vastauksista ja tuesta! Silloin kun on enemmän kuin yksi ohje asiasta niin kaikki on helpompaa koska ei tarvitse jäädä ihmettelemää sellaista kohtaa, jota ei ymmärrä. Kiitoksia vielä kerran.
Martti Palonen - Linux noviisi